Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Livslängd på stavspetsar


Rullskatearn

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Det är ju svårt att döma ut en produkts kvalitet om man inte känner till användarens handhavande:  hur ofta du vässar, med vad, och hur mycket. Själv har jag sällan fått behålla spetsarna så långt som 80 mil men i år har jag haft tur och anävnder samma nu som i april. Visst syns det att man gått åt med brynet men inte ens nära det där.

Link to comment
Share on other sites

Oneway är enligt mig de sämsta när det gäller livslängden och skärpa enligt mig. Av de jag testat (Swix, Swenor och Oneway) är Oneway de som håller i särklass sämst. 

Dock kan jag inte uttrycka mig om livslängden i antal mil, eftersom jag tenderar att köra över ungefär ett par var 50:onde mil. . . 

 

Slipar själv med en diamantfil från Biltema innan varje pass, vilket gör att fästet blir avsevärt mycket bättre

Link to comment
Share on other sites

Hur har du haft tålamod att åka på de så länge !? Hade nog bytt 50 mil tidigare. För övrigt tycker jag oneways holkar är bedrövligt dåliga. De slits inte bara utan de trycks in i plasten oc´h blir kortare.

 

Tycker proski/rex holkar är de överlägset bästa. Lång spets, bra livslängd och billiga. Slipar alltid före varje pass.

Link to comment
Share on other sites

jisses, hade mina spetsar sett ut sådär - eller långt innan de sett ut sådär - hade jag nog inte tagit mig framåt ens på PU hjul på "svart" asfalt i 35 grader varmt...

 

har kommit fram till att jag måste göra ngt "fel" med stavisättningar, slinter så inni bengen.

 Hehe, du har givetvis satt dem bak å fram :D :D 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att OW slits fort, jag klurar lite på hur man ska slipa bäst. På bilden har du slipat som jag vilket ger nästan en pilspets till slut. Går det att slipa så att formen behålls? Ambitionen är att lyckas med det, men det är lätt att kladda till vinkeln. Mer spets än så där behövs väl inte för att få fast staven i asfalten, sätter du i staven för långt bak Carl? Du är ju en snabb rackare så du lär ju inte göra några nybörjarfel
Link to comment
Share on other sites

Hur har du haft tålamod att åka på de så länge !? Hade nog bytt 50 mil tidigare. För övrigt tycker jag oneways holkar är bedrövligt dåliga. De slits inte bara utan de trycks in i plasten oc´h blir kortare.

 

Tycker proski/rex holkar är de överlägset bästa. Lång spets, bra livslängd och billiga. Slipar alltid före varje pass.

Jag är väl på tok för snål antar jag.

Faktum är att det har gått rätt bra fram tills nu, när asfalten börjar bli hårdare. Dessutom har jag nog en lite väl hård stavisättning. Det låter en hel del så jag kör ibland med små öronproppar (gula, avklippta till hälften).

Link to comment
Share on other sites

Tycker proski/rex holkar är de överlägset bästa. Lång spets, bra livslängd och billiga. 

Håller med!

 

Den enda fördelen med oneway skulle ev. vara att de ger lite bättre grepp genom sin smalare spets. Men de slits för fort.

 

Ännu sämre tycker jag dock rex utbytbara spets är. Även swix triac är slits för fort tycker jag. De två senare är ju bra vid tävling, då de går snabbt att byta vid spetsbrott. Men annars gillar jag dem inte. (Men det gör ju att jag sparar mina två triac-par till vintern… ;))

 

http://2.bp.blogspot.com/-M7JonjWrqi8/Uo8v9_0u8jI/AAAAAAAAAgs/gkB7g6bnE30/s1600/IMG_0934.jpg

 

Rex utbytbara. Klart dåliga enligt mig. Om de inte förändrats på senare tid.

 

http://2.bp.blogspot.com/-q_9bAM1OLW8/Ujv_DZVVtlI/AAAAAAAAAb0/8A6FTjWyGd4/s1600/IMG_0608.jpg

 

Spar nog mina triac-stavar till vintern… Spetsarna dyra och slits ganska fort tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Pro-Ski / Rex har bra slitstyrka på asfalt men slits fort på grus. Håller just nu på att utvärdera Skigos spetsar som ska hålla bättre på grus. Ena spetsen är dock lite intryckt.

 

På grus håller inga spetsar (testat Vauhti, Rex, OneWay) speciellt länge. Problemet är inte metallen utan plasten som slits så att metallspetsen lossnar. Jag använder mest Rex utbytbara spetsar så att det går lätt att byta under passet. De kör med en annan lösning idag än på Dunderklumpens bild.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att köpa Triac-spetsar på XXL. De brukar ta 99:- per par vilket är samma prisklass som Rex. Dock har de ju mindre gods i spetsen, så de slits ut/slipas ner fortare. Plus då det irriterande att de trycks in i plasten vid första belastningen så att det blir ännu mindre metallgods framme. Annars tycker jag att de håller skärpan lika bra som Rex.

 

Mina senaste Rex-holkar, ett par vita som passar på Madshus, var faktiskt dåliga. Det gick flisor ur metallen hela tiden, så spetsen blev förstörd efter ett tag.  

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att köpa Triac-spetsar på XXL. De brukar ta 99:- per par vilket är samma prisklass som Rex. Dock har de ju mindre gods i spetsen, så de slits ut/slipas ner fortare. Plus då det irriterande att de trycks in i plasten vid första belastningen så att det blir ännu mindre metallgods framme. Annars tycker jag att de håller skärpan lika bra som Rex.

 

Mina senaste Rex-holkar, ett par vita som passar på Madshus, var faktiskt dåliga. Det gick flisor ur metallen hela tiden, så spetsen blev förstörd efter ett tag.  

Triac rullholkar är det sämsta skit som satts på marknaden. Har sett otaliga såna stakas sönder och gå av i de mest märkliga situationer där Rex troligen skulle inte skulle gått sönder.

Link to comment
Share on other sites

Nån tipsade om att vid gruskörning linda holken med typ silvertejp eller nå't för att minska på slitaget på plasten. Lät vettigt.

En lokal butik i Helsingors (Kalle-Sport) har utvecklar en metallholk som lär funka helt okej. Det körs en hel del på grus här i trakten så är säkert många som har samma behov. Holken är ännu i testfas och vet inte om den alls kommer att bli kommersiell.

 

Ska testa med silvertejp, tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkligen inga problem med Triac spetsar, visst kan dom gå av på tävlingar när man smäller ner dom mellan stenar i asfalten men 100 mil utan problem åker jag med dom. Iaf om man slipar dom regelbundet. Sen kanske man inte ska ta dom mest slitna på höstens hårda asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Efter några år med trial and error gör jag så här:

 

Använder Swenors spetsar (billigast och fungerar helt ok). Ca 100 kr styck istället för 150-200 kr för konkurrerande märken.

Innan varje runda så slipar jag stavarna med en diamantfil från Biltema (under 100-lappen). Det gäller att ta ganska grova drag och pressa lite. Sedan så drar jag snabbt på slutet. Sammantaget tar det runt 1 minut totalt för båda stavar, men det är värt det.

 

Mina spetsar håller nog 200+ mil på det här viset.

Link to comment
Share on other sites

En lokal butik i Helsingors (Kalle-Sport) har utvecklar en metallholk som lär funka helt okej. Det körs en hel del på grus här i trakten så är säkert många som har samma behov. Holken är ännu i testfas och vet inte om den alls kommer att bli kommersiell.

 

Ska testa med silvertejp, tack för tipset!

 

Metall är nog det som gäller om man vill ha slitstyrka på grus (kolla min lilla bild). Silvertejp är nog för klent, är jag rädd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkligen inga problem med Triac spetsar, visst kan dom gå av på tävlingar när man smäller ner dom mellan stenar i asfalten men 100 mil utan problem åker jag med dom. Iaf om man slipar dom regelbundet. Sen kanske man inte ska ta dom mest slitna på höstens hårda asfalt.

 

Ok, förtydligande- själva metallen kanske är slitstark, men vad hjälper det när hela konstruktionen är vek och går sönder för minsta lilla... :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok, förtydligande- själva metallen kanske är slitstark, men vad hjälper det när hela konstruktionen är vek och går sönder för minsta lilla... :-)

Knepigt, det har inte hänt för mig heller. Visst slits plasten ner mot spetsen men inte så det har försämrat livslängden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...