Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Livslängd på stavspetsar


Rullskatearn

Recommended Posts

Jag har kört Rex snabb-utbytbara gröna Quick Release (QR Tip) nu, med en liten "miniplupp" som nästintill funkar som truga i grus och hinder vid isättning i brunnar etc. Jag har kört bortåt 15 mil och är ENORMT nöjd med hållbarheten i metallen!!! En gång har spetsen lossnat (hela den utbytbara delen alltså), då spetsen satte sig i asfalten, men bara en gång på 15 mil. Metallen är ju väldigt smal, men otroligt hållbar enligt min mening. Jag har tidigare kört Swix, Rode, Skigos 199-kronors superhårda, samt Swenor, men tyckt att det gått flisor väldigt lätt ur alla spetsar (jag är tung och kanske sätter i stavarna hårt vid ryck, jag vet inte...). Men alla spetsarna har varit för breda, har min upplevelse varit. Och de har också behövt slipas inför varje pass. Med Rex gröna utbytbara QR har jag inte slipat spetsarna inför varje pass, knappt inför var tredje, typ. Supernöjd än så länge (efter 15 mil). Så ska en rullspets funka, är min åsikt - efter dessa inledande mil åtminstone! Smal och hållbar spets! Spricker inte flisor ur den, och de behöver inte slipas lika ofta, då de är smalare än andra. De bredare spetsarna av andra märken blir rundade i hörnen, alternativ går flisor ur. Det är min åsikt än så länge alltså, efter de inledande milen! Möjligen är de inte så bra i 25 plusgrader och ny asfalt, då de är lite smalare som sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Jag kör också med Rex QR-rullholkar. Jag är också nöjd med dessa. Har kört ca 120 mil med mina och de är inte utslitna än. Kör några korta drag med diamantfil från Biltema innan vartannat pass ungefär.

I så fall måste de ha förbättrat metallen i spetsarna avsevärt de senaste åren. Jag testade dessa spetsar för 2-3 år sedan, och då blev de helt rundnötta efter bara någon mil. De var mycket sämre än de vanliga Rex- holkarna.

Link to comment
Share on other sites

I så fall måste de ha förbättrat metallen i spetsarna avsevärt de senaste åren. Jag testade dessa spetsar för 2-3 år sedan, och då blev de helt rundnötta efter bara någon mil. De var mycket sämre än de vanliga Rex- holkarna.

Mina egna är från 2014 och jag har vänner som köpt 2015 som också är nöjda.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nästan småländsk hantering av dessa stavspetsar, som inflyttad smålänning så byter jag något tidigare... men sent förstås...

Onödigt slöseri med pengar att köpa stavspetsar regelbundet, tycker jag i alla fall. Då sparar jag hellre ihop till nya hjul eller pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag har kört Rex utbytbara i drygt två säsonger, ca 430 mil och är supernöjd. Har aldrig haft problem med en enda spets, funkar lika bra oavsett temp på asfalten och byter på nolltid under långturer. 

 

Jag har i vår gjort ett nytt försök med Rex QR utbytbara holkar. Köpte ett par hos Pölder nu i april -16 och har kört med dem ett tag. Jag tycker inte att de har förbättrats nämnvärt sedan jag testade sist för några år sedan. Kolla bilden nedan: Den gula är originalholkarna som följde med Elpex-stavarna (misstänkt lika de vanliga gula Rex), och den gröna är Rex QR. Båda slipades till samma vassa egg före passet, sedan blev det 20 km stakning. Den gröna är betydligt mer nersliten.

http://forumbilder.se/F9RPL/rex-vs-rex.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...
Har kört Rex QR Tip en del och är klart nöjd. Dock har jag efter en del letande och testande till slut landat i att jag tycker Rex vanliga håller bra och är lite skarpare än QR. Ibland kan det gå en flisa ur hårda spetsar så även på Rex vanliga spetsar, men inte så ofta som på en del andra märkens spetsar har jag tyckt. Fortsätter dock att ha QR Tip på ett par stavar så utvärderar jag mer...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...