Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Petter Northug och Norska Skidförbundet i ny konflikt


Hoppskate

Recommended Posts

Äntligen tycks sommaren lida mot sitt slut, för vad kan vara ett tydligare tecken på en begynnande skidsäsong än skandalrubriker med en viss Petter Northug i centrum?
:D 

Den här gången vägrar Petter skriva på avtalet med förbundet, vilket i sin tur betyder att han inte tillåts representera Norge i världscup och TDS.

Normalt sett brukar ju de två parterna alltid komma till en lösning och i slutändan förväntar jag mig att så även kommer att ske i år.

Samtidigt tycker jag att det är bra att skidsportens genom tiderna viktigaste profil utmanar förbundet och ifrågasätter de på sina håll dammiga regler som gäller. För ingen annan skidåkare skulle kunna göra detsamma utan att bli fullständigt massakrerad av skidförbundet.

Exempelvis Gunder Hägg och Jonny Nilsson utmanade på sin tid både förbund och rådande normer och blev för detta fruktansvärt hårt straffade (avstängda på livstid från allt idrottande), för något som numera är en förutsättning för all elitidrott.

 

Faktum är att jag nästan tycker att det skulle vara roligare att se Petter i långloppscupen i år när det ändå inte är något mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Han nämner "utvalda långlopp" vilket låter spännande.

http://www.langrenn.com/petter-northug-jeg-vil-ikke-verken-norsk-idrett-eller-norsk-skiidrett-noe-vondt.5795309-1743.html

 

Sen har förbundet en annan syn men det löser sig nog i slutändan. Eller så börjar han köra för Spanien.,,

http://www.langrenn.com/skiforbundet-uriktige-paastander-fra-northug.5795326-1743.html

Link to comment
Share on other sites

WC har skyhögt mycket större status än Ski Classics i nuläget, så valet för Northug är inte svårt. Men det hela handlar väl om att Petter har avtal med sponsorer som samtidigt sponsrar Norska Skidförbundet och det inte är reglerat hur det skall lösas.

Kan det vara så att om han skriver på för Förbundet att han då mister en del privata sponsorer ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, bland åkarna och vi skidintresserade , men inte den vanliga allmänheten som tittar på skidor på TV, en del vet inte ens vad Ski Classics är för något och följdaktiligen inte tittar på loppen. Vad gäller TV-sändningarna är det väl andra kanaler än SVT som sänder från dessa tävlingar VL undantaget.

Link to comment
Share on other sites

Visst handlar det iaf på ytan om en sponsortvist. Men Northug är nog lite less på hela den inrutade WC-cirkusen med landslagsupplägg etc. Han har dessutom inget kvar att bevisa på WC, det är mästerskapslöst år och Northug behöver nya utmaningar. Ski Classics dräller numera av storåkare inte minst norska, tror Northug ser det som en klart intressant utmaning.

Sen kan man ju fundera på om WC är mer beroende av Northug än Northug av WC, kanske blir detta vintern när Ski Classics blir det hetaste?
WC utan Northug,Johan Olsson och Björgen, det är något av en generationsväxling på många håll som gör att WC kanske inte blir riktigt vad det har varit just i år. Samtidigt kommer det alltid nya stjärnor som kan blomma ut i frånvaron av de äldre, tror trots allt det blir en kul vinter att följa både WC och Ski Classics. Hoppas dock att Northug väljer Ski Classics, i WC vet vi han kan göra, skulle va kul att se vad han kan göra i långloppen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, bland åkarna och vi skidintresserade , men inte den vanliga allmänheten som tittar på skidor på TV, en del vet inte ens vad Ski Classics är för något och följdaktiligen inte tittar på loppen. Vad gäller TV-sändningarna är det väl andra kanaler än SVT som sänder från dessa tävlingar VL undantaget.

Vinterstudion har ju sänt ett flertal långlopp på senare år så intresset är helt klart i stigande. 

 

Den naturliga logiken ifall Northug väljer Ski Classics är att intresset för personen Northug är så stort att loppen kommer att sändas och Ski Classics får sig ytterligare en knuff. Lopp som tidigare hanterats som lite b-lopp med två av de sista säsongernas allra bästa åkare Olsson och Northug, tv-bolagen kommer kasta sig över detta om det blir så.

Link to comment
Share on other sites

Vinterstudion har ju sänt ett flertal långlopp på senare år så intresset är helt klart i stigande. 

 

Den naturliga logiken ifall Northug väljer Ski Classics är att intresset för personen Northug är så stort att loppen kommer att sändas och Ski Classics får sig ytterligare en knuff. Lopp som tidigare hanterats som lite b-lopp med två av de sista säsongernas allra bästa åkare Olsson och Northug, tv-bolagen kommer kasta sig över detta om det blir så.

 

Ifall Northug skulle välja Ski Classics skulle intresset stiga avsevärt och med SVT med i bilden ytterligare, men även jag har inte full koll på vilka lopp som ingår i serien och om det bara gäller klassisk teknik.

 

Men han har dock en del kvar att vinna - jag tänker på TDS i första hand och hur är det med Holmenkollens 5-mil har han vunnit där än ?

Link to comment
Share on other sites

Jag både förstår och inte förstår det norska förbundet. De har grundvärderingar som bygger på att alla ska ha samma möjligheter men samtidigt har de en världsstjärna inom räckhåll som de inte accepterar. Varför? Ingen aning. Någon som kan ge något tydligt besked? Att se PN i långloppscirkusen, gärna. När han pensionerar sig från VC.
Link to comment
Share on other sites

Ifall Northug skulle välja Ski Classics skulle intresset stiga avsevärt och med SVT med i bilden ytterligare, men även jag har inte full koll på vilka lopp som ingår i serien och om det bara gäller klassisk teknik.

 

Men han har dock en del kvar att vinna - jag tänker på TDS i första hand och hur är det med Holmenkollens 5-mil har han vunnit där än ?

2ggr i Kollen, där kan förmodligen köra nationell grupp om han vill.

TDS  får han svårt att vinna, han behöver stort försprång i backen.

Link to comment
Share on other sites

Jag både förstår och inte förstår det norska förbundet. De har grundvärderingar som bygger på att alla ska ha samma möjligheter men samtidigt har de en världsstjärna inom räckhåll som de inte accepterar. Varför? Ingen aning. Någon som kan ge något tydligt besked? Att se PN i långloppscirkusen, gärna. När han pensionerar sig från VC.

 

Som vanligt handlar det i huvudsak om pengar, för alla inblandade.

Väldigt kort kan man sammanfatta det hela så här (om jag nu förstått det rätt):

 

För ett par år sedan valde Petter att göra en egen satsning, utanför landslaget. Officiellt berodde det på att han hade tröttnat på skidförbundets olika krav och det inrutade liv som ett landslag faktiskt kan föra med sig.

Men ännu viktigare var nog möjligheten att skaffa sig egna sponsorer och inte måsta begränsa sig till det norska skidförbundets sponsorer.

 

Till en början var alla parter nöjda, men när det sedan skulle börja tävlas så var det oklart vilken sponsor som Petter egentligen skulle representera (att inte förbundet förutsett detta kan tolkas på olika vis). Förra året gjordes dock en kompromiss där Petter i huvudsak och på hemmaplan representerade sina privata sponsorer medan han i de stora mästerskapen representerade landslagets sponsorer.

 

I och med att det inte är några mästerskap i år så gissar jag på att någon på förbundet (pinsamt sent omsider) har kommit till insikten att Petter kan företräda sina egna sponsorer hela säsongen, vilket föranlett att förbundet rivit upp kompromissen från förra året och ungefär där befinner vi oss nu.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag som sagt att det är bra att någon vågar utmana skidförbunden i både Norge och Sverige.
Det rådande systemet med landslag i dess nuvarande form känns som något från en sedan länge svunnen tid.
...när man tänker på det; varför ska åkarna över huvud taget representera landslaget utanför mästerskapen?

Att hitta egna sponsorer för en elitsatsning mot landslaget är tillräckligt svårt som det är. Det blir absolut inte lättare av att eventuella sponsorer inte längre tillåts sponsra idrottaren om han/hon väl når landslaget (och därigenom internationella tävlingar med mediaexponering).

Kanske vore det bättre om landslagens verksamhet inte alls finansierades med egna sponsorer utan med procentuella avgifter från åkarnas sponsorer? 
Jag har inget bra svar, men det måste rimligtvis finnas en lösning där världscupen och landslagen kan kliva in i nutiden, med allt vad detta innebär med marknadskrafter åt alla håll och kanter (på gott och ont).

Skidsporten har dock haft osnygga problem med åkare som gjort egna satsningar. ...det finns ju en uppenbar risk att någon tex. skulle känna sig tvungen att tex. flytta till tex. Spanien och göra en satsning därifrån.  ;) ...tex.
 

Link to comment
Share on other sites

Kanske vore det bättre om landslagens verksamhet inte alls finansierades med egna sponsorer utan med procentuella avgifter från åkarnas sponsorer? 

Jag har inget bra svar, men det måste rimligtvis finnas en lösning där världscupen och landslagen kan kliva in i nutiden, med allt vad detta innebär med marknadskrafter åt alla håll och kanter (på gott och ont).

Jag tror att landslagen och dess sponsorer fyller en mycket viktig funktion. Framförallt för yngre åkare på väg upp som knappast håvar in några storsponsorer efter en 7:e plats på JVM och då vill man förmodligen träna några extra timmar hellre än att jaga sponsorer. För redan etablerade världsåkare som Northug mfl så klarar dom sig ekonomiskt och träningsmässigt gott utan ett landslag men om man har nytta av landslaget i början av sin karriär så kanske man får betala tillbaka lite i form av att ställa upp för landslagets sponsorer som hjälpte till i början av karriären när man sedan lyckats. Sen är det klart att Northug vill tjäna maximalt med pengar under sin förhållandevis korta storhetstid men det borde gå att göra på ett sånt sätt att det inte står i konflikt med landslagets verksamhet.

 

När det gäller alla team som dykt upp de sista åren så finns väl en uppenbar risk att det utarmar klubbverksamheten och därmed basen i skidåkningen. Jag har inte sett ett enda team ännu som anordnar skidskolor och träningsverksamhet för ungdomar som vill börja åka skidor men däremot en hel del helgaktiviteter för bemedlade vuxna...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att landslagen och dess sponsorer fyller en mycket viktig funktion. Framförallt för yngre åkare på väg upp som knappast håvar in några storsponsorer efter en 7:e plats på JVM och då vill man förmodligen träna några extra timmar hellre än att jaga sponsorer. För redan etablerade världsåkare som Northug mfl så klarar dom sig ekonomiskt och träningsmässigt gott utan ett landslag men om man har nytta av landslaget i början av sin karriär så kanske man får betala tillbaka lite i form av att ställa upp för landslagets sponsorer som hjälpte till i början av karriären när man sedan lyckats. Sen är det klart att Northug vill tjäna maximalt med pengar under sin förhållandevis korta storhetstid men det borde gå att göra på ett sånt sätt att det inte står i konflikt med landslagets verksamhet.

 

När det gäller alla team som dykt upp de sista åren så finns väl en uppenbar risk att det utarmar klubbverksamheten och därmed basen i skidåkningen. Jag har inte sett ett enda team ännu som anordnar skidskolor och träningsverksamhet för ungdomar som vill börja åka skidor men däremot en hel del helgaktiviteter för bemedlade vuxna...

Nja jag tror inte alls att teamen utarmar klubbverksamheten möjligen förändrar och kompletterar.

Teamen har gjort att fler kan satsa på sin sport och för 10 år sen var det ju i princip landslaget eller lägga av elitsatsningen som gällde , klubbarna hade svårt att stötta de som var snäppet under landslagen fullt ut.

Flera åkare som är proffs ger förhoppningsvis större intresse för sporten vilket också bör spilla över på klubbverksamheten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet är som sagt pengarna.

Jag är ganska säker på att PN sponsorer inte blir så ledsna om de ej får med sitt namn på tävlingsdressen då de får mer PR vidsidan av pga honom.

Det som retar mig är hela tänkte kring strypning av sporten och framför allt möjligheten som håller tillbaka många talanger.

Att inte kunna få möjligheten att formas till en så bra utövare som möjligt pga att du inte tillåts ha ekonomiska medel som inte godkänns av förbundet verkar väldigt dumt.

Om jag hade vart PN så hade jag tagit min 4 VM guld och tackat för mig.

Han visade alla i vintras hur bra han är och en satsning i ski classics vore fantastiskt.

Känslan är att ski Classic är på gång om WC, färre lopp och det är mer individ anpassat än nations tänkte vilket jag tror är ett stort dragplåster.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att landslagen och dess sponsorer fyller en mycket viktig funktion. Framförallt för yngre åkare på väg upp som knappast håvar in några storsponsorer efter en 7:e plats på JVM och då vill man förmodligen träna några extra timmar hellre än att jaga sponsorer. För redan etablerade världsåkare som Northug mfl så klarar dom sig ekonomiskt och träningsmässigt gott utan ett landslag men om man har nytta av landslaget i början av sin karriär så kanske man får betala tillbaka lite i form av att ställa upp för landslagets sponsorer som hjälpte till i början av karriären när man sedan lyckats. Sen är det klart att Northug vill tjäna maximalt med pengar under sin förhållandevis korta storhetstid men det borde gå att göra på ett sånt sätt att det inte står i konflikt med landslagets verksamhet.

 

När det gäller alla team som dykt upp de sista åren så finns väl en uppenbar risk att det utarmar klubbverksamheten och därmed basen i skidåkningen. Jag har inte sett ett enda team ännu som anordnar skidskolor och träningsverksamhet för ungdomar som vill börja åka skidor men däremot en hel del helgaktiviteter för bemedlade vuxna...

Jag håller med.

Landslaget och framförallt klubbarna är grundpelarna som hela tävlingssporten står på och det är således rimligt att dessa får ta del av sponsorpengarna. Men det borde inte behöva finnas en motsättning mellan detta och individuella sponsorer.

 

Förslagsvis skulle det kunna lösas med kontrakt där klubben även fungerar som en slags manager för åkare över en viss ålder.

...jag har som sagt ingen klockren lösning, men jag är övertygad om att det inte behöver vara så svårt som de nationella skidförbunden får det att verka.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Känslan är att ski Classic är på gång om WC, färre lopp och det är mer individ anpassat än nations tänkte vilket jag tror är ett stort dragplåster.

 

Hur tänker du då?

Prispengarna i VC är högre än i Ski Classics. De flesta som åker Ski Classics är antingen åkare som inte mäktade med att ta en plats på ett landslag eller som är i slutet av karriären och ser ett sätt att förlänga den några år. Swix hoppade av inför den här säsongen. Tv produktionen är fortfarande, Vasaloppet undantaget, långt efter ett vc lopp. Sedan är min personliga åsikt att det är extremt trist och sitta och kolla på ett ski classics lopp med massa fulskate under 2h+ men det är naturligtvis subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...