Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 500 vasaloppet 2016?


HampusE

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Jag låg och läste lite igår ang Maxstyrka och fann mycket intressant om detta. 2 - 4 pass/veckan för att få ut maximal nyttjandegrad av denna typ av träning men detta enbart för de som är väl tränade och vana frilyftare. Är man nybörjare på att hantera lösa vikter så rekommenderas 1-2 ggr/veckan. Det som ej framkommer är väl den procentuella förbättringseffekten som detta tycks ge. 

En tydlig effekt är väl att man orkar lyfta mer men jag tänker detta direkt översatt till skidåkning.

Någon som gjort några test på skidor där denna typ av träning faktiskt givit resultat som är märkbara på elitmotionärs nivå?

Resulterar det i 1,3,5,10% förbättring av tiden kontra en viss sträcka? Detta är ju egentligen det som är intressant i träningen.    

Link to comment
Share on other sites

ok för enkelheten, kör skierg test.1000m x5 så bör man ju ganska snart få ett kvitto på om detta ger effekt.

jämför pass 1,2,3,4, sedan 5,6,7,8 så borde man ju kunna se en tydlig följetång om man gör bättre ifrån sig.

Då måste du först nått en sådan nivå på skierg att passen i sig ger en minimal förbättring från gång till gång.

Sedan är alla individer olika och svarar inte exakt samma på samma träning, enda sättet att få veta är att prova.

 

För övrigt är passen du nämner ovan riktigt bra  och tidseffektiva pass i sig som ger både styrka och kondition.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kommer inte förlägga min tid på gymmet oavsett. Rullskidor,cykling och lite bålstabilitet är det jag håller mig till. Eftersom du tycks vara så styva i korken om att detta är the way to Go så undrar jag bara om detta faktiskt är mätbart och om du tagit reda på vilken effekt detta ger dig som skidåkare. Jag är säker på att det ger en effekt men frågan är om den är vad man önskar??
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kommer inte förlägga min tid på gymmet oavsett. Rullskidor,cykling och lite bålstabilitet är det jag håller mig till. Eftersom du tycks vara så styva i korken om att detta är the way to Go så undrar jag bara om detta faktiskt är mätbart och om du tagit reda på vilken effekt detta ger dig som skidåkare. Jag är säker på att det ger en effekt men frågan är om den är vad man önskar??

På vilket sätt är jag styv i korken? Jag (och flera andra) har försökt förklara för dig hur saker å ting hänger ihop... lätt att bli sur när du mer eller mindre bara avfärdar det gång på gång (tills idag)...

 

Det finns forskning som visar att konditionsidrottare förbättrar sin arbetsekonomi med hjälp av att förbättra sin maxstyrka.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24532151

 

Men hur ska man kunna mäta det så exakt som du vill? Finns ju hur många parametrar som helst...

T ex: Jag stod i led 6 år 2012 och nu står jag i led 1.

Under denna tid har jag tränat maxstyrka, intervaller, distans, bålstabilitet och t o m vilat en å annan dag. Det är givetvis omöjligt att ta reda på exakt vad som gjort vad i min utveckling men jag har ju uppenbarligen blivit bättre. 

 

Förstår du vad jag menar?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar Folkesson och jag mot säger inte att denna typ av träning inte funkar. Jag har heltiden bara ifrågasatt vad som verkar mest givande då frågan var från början var krutet bör läggas. jag har hävdat min mening i frågan då jag fortfarande tycker att det är sent på året med styrketräning. Jag säger inte att Max styrka är dåligt, jag vill bara veta vad effekten blir.
Link to comment
Share on other sites

dels så är jag lärd att uppbyggnads fasen av styrka ska göras tidigt under säsongen och ju närmare man kommer vinter så bör man nyttja konditionsträning med så grenspecifikträning som möjligt. Vi går in i hösten och det känns lite sent att börja lägga in massa tid på gymmet om man inte tränat så mycket innan på året. Är man riktig elit kanske man har 300timmar kvar av ca700 så gym timmarna hade jag struntat i.
Link to comment
Share on other sites

Varför maxstyrka är en intressant parameter tycker jag belyses rätt bra i artikeln http://traningslara.se/hur-bra-crossfit-eller-klara-manga-chins/

Det tycker jag även går att översätta till långlopp i skidor. Är inte ett staktag i en backe lätt så blir inte heller tusentals under ett Vasalopp lätt. Sedan är det helt uppenbart intressant att diskutera fördelning mellan uthållighet och styrka. Men jag har svårt att tro att det räcker att köra uthållighet idag när någon som blir topp 500 förmodligen stakar 95% av loppet. Har man inte väldigt bra gryndstyrka tror jag inte man orkar backarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns relativt många topp 500 åkare som aldrig tränar på gym, eftersom själva konditionsträningen är klart viktigast, och tränar man endast 3-5 pass (5-7 h) i veckan tror jag att man väsentligt kan tappa i kondition om ett av de passen byts ut mot ett gympass, många av de riktiga stakfantomerna är ju riktigt snabba även i löparspåren, vilket tyder på att det är deras centrala kapacitet som är avgörande (inte deras maxstyrka). Tränar man 8-10 pass i veckan är troligen gymträning väl investerad tid men för oss många motionärer är det säkert effektivast att träna kondition med så hög intensitet som man orkar.

För ett bra tag sedan skrev någon här på forumet något i stil med att "mellan elit och motionär skiljer det väsentligt mer i kondition än i styrka", bra sammanfattat!  Grenära styrkteräning som att staka i en brant backe leder både till rätt styrka och träning av flåset.

Link to comment
Share on other sites

 

För ett bra tag sedan skrev någon här på forumet något i stil med att "mellan elit och motionär skiljer det väsentligt mer i kondition än i styrka", bra sammanfattat!  Grenära styrkteräning som att staka i en brant backe leder både till rätt styrka och träning av flåset.

Det där är jag beredd att hålla med om till 100%.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...