Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Livslängd på stavspetsar


Rullskatearn

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Metall är nog det som gäller om man vill ha slitstyrka på grus (kolla min lilla bild). Silvertejp är nog för klent, är jag rädd.

Nja, tejpen minskar nog slitaget rejält. Se'n är det ju trist att lägga extra vikt i spetsen, men annars kanske man kunde typ klippa sönder en ölburk och lägga aluminium runt holken ... ? 

Link to comment
Share on other sites

Skigo carbon var definitivt inte värt pengarna. Har nog inte kört 10 pass på grus ens innan spetsarna gick sönder.

Finns ju speciella rullskidor för grus så varför inte spetsar?

 

Får väl testa tejpvarianten och se om det hjälper något. Är dock skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker sällan rullskidor på grus, men alla mina skidgångspass är på grusstig. Det sliter väldigt mycket på plasten i trugorna! Den metall som jag har förstärkt med är 1,5 mm tjock rostfri plåt, och den sliter jag ut på några år. Då använder jag bara stavarna i snitt ca 5 km per träningspass, och med mindre kraft än vid ren stakning.

 

Senast jag bytte mina plåtförstärkta trugor var i juni 2014. Sedan dess har jag kört 45 pass med dem, det borde bli ca 22 mil skidgång. De är redan rejält slitna. De håller kanske för ungefär lika många pass till, och en uppskattad livslängd blir då 40-50 mil skidgång.

 

Sedan är det väl så att det finns olika kvaliteter och hårdheter på rostfri plåt. Hittar man en hårdare kvalitet kanske man kan använda tunnare plåt alternativt få bättre livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker sällan rullskidor på grus, men alla mina skidgångspass är på grusstig. Det sliter väldigt mycket på plasten i trugorna! Den metall som jag har förstärkt med är 1,5 mm tjock rostfri plåt, och den sliter jag ut på några år. Då använder jag bara stavarna i snitt ca 5 km per träningspass, och med mindre kraft än vid ren stakning.

 

Senast jag bytte mina plåtförstärkta trugor var i juni 2014. Sedan dess har jag kört 45 pass med dem, det borde bli ca 22 mil skidgång. De är redan rejält slitna. De håller kanske för ungefär lika många pass till, och en uppskattad livslängd blir då 40-50 mil skidgång.

 

Sedan är det väl så att det finns olika kvaliteter och hårdheter på rostfri plåt. Hittar man en hårdare kvalitet kanske man kan använda tunnare plåt alternativt få bättre livslängd.

Har du ingen slalombacke du kan köra skidgång/elghufs i? Mjukare underlag (gräs) torde slita betydligt mindre. Ett annat alternativ är ju helt enkelt att köra i myr, men så här på hösten blir det nog för kallt att sedan ta ett dopp för att göra sig ren.

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen slalombacke du kan köra skidgång/elghufs i? Mjukare underlag (gräs) torde slita betydligt mindre. Ett annat alternativ är ju helt enkelt att köra i myr, men så här på hösten blir det nog för kallt att sedan ta ett dopp för att göra sig ren.

 

Min närmaste och bästa backe är grus, så jag tar besväret med att fixa nya trugor var tredje år.

 

En anekdot i sammanhanget: I somras var jag i Östergötland i jobbet, och tänkte testa att elghufsa uppför Tolvmannamacken i Kisa (en slalombacke med ca 140 m fallhöjd). När jag kom dit upptäckte jag att hela backen var täckt av nässlor, tistlar, älgört och gräs upp till midjehöjd. Inte någon höjdare med kortbyxor... Det slutade med att jag fick träna på en grusväg som gick upp vid sidan om backen.

Link to comment
Share on other sites

Eltejp visade sig vara värdelöst precis som jag trodde. Någon slags metallhylsa kanske?

 

Kör inte jättemycket på grus men en gång i veckan på hösten blir det. Tycker det är riktigt kul och det känns närmare vanlig skidåkning. I slutet av säsongen så kan det bli bara grus när det blir för halkigt att åka på asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Eltejp visade sig vara värdelöst precis som jag trodde. Någon slags metallhylsa kanske?

 

Kör inte jättemycket på grus men en gång i veckan på hösten blir det. Tycker det är riktigt kul och det känns närmare vanlig skidåkning. I slutet av säsongen så kan det bli bara grus när det blir för halkigt att åka på asfalten.

Om du vill ha mer vinterlik känsla så kör på 3:or jämt. Grus sliter väldigt mycket på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Att grus skulle slita mycket på hjulen har jag inte märkt av och jag kör 90% på grus. Känslan är som utter beskriver också mer skidlik.

Du kanske inte har märkt det eftersom du kör 90% på grus =). Men allvarligt så rullar kanske 2:or så lätt att friktionen inte blir så stor på grus. Annat är det med 3:or eller 4:or (huvva).

Grus sliter definitivt mer.... Slet ut ett par pjäxor för att jag gick med dem på grusväg (metallen nöttes bort). Ca 300 m enkel väg till närmaste asfaltsträcka.

Link to comment
Share on other sites

Grus sliter mer på mycket, stommar, pjäxor, stavspetsar, men inte har jag någonsin märkt att det sliter på hjulen, snarare mycket mindre. Det som sliter på hjul är riktigt varm asfalt som du plogar på. Sedan hur lätt det går på grus, beror ju helt och hållet på gruset, är det mjukt så är det som sirap, är det modell torkad lera, lätt som slät asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Grus sliter mer på mycket, stommar, pjäxor, stavspetsar, men inte har jag någonsin märkt att det sliter på hjulen, snarare mycket mindre. Det som sliter på hjul är riktigt varm asfalt som du plogar på. Sedan hur lätt det går på grus, beror ju helt och hållet på gruset, är det mjukt så är det som sirap, är det modell torkad lera, lätt som slät asfalt.

Nja, har du tröga hjul så blir friktionen mycket större. Testa att köra med 2:or på grus och sedan gå över till 3:or eller 4:or. Då blir det mycket tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Så det gräver ner sig mindre när man har lättare rullmotstånd?! Beror mer på hur brett hjul du har och hur stort det är, Finstep gräver ner sig mindre än Fiberglas oavsett vilket motstånd, eftersom Finstep både har större diamater och är bredare än Fiberglas.

Det är säkert en kombination av båda. Jag har Elpex Wasa 610 och hjulen är mycket breda upplever jag det som. Jag är van vid att skejta så det känns som jag har blyskor på mig. Det blir definitivt en annan typ av klassiska skidor vid nästa köp. Bortsett från att de är alldeles för breda så har de dock fungerat.

Link to comment
Share on other sites

Rullholkars hållbarhet. Holkarna, ett par Swix vanliga limmade, hade gått något tiotal mil bara när i söndags, tre kilometer in i ett soligt långpass, den ena staven plötsligt inte längre fick fäste. Plasthylsan hade gått av där stavröret slutar och för att inte nöta ned staven var det bara att snopet vända tillbaka, eftersom jag aldrig råkat ut för något liknande tidigare (förutom plötsligt stavbrott) och naturligtvis inte hade några reservdelar med mig. Det fick bli ett pass diagonalgång utan stavar istället. I framtiden blir det minst en reservspets med.

Link to comment
Share on other sites

Rullholkars hållbarhet. Holkarna, ett par Swix vanliga limmade, hade gått något tiotal mil bara när i söndags, tre kilometer in i ett soligt långpass, den ena staven plötsligt inte längre fick fäste. Plasthylsan hade gått av där stavröret slutar och för att inte nöta ned staven var det bara att snopet vända tillbaka, eftersom jag aldrig råkat ut för något liknande tidigare (förutom plötsligt stavbrott) och naturligtvis inte hade några reservdelar med mig. Det fick bli ett pass diagonalgång utan stavar istället. I framtiden blir det minst en reservspets med.

En tändare och en eller möjligen två stavspetsar är en självklarhet att ha med sig tycker jag. Tar ingen plats i fickan eller i drickabältets ficka. 

Link to comment
Share on other sites

Om en spets fastnar i en spricka brukar man känna det tydligt. Men det kan ju varit någon tidigare som lossade på spetsen. Jag limmar inte stavspetsar till rullskidor för att underlätta byten. Just Swix spetsar (icke TBS) har jag haft dålig erfarenhet av vad gäller hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...