Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Täby konstsnöspår får (edit :-) ) visst kommunala bidrag


Carl A

Recommended Posts

vafaan; hur klistrar man in länk!??

 

se banner här ovan, från längd.se

 

lite sorgligt är det allt hur kommunerna väljer att prioritera sitt utkastande av bidrag. - Mkt bra o gedigen samt väl underbyggd ansökan tycker jag, tänker då särskilt på där de jämfört med bidrag till andra anläggningar visavi besöksfrekvens.

 

Kanske - iaf de som bor i Täby - skulle bara mejla kommunen och delge dem sin besvikelse över prioriteringarna?

 

Sedan kan man ju undra om det inte borde vara en angelägenhet för en "större enhet än kommunen", tex landstinget. varför skall just Täby kommun bidra till att åtskilliga icke Täbykommuninvånare får åka längdskidor.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nu ligger väl det knappast under ett landstings ansvar eller länstyrelsen. Blir väl att vädja till grannkommuner, men det blir lite klurigt nu när Täby säger nej. Santidigt vet jag inte om jag tycker att det är ett problem att andra än skidåkare ska finansiera skidåkning
Link to comment
Share on other sites

. Santidigt vet jag inte om jag tycker att det är ett problem att andra än skidåkare ska finansiera skidåkning

Det där kan man ju dra till sin spets så att bara hockeyspelare betalar ishallar, föräldrar betalar barnomsorg och skola och sjuka betalar sjukvården.

 

Jag tycker det är klent av Täby kommun. Men vad gör man inte för att hålla nere kommunalskatten...

Link to comment
Share on other sites

Precis det är ju frågan. Vad är för dyrt för bara de som är aktiva, eller behöver hjälp att sprida kostnaderna över tid. Sen är det väl en del folkhälsopolitik och då blir det ju frågan var lägger man sina resurser bäst för att få mest hälsooutput. Vill man ta upp en riktig sk orättvisa så tror jag hockey vs ridning är en tydlig jämförelse, har i alla fall varit. Jag är inte insatt i täbys konstspårs ekonomi, men om det går runt med dagens sponsorer och den avgift vi lägger (som är rätt låg) så har jag svårt att argumentera för högre skatt alt att ridning, simning eller hockey ska få mindre
Link to comment
Share on other sites

Danderyds kommun lägger åtskilliga mkr på Djursholms ridhus.

 

Annars var det en bra fundering, Klas, var är egentligen "rättvis" fördelning. Är det totala summan, summa per utövare, summa i förhållande till utövarnas "egenavgifter", hur värderar man folkhälsoaspekten, uppfostringsaspekten när det kommer t barn.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket bidrag krävs för att driva ett konstsnöspår i Täby ? I den lilla småländska orten Alstermo har klubben ordnat med

konstsnö i några år. I år har man lagt in en ansökan om bidrag till kommunen på 30000 kr, vilket är vad som krävs för att få det att gå ihop, då åkavgifter inte genererar så stora inkomster.

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag hört från förra säsongen var det otroligt många åkare i Täbys konstsnöspår, vilket också borde genererat en hel del pengar i åkavgifter. I Alstermo som jag jämförde med vet jag att snötillverkning och utläggning och preparering sker med ideella krafter, det är för övriga kostnader man söker bidrag. Hur är det i Täby med ideella engagemanget för konstsnöspåret ?

Link to comment
Share on other sites

Lite spännande det här med synen på ideella krafter. När vi pratar skidåkning ska det vara ideellt, vilket jag tror i grunden är bra, men när det ska göras is i en ishall eller klippa en fotbollsplan görs det av en anställd vaktmästare. Likaså finns det anställda i ett badhus, men skidåkning ska vara ideell. Spännande..............   

Link to comment
Share on other sites

Lite spännande det här med synen på ideella krafter. När vi pratar skidåkning ska det vara ideellt, vilket jag tror i grunden är bra, men när det ska göras is i en ishall eller klippa en fotbollsplan görs det av en anställd vaktmästare. Likaså finns det anställda i ett badhus, men skidåkning ska vara ideell. Spännande..............   

Det är väl ofta så när det gäller individuella idrotter att för att det skall hända något så krävs initiativ från ideella ledare. Många gånger tycker jag man övervärderar betydelsen av att ha ett lag i en högre serie och när det blir ekonomiska problem med risk för konkurs går kommunen in med pengar för att rädda föreningen.

Link to comment
Share on other sites

Även om man inte kan jämföra en arena för boll eller puckidrott vad gäller exponering av reklam, borde det ändå gå att sälja en del reklamskyltar längs konstsnöspåret, kort säsong ja, men ändå hyfsat bra exponering.

Alstermo får nog nöja sig med en jätteskylt av ortens stora industri Amo Kabel utöver de reklamskyltar som sitter runt fotbollsplanen, som spåret går runt.

Link to comment
Share on other sites

Så är det. Vi längdåkare måste inse att vi inte längre lever på 60-talet utan måste kräva att få vår del av kakan. Detta kommer naturligtvis innebära, om vi lyckas, att andra får en lite mindre del.

Hur vill du att det skall gå till ?  (fö var det många kommuner som hjälpte skidsporten på 60-talet genom att anlägga elljusbanor runt om i Sverige)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mot förr är väl att då gick det med lite ideella krafter att hålla iordning på spår. Nu behövs pengar för att få till konstsnö. Jag tror att den stora förändringen är att vi skidåkare får sluta att betrakta skidåkning som en rättighet. Vi har ju sakta börjat acceptera att betala för att åka på spår, även om det gnälls en del. Vem ska då få kommunala bidrag? Knepigt, men sådant som ger stor hälsoeffekt på barn eller för sånt som riktar sig till socioekonomiska grupper som har det lite knapert kan vara ett sätt att tänka. Gribby judo har ex haft en sådan argumentation i sin ansökan (vet inte om de fick). Jag har svårt att se att vi som äker skidor i Täby (även de som kommer åka des från grannkommuner behöver pengar från andra.
Link to comment
Share on other sites

Jag ställde frågan hur det skall gå till ? Jag kan ge exempel på ett sätt lobba för ett konstsnöspår. Medlem i den lokala skidklubben var ett centerpartistiskt kommunalråd, som också motionerade och åkte Vasaloppet. När föreningen sökte bidrag för att anlägga ett konstsnöspår hade de stor nytta av att ha en medlem i den kommunala beslutsförsamlingen som talade för föreningens framställan.

Jag menar att det räcker inte med att bara skicka in en ansökan om bidrag till en anläggning utan att man behöver lite lobbying bland politikerna också.

Link to comment
Share on other sites

Att ha anställd personal som tar hand om skötsel är svårt för de flesta föreningar, även boll och pucksporter. Det som skiljer är att det är sällan som föreningar står som ägare till fastigheten. Skidklubbar använder i regel redan ett kommunalägt motionsspår vilket medför att kommunalkraft redan bidriver skötsel i samråd med föreningar som nyttjar motionsspåren sommartid. när det sedan kommer till vintern så krävs det att föreningen jobbar ideellt om inte intäkter finns.

De kommuner som står som ägare till konstsnöanläggningar skjuter till pengar för att den ska drivas. 

Sen kan jag tycka att det är lite synd att få kommuner inte ser fördelen i friskvård och det stora intresset som faktiskt finns och de fördelar som finns.

Bra spår ger en positiv effekt och det är troligt att man återvänder som utövare. Förening och näringsliv får bara bra effekter av detta.

Sen tar man det ekonomiska så borde kommuner även börja se lite bredare till intressebilden inom idrottsrörelser och även följa med utveckling och trender.

Jag var drivande part i att bygga en skatepark här i stan och hade motstånd i 7år, när det väl var klart och man fick en bild av hur stort intresset var så blev jag personligen kontaktad av kommunchefen på ett möte där han tackade mig och för att vi såg till att skapa ett alternativ till de ungdomar som inte var aktiva i övriga föreningslivet.

 

Det gäller att visa vad effekten blir, inte hur den är nu när man pratar kommunalt. Man måste tänka på att vart fjärde år är det val och de vill gärna att det de gör bidrar till att de får sitta kvar på sin poster.  

Link to comment
Share on other sites

Vad Stockholm behöver är en skidtunnel och/eller ett konstsnöspår på Gärdet eller ute vid Universitetet.
...för att (realistiskt) ta sig till Täby, man måste ändå ha bil. Och har man bil finns det många ställen med snö dit man kan ta sig.

Eller varför inte använda citybanans nu (snart) övergivna arbetstunnel på dryga 4 kilometer mellan Vasastan och Södermalm.
Det vore häftigt (och faktiskt genomförbart).

Link to comment
Share on other sites

ETT centralt beläget konstsnöspår för allmänheten i Stockholm skulle ändå inte vara åkbart för "seriös" träning annat än på väldigt obskyra tider. Det skulle vara överbelagt övrig tid. Det skulle behövas flera anläggningar.

Det gamla spåret i Täby var bra tills det blev någon slags "annektering" förrförra vintern.

Helgen innan öppet spår i vintras åkte jag på det nya stället (Arninge golfbana) vilket var rena skämtet för 70 kr med hundratals åkare som åkte runt i klistermättad snömodd på en yta stor som en fotbollsplan. Fick desperat ihop 27 km efter måånga varv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

- har fortfarande inte lärt mig klistra in länkar...

 

FETT!! - har ni läst pressreleasen här ovan. KUL!!

 

(kan man redigera rubriken?)

 

Länkar copy-pastar man väl precis som med allt annat?

http://www.langd.se/?id=5825351&cat=86106

 

http://tabykonstsnospar.se/

 

Det går att ändra rubriken om du först klickar på "redigera" och därefter på "använd fullständig editor".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...