Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gps/pulsklocka?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Polar v800

Köpte den efter ha kört Forerunner 305 i många år och gillar den väldigt mycket. Det enda negativa jag upplevt är att du inte kan navigera i menyer eller kolla statistik osv under ditt pass när du väl pausat. Lite smått irriterande, men man överlever.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven men har mitt öga satt på 3 olika klockor. Garmin 620, Garmin 225 eller Tomtom Cardio.

225 och cardio verkar smidigt utan band och man kan lätt mäta pulsen även utanför träning typ jobbet. 225 mäter även sömn som kan vara en bra indikator på överträning. 

620 har lite andra saker som jag också skulle vilja ha typ viloberäkning vo2 max bl.a.

 

Vilken hade ni satsat på??

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft 2 Garmin Forerunner (305 och 310) och en Suunto Ambit2 och dom är bra på lite olika saker. På Garmin har man bara kunnat välja Cykling, Löpning eller Simning (tror jag) medan man på Ambiten kan välja mellan flera olika sporter med olika inställningar. Garmin tycker jag är bättre att använda för att displayen är bättre och mer lättläst än på Suunton.

 

Suunton är dock betydligt lättare att föra över data från klocka till dator med. Garmin känns som dom släpper ut grejer halvfärdiga på marknaden och hoppas att det ska funka. Tycker också att Suuntos Movescount är bättre än Garmin Connect.

 

Om du inte redan sett det så är http://www.dcrainmaker.com/en bra källa till info om olika klockor. Det den mannen inte tar upp i sina tester är inte värt veta...

Link to comment
Share on other sites

Köpte den efter ha kört Forerunner 305 i många år och gillar den väldigt mycket. Det enda negativa jag upplevt är att du inte kan navigera i menyer eller kolla statistik osv under ditt pass när du väl pausat. Lite smått irriterande, men man överlever.

Ok.inte tänkt på det.men man kan ju  rulla och få fram olika displayer under passet och där kan man ju få fram det mesta man behöver ju? man kan ju skapa egna på flow oxå och synka dom till klockan. hade själv en forerunner 310 förut och måste säga att polaren är mycket bättre :)

Link to comment
Share on other sites

i övrigt tycker jag polar flow är bättre program när man väl vant om sig från garmin connect

Har haft en Polar V800 nu i ett år och är super nöjd med den. Många funktioner och finesser på den tex cykel, simning, puls i vattnet mm. Som sagt flow är bra nu och enkel att synka via blåtand och mobilen. Hade en forerunner 110 före den, mycket enkel men ok.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mig en Garmin Forrunner 405, mest för att jag fått för mig att Garmin har bäst kvalitet. Har dock med "handen på hjärtat" inte en aning om det stämmer. Men jag är ändå mycket nöjd med den. Finns dock bara två sportalternativ Löpning eller Cykling.

Jag vet inte hur kvalitén på själva klockan är men Garmins pulsband är rätt kassa. Som tur är kan du köpa ett polar-band och använda istället.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Garmin 225 i juni och är i stort sett nöjd med den. Den är smidig och jag uppskattar mycket att kunna ha den hela tiden och inte behöva sätta på mig pulsbältet när det är träningsdags. Även daglig stegmätare och sömnmätningen uppskattar jag.

 

Jag hade dock gärna sett mer funktioner, som t.ex. beräkning av VO2-max och återhämtningstid som finns i Garmin 620. 

 

Dessutom kan det vara problem med pulsmätningen när man använder händerna mycket. Pulsmätningen fungerar helt utan problem vid löpning, men rullskidpass där man spänner armarna gör att det kan bli svårare att få bra kontakt. Det här är säkert olika beroende av hur handleden ser ut på olika personer, men jag måste spänna armbandet rätt hårt för att få bra kontakt vid rullskidåkning.

 

Summerat är jag nöjd med klockan, men om Garmin 620 släpps med pulsmätning i klockan blir det nog en uppgradering för min del.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en Garmin 225 igår.

Jag tror den kommer funka kanon till mina ändamål.

 

Det som gjorde att jag valde den var dels tröskel mätningen där man snabbt kan få en tydlig överblick var man befinner sig under pågående pass sen att den har sömnövervakning vilket är ett bra sätt för mig personligen att ha koll på träningsdosen eller om jag behöver vila.

Hoppas den kommer sitta bra på min handled bara då.

Link to comment
Share on other sites

Har själv Garmin Forerunner 610, uppfyller mina behov för en riktig överkomlig peng, speciellt begagnad! Det enda som jag kan sakna är att kunna välja rull/längdskidor direkt i klockan, även lite dålig batteritid, klarar ca 4h träning innnan den behövs laddas.

 

Blir dock en uppgradering för mig i vinter till en multisportklocka med bättre batteritid osv, smakar det så kostar det!

Link to comment
Share on other sites

Ska skaffa ny klocka inom kort! Har varit inne på Polar v800!

Men är även lite nyfiken på Garmin Fenix 3 igentligen bara för att den är snygg! Någon som har provat Fenix 3?Så fall vad är omdömet?

 

Lite väl dyr oxå! Samtidigt så har min Garmin 305 funkat i 6år! Så håller dom så bra så kan det vara värt nån extra krona!!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...