Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sub 500 vasaloppet 2016?

• Vänligen logga in för att kunna svara
131 svar till detta ämne

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
10 chins är inte maxstyrka. Ta på en ryggsäck med vikter i så du max klarar 3-4 st.
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Jag måste verkligen inte alls förstå detta?? när jag började göra chins hemma i våras så fixade jag 5st med helt raka armar. idag gör jag 10st med raka armar, nästa elva. Jag ligger då på max varje gång jag gör detta och mina t-shirts sitter i varje fall tajtare idag runt armarna än vad det gjort tidigare och det beror på att jag fått mer muskel massa.

Om jag förstog det hela med maxstyrka rätt så handlade det om att ha så pass stor belastning att man klarade "max 3 repetitioner", dvs precis max av vad musklerna klarade av. Det skulle ge en ökning av antalet nervändar/synapser som kopplade till musklerna, det skulle leda till en effektivare aktivering av musklerna utan muskeltillväxt. Jag vet inte om det gjorts några långtidsstudier eller om det enda är de "kortare" tester som presenterats i de artiklarna som länkats i artiklarna det länkats till. Så hur mycket extra synapser man får, och hur fort den ökningen stannar av och hur mycket maxstyrketräning man måste underhålla med vet jag inte om någon vet. Men det verkar rimligt att man kan få en begränsad ökning av styrka genom maxstyrketräning, och gissningsvis behöver man inte så mycket för att underhålla den (mer i början för att stimulera tillväxten av nervändar, inte så mycket för att hindra dom från att försvinna).

Vill man bli starkare tror jag man bäst kombinerar styrketräningspass med antigen 3 eller 30 repetitioner i övningarna, ingenting däremellan...

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Men om 5 var början så är ju resultatet hos mig tillväxt av muskelvävnad tydlig då jag ökat min kapacitet med 100% aja jag kommer nog aldrig begripa detta oavsett vad som skrivs då jag inte har ett öppetsinne för detta.
En bifråga nu när ämnet ändå är påtal, skaderisken med att köra maxstyrka där man maximalt klarar 3 rep finns det någon statistik på det? Jag tänker eftersom tyngden av vikter tycks öka?
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

Nej.

Att du blivit starkare innebär inte att du fått mer muskelvävnad, det innebär att dina muskler har blivit just starkare...!

Läs BjornG´s inlägg ovan ang. synapser. 

Om du inte har ett öppet sinne för att lära dig något ska du inte ge dig in i debatt/diskussion! 

Givetvis finns det risk med tung styrketräning men det handlar väl mest om att inte göra nåt dumdristigt

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Tror vi måste definiera maxstyrka för att få en korrekt diskussion. I min värld innebär det Max 5 reps och lång vila. Till skillnad från uthållighetsstyrka som är från 8reps och uppåt. Maxstyrkan har som tidigare nämnts fördelen att man blir stark med marginell muskeltillväxt. Sedan huruvida några kilon extra skulle vara negativt går alltid att diskutera. Dessa kilon skulle nog gå att kapa för dom allra flesta här genom att hoppa över fredagsmyset också.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

De få kilon man lägger på sig vid maxstyrka är troligtvis värda sin vikt i guld kanske OS-guld hos vissa...

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 175 inlägg

Det jag inte riktigt får med mig är varför maxstyrka skulle vara så viktigt för ett lopp som tar 4-5 timmar att köra?

Jag skulle kunna tänka mig att maxstyrkan är viktig för sprinters som ska vara snabba och explosiva under en kort tid medans ett vasalopp ju handlar mer om att nöta under lång tid.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 101 inlägg
För mig är logiken att varje staktag är ju mer eller mindre en impuls och som nån skrev så blir det mer åkekonomi om man behöver "ta i mindre" för varje tag, dvs. man kan överföra mer kraft.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Det jag inte riktigt får med mig är varför maxstyrka skulle vara så viktigt för ett lopp som tar 4-5 timmar att köra?

Jag skulle kunna tänka mig att maxstyrkan är viktig för sprinters som ska vara snabba och explosiva under en kort tid medans ett vasalopp ju handlar mer om att nöta under lång tid.

Utan på något sätt vara expert på området, så handlar det väl i teorin att om du höjer din maxkapacitet kommer du att kunna åka fortare med samma belastning, alternativet är att höja belastningkapaciteten dvs kunna åka med högre belastning. Helst vill man ju förbättra både ock. 

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Tja, om det stämmer att man får fler närvändar som aktiverar/kontrollerar muskelaktiviteten så kanske musklerna arbetar något lite bättre.

Om man däremot lägger till lite muskelceller av typ II så borde det betyda (om jag forstått fysiologin rätt) att man har lite mer styrka under en begränsad tid 10-40 s eller så. Efter det så måste man släpa fram den vikten resten av tiden, då arbetet bäst utförs av muskelfibrer typ I.

Min (kanske ohövliga) gissning är att folk som skriver här ganska säkert har större nytta av ett ordentligt intervallpass istället för maxstyrkepass. Men å andra sidan ska man träna det man tycker är skoj när man idrottar för nöjjes skull.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
Din gissning stämmer nog på de flesta men denna tråd äe om sub500. De som satsar på sub500 tränar troligtvis redan max antal intervallpass som man klarar tror jag...

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag låg och läste lite igår ang Maxstyrka och fann mycket intressant om detta. 2 - 4 pass/veckan för att få ut maximal nyttjandegrad av denna typ av träning men detta enbart för de som är väl tränade och vana frilyftare. Är man nybörjare på att hantera lösa vikter så rekommenderas 1-2 ggr/veckan. Det som ej framkommer är väl den procentuella förbättringseffekten som detta tycks ge. 

En tydlig effekt är väl att man orkar lyfta mer men jag tänker detta direkt översatt till skidåkning.

Någon som gjort några test på skidor där denna typ av träning faktiskt givit resultat som är märkbara på elitmotionärs nivå?

Resulterar det i 1,3,5,10% förbättring av tiden kontra en viss sträcka? Detta är ju egentligen det som är intressant i träningen.    

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Sådana tester är ju nästan helt ogenomförbara. Även om man skulle förbättra sig med säg 1 min på milen så vet man ju inte om det var endast på grund utav styrkan. Det kanske berodde på förbättrad teknisk och uthållighet osv. Man får helt enkelt göra subjektiva bedömningar.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

ok för enkelheten, kör skierg test.1000m x5 så bör man ju ganska snart få ett kvitto på om detta ger effekt.

jämför pass 1,2,3,4, sedan 5,6,7,8 så borde man ju kunna se en tydlig följetång om man gör bättre ifrån sig.

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Med allt annat lika i så fall
ÖS2013: 5h 27min plac. 30VL2014: 4h 56min plac 491 (509 totalt)<p>VL2015: 5h 40min plac 928 (964 totalt) - 20 sjukdagar sista 2 mån var inte optimal toppning...
VL2016 4.44 placering 451 VL2017 4.42 pl 338 VL2018 ska placering starts Med en 1:a

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

ok för enkelheten, kör skierg test.1000m x5 så bör man ju ganska snart få ett kvitto på om detta ger effekt.
jämför pass 1,2,3,4, sedan 5,6,7,8 så borde man ju kunna se en tydlig följetång om man gör bättre ifrån sig.

Försöker du räkna ut om det är värt din dyrbara tid?

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Din gissning stämmer nog på de flesta men denna tråd äe om sub500. De som satsar på sub500 tränar troligtvis redan max antal intervallpass som man klarar tror jag...

Nej, topp 150 kanske, men inte top 500.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Då måste du först nått en sådan nivå på skierg att passen i sig ger en minimal förbättring från gång till gång.
Sedan är alla individer olika och svarar inte exakt samma på samma träning, enda sättet att få veta är att prova.

För övrigt är passen du nämner ovan riktigt bra  och tidseffektiva pass i sig som ger både styrka och kondition.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Försöker du räkna ut om det är värt din dyrbara tid?

:D  :D  :D

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Nej, jag kommer inte förlägga min tid på gymmet oavsett. Rullskidor,cykling och lite bålstabilitet är det jag håller mig till. Eftersom du tycks vara så styva i korken om att detta är the way to Go så undrar jag bara om detta faktiskt är mätbart och om du tagit reda på vilken effekt detta ger dig som skidåkare. Jag är säker på att det ger en effekt men frågan är om den är vad man önskar??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar