Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad bör ett vallapaket för nybörjare egentligen innehålla?


IsacS

Recommended Posts

Hej,

Isac heter jag och gjorde i vintras mitt första Vasalopp. Loppet gav mig blodsmak i munnen och mjölksyra i såväl triceps som hjärnan.... Trots detta så är jag nu, än mer sugen och taggad på att få åka igen (tror många känner igen känslan) :)

 

Stora delar av föregående säsong körde jag med tejp då jag kände att det viktigaste var att få in tekniken. I slutet av säsongen började jag dock långsamt ta mig an vallning och allt vad det innebär. 

 

I år vill jag fortsätta att utveckla såväl skidteknik som vallning. Min fråga är då vad det bästa vallapaketet för nybörjare bör innehålla? Jag vill ha med alla grunddelar och inte behöva stå och sakna massor av saker när man väl skall börja valla. Jag har nu tittat på ett paket hos XXL SPORT som innehåller följande produkter/saker: 

 

- Hela serien med Swix V-vallor 
- Klister: Rött, isklister och universalklister K21 och K22. 
- Glidvalla: CH 6 och 8
- Sickel
- Borste 
- Vallaväck 
- Fiberlene
- Skrapa
- Klisterfördelare

 

 

Tycker ni att detta är ett bra grundpaket och vad bör läggas till? Paketet kostar 1 199 kr inklusive förvaringsbox vilket jag tycker verkar vara ett helt okej pris?

 

 

Hoppas att ni med mer erfarenhet och kunskap vill dela med er av den till bättre behövande.... ;)

 

Tack, Isac S

 

 

 

8943487647774_1053069_94696_jpg.jpg?1

Link to comment
Share on other sites

Ett helt OK startpaket när det gäller fästet. En del kan nog tycka att VR serien är bättre eftersom den innehåller fluor. När det gäller glidet tycker jag att CH vallorna är helt onödiga. Satsa på en stålsickel och när du vill ha riktigt bra glid kompletterar du med HF vallor och pulver.
Link to comment
Share on other sites

fäste och glid är två olika diskussioner!

 

För fästet ser det väl OK ut även om jag hade satsat på mer väl valda vallor direkt med det jag vet nu.

Det finns ju trådar om bästa burk och klistersamlingar.

Vallalådan är snart för liten så en gammal verktygslåda och egen komposition av fästet är min rekommendation.

Men annars klarar man sig långt med detta för fästet.

Vallaväck och kork/kloss verkar dock saknas?

 

När det gäller glidet så är det en dryg och dyr historia.

Vallajärn och vallaställ saknas i förslaget,

CH vallor ser jag mer som tvättvallor, dvs för att ta bort smutsen. Men för lite borstar i den här lådan. Man behöver Grov nylon, tagel, fin stål/mässing plus en polernylon (överkurs?).

HF vallor finns det många av en jag har Swix Marathon (svarta) och den räcker till det mesta tycker jag, för träning använder

jag Pölders HF kloss (kan klossas och räcker därmed länge).

För stålsickling behöver man också stålsickel, jag tror att det finns flera olika för olika struktur och där kommer det väl in att man nog bör ha strukturverktyg vid stålsickling? Kan vara bra även vid stenslipning men oftast räcker den givna strukturen långt för en motionär (den diskussionen är också lång men jag pratar långsammare än medaljtid åtminstone).

Många förordar rotorborstar, det sparar ruggugt mycket tid men är dyrare än handborstar.

 

Så för glidet saknas borstar och HF vallor (plus vallajärn och vallaställ). Pulver kostar extra med ett finare vallajärn eller så

lämnar man bara bort det till någon som vet hur man gör :).

Överkurs med stålsicklar och strukturverktyg, det räcker långt med stenslip (enkelt och snabbt).

 

Min rekommendation är att ta en kik på andras vallaställ innan man handlar, Skigo vallaställ är hyfsat men inte mer än så, massor av bättre varianter finns men kostar också mer. Jag har SkiGo och har ångrat det köpet (för lång leveranstid på ett bra ställ gjorde att jag föll för priset), jag har handborstar och har ångrat det också eftersom det tar lång tid att valla upp familjens alla skidor... säkert 5-6 timmar att få tävlingsborstat på 3 par vilket jag tror hade tagit runt timmen med rotorborstar (inklusive vallning och sickling). Jag har ett enkelt valajärn och det är väl egentligen inget jätteproblem men om man får tag på ett riktigt billigt så är det värt besväret för att ha ett till fästvallningen också.

Link to comment
Share on other sites

Köp få vallor och bli bra på när du ska använda respektive valla. Har du fått in snitsen någorlunda till nästa år kan du ta in någon valla till. Den där vallasamlingen duger utmärkt. Vi har haft flera ungdomar i klubben som vunnit större tävlingar på samma utrustning i alla sortes fören, Ungdomsavasan, ICA-cup, DM, osv.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra tips så här långt!!

 

Följdfråga på glidet. Rekommenderar du/ni att lämna in skidorna för stenslipning innan säsongen börjar?

 

Och för glidet lägger du alltså HF kloss på träning? Använder du rotokork och borste eller hur brukar du göra? :)

Link to comment
Share on other sites

Glidvallar mina träningskidor ungefär 2-3 ggr per säsong, en gång innan säsongen och sen när de börjar se riktigt dassiga ut och då med LF. Vill ha det så enkelt som möjligt, att det går lite segare på träning gör verkligen ingenting. På tävling däremot då kan man lägga ner lite krut på det hela och pengar. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad bra! Så då är paketet rätt okej ändå men kan vara bra att komplettera med några HF-vallor och borstar?

Hur stålsicklar ni? Använder ni något strukturverktyg efteråt?

 

Jag känner viss skepticism till stålsickling med tanke på all kritik som metoden fått och hur Kuzmins forskningsresultat pratades ned totalt?!?

 

Så om jag skulle köra med traditionell vallning för glidet. Vad är bäst att använda på träning? Kör ni bara CH som grund alltså? Aldrig bara CH-valla?

 

Tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Nu skall väl inte detta bli stålsicklings vs. glidvallatråd, men...

 

kan ngn visa mig swix glidvallaforskningsresultat...

 

sedan står det nog inte mellan stålsickling o glidvallning, utan stålsickling o stenslipning.

 

man behöver inte alls glidvalla en stålsicklad skida.

man behöver inte alls glidvalla en stenslipad skida.

 

man kan glidvalla en stenslipad skida. Kan ge bättre glid, kan ge sämre glid.

man kan glidvalla en stålsicklad skida. Kan ge bättre glid, kan ge sämre glid.

 

stålsickla borde heta ngt i stil med struktursickla.

 

jag är mkt positiv till stålsickling. Har det på alla mina för många par skidor.

Link to comment
Share on other sites

Fråga på detta: var i landet bor du? Detta kan vara väldigt avgörande till vad för typ av valla du bör satsa på.

Ofta isiga konstsnöanläggningar eller bra natursnötillgångar? 

Mina år på skidor så har valet till 70% handlat om vilket klister som ska användas då jag vet förhållanden på den anläggning jag ofta tränar på.

Jag skulle säga att ta kontakt med någon lokalförmåga som har mycket rutin i spåret och be dem hjälpa dig igång och utgå från deras rekommendationer så kommer du förmodligen komma undan både billigare och ha en bättre vallabox.

Finns egentligen ingen bra anledning att ha massa valla burkar ståendes som inte kommer användas.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Så jag har valet att välja mellan att stålsicklar eller stenslipning mina skidor i början av säsongen?? (Jag vill nog göra något av det då mina skidor blev en hel del slitna förra året).

 

Men sen består frågan. Vad bör jag använda som glidvalla på träning? Är det inte CH som gäller??Carl vad gör du åt glidet inför träning? Hur ofta stålsicklar du?

 

Jag bor i Östergötland och åker i en relativt stor klubb Sya SK vilken ligger nära Linköping. De försöker spruta så fort temperaturen tillåter. Sen brukar det (peppar peppar ta i trä) komma en del natursnö som de jobbar med. Räcker det?

Link to comment
Share on other sites

Menar du att handborstningen för 3 par skidor skulle ta 4-5 timmar längre än med rotoborste??

 

Absolut... jag borstar flera dagar och med flera par skidor så tar det tid... jag vet inte om rotorborstning är så mycket snabbare men jag hoppas det...

Jag drar flera hundra drag per skida med Grov nylon och Tagel. mässingsborsten 10-15 drag... lite feg där... polernylon blir nog 50-100 drag.

Både morgon och kväll, om man väntar ett tag så får man bort mer... belaget "svettas" ut valla efter tid, snabbare vi dkyla så jag brukar ställa ut dem i kallförråd för torr kyla.

Link to comment
Share on other sites

Tycker som många föregående talare att du helt ska skippa glidvallning. Gillar själv att exprimentera och prova och oavsett hur jag gjort med glidytorna så har jag kommit till samma slutsats. Om inte jag misslyckats med fästvallningen har jag haft konkurenskraftigt glid. Lär dig fästvalla rätt så kommer du få bra glid.

Det enda jag skulle rekommendera är en borste att borsta av glidytorna då och då.

 

På fästet tycker jag du ska börja med fyra burkar (grund, blå, lila och en röd) samt tre till fyra klister (grund/blå, lila, röd och en tub universalklister). Med det täcker du allt du behöver i början.

När du sen känner att du vet när och hur de vallorna funkar bäst och hur dom bör läggas kan du börja läsa trådarna "ultimata burksamlingen" och "ultimata klistersamlingen". I det läget är det ute med dig :-)

 

Sen behöver du en värmepistol, klots och vallaväck och gärna ett vallaställ så kan du börja exprimentera

Link to comment
Share on other sites

CH fungerar givetvis på träning, dessutom tävling om du är nöjd med glidet från CH vallor.

 

LF kontra CH? Det känns bättre men jag har aldrig testat mer än att det känns bättre att lägga på dyrare valla :)

När jag säger att jag använder Pölders HF kloss på träning så är det för att jag har en sådan kloss och jag vallar inte så ofta att det spelar någon roll för mig. Den räcker flera år...

Grundvallan blir CH eller LF (för tvättning etc.) sedan så fräschar jag upp det med HF klossen och värmer lite innan borstning. Efter 2-3 pass uppfräschning igen med att klossa på valla och borsta lite. Där jag bor så blir det inte så många veckors snöåkning så glidvallningen är inte det största problemet, dessutom tror jag att min bristfälliga kompetens i fästvallning påverkar glidet mer än min glidvallning.

Fästvallningen ändrar jag nog inför varje pass... sällan samma temperatur eller snöförhållanden, det händer men betydligt oftare växlar det mellan burk och klister och jag behöver träna på fästvallningen.

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker som många föregående talare att du helt ska skippa glidvallning. Gillar själv att exprimentera och prova och oavsett hur jag gjort med glidytorna så har jag kommit till samma slutsats. Om inte jag misslyckats med fästvallningen har jag haft konkurenskraftigt glid. Lär dig fästvalla rätt så kommer du få bra glid.

Det enda jag skulle rekommendera är en borste att borsta av glidytorna då och då.

 

På fästet tycker jag du ska börja med fyra burkar (grund, blå, lila och en röd) samt tre till fyra klister (grund/blå, lila, röd och en tub universalklister). Med det täcker du allt du behöver i början.

När du sen känner att du vet när och hur de vallorna funkar bäst och hur dom bör läggas kan du börja läsa trådarna "ultimata burksamlingen" och "ultimata klistersamlingen". I det läget är det ute med dig :-)

 

Sen behöver du en värmepistol, klots och vallaväck och gärna ett vallaställ så kan du börja exprimentera

Jag håller helt med. Jag har ju nu åkt 25 Vasalopp/öppna spår utan glidvalla med överraskande goda resultat trots mina 71 år och måttlig träning. Se annan tråd. Lär dig istället att lägga fästvallan perfekt så det inte tar på glidet. Och, allra viktigast, skaffa skidor med perfekt spann för dig. Själv fräschar jag ju då och då upp belaget 8si så där efter 30-50 åkta mil) med stålsickel och borstar. Lycka till.
Link to comment
Share on other sites

Säkert en ok samling i sig. Men som nån sa blir lådan för liten när du ska ha vallaväck mm. 

 

Så en billig verktygslåda från Classe O eller Biltema, fylld med ett halvdussin burkar, tre klister, vallaväck, vallatejp, två plexiskrapor, en sickel, nån borste och nån riller, torkpapper, kanske reservtrugor, och annat smått o gott blir nog ett bättre alternativ (men lite mer pyssel att plocka ihop).

 

Jag har ungefär en sådan här, där man fiffigt nog får in ett drygt dussin burkar i de genomskinliga facken i locket. http://www.clasohlson.com/se/Verktygsl%C3%A5da-Cocraft/Pr408878000. Alla smågrejer i överdelen, och sen vallaväck, klistertuberna + rillers o borstar i bottnen

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst igenom så det finns väl en risk att du redan fått något liknande svar.

Tycker faktiskt inte att det där vallapaketet känns speciellt lockande, i alla fall inte om man har lite ambitioner med både åkning och vallandet. Men, det jag föreslår är ju i alla fall säkert minst dubbelt så dyrt som paketet, så det får man väl tänka lite på haha..

Det kan ju t.ex. vara klokt att satsa på ett märke på vallan, t.ex. Swix, toko eller liknande som har tips inför vasaloppet mm.
Sen kan man ju givetvis plocka ihop egna paket, men då krävs det ju lite mer om man t.ex. ska valla inför ett vasalopp.

Men för att klara sig hyfsat så skulle nog mitt tips vara t.ex. Swix LF6 och LF8 (som den gamla, vet inte vilken av de nya den motsvarar.) för träning och som grundvalla. Sedan satsa på någon lämplig HF-kloss(t.ex. samma fast HF, eller kanske en Marathon?)
Swix grundklister spray, universalklister, samt ett rött och ett lila klister.
Burkvalla typ liknande som ovan, en riktigt kall burk´(v20)för sådan fören och som grund, sedan ett par 4 burkar, av Swix VR serie, där du täcker in så mycket som går i temperatur mm. (typ en v40 sedan vr45, 50, 55 och 60/62.)

Det blir ju givetvis en viss kostnad och man väljer ju hur mycket man är villig att lägga och det jag skrev ovan går ju så klart banta ner ganska rejält, men med detta tycker jag att man nästan garderat sig mot de flesta fören, om det är just det man är ute efter!

Sen tillkommer ju allt där i kring med vallajärn, ställ, sickel, borstar mm...
Det går ju givetvis göra detta precis hur dyrt som helst, beroende på mål, budget, intresse mm...
 

Link to comment
Share on other sites

Jag bor också i närheten av Sya och brukar åka där några gånger om året. Boxholm blir det som oftast och där är det till 90% klister som gäller om det inte är mycket natursnö.

Tendensen här nere är att konstsnö blir snarare is vilket talar mycket för klister även de dagar som man tror att burk kommer att funka.

Anläggningar som Eksjö där de har en redig pistmaskin är däremot burk bra då de har en kapacitet för redigt bra fräsning.

Sya har jag blandade minnen från.

 

Ang glid så kan du ju prov dig fram och skippa fästet. Staka bara på platten så märker du snart vilket du tycker funkar bäst.

Tränings glid går ju köra på vad som, men gillar man som jag att ha bra glid jämt och inte stålsicklar så är HF paraffin att rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Sortimentlada-2000032457/

 

Kör själv den större varianten av denna som vallalåda, väldigt nöjd med den men den börjar bli i minsta laget. Möjligt att de röda (mina är gula, möjligtvis att min låda är större också) spännena är lite klena när det är fullt i lådan men löser sig enkelt med ett spännband elle tejp runt handtaget. Inte behövt göra nåt än men.

 

Att köpa en tom vallalåda med utskurna fixturer känns väldigt onödigt då det är väldigt dyra, fattar fortfarande inte hur vissa kan gå upp mot tusenlappen.

 

Edit: är visst denna jag har, den största fö 169kr.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Sortimentvaska-2000032458/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, passar på att låna tråden med en liknande fråga. Är i samma situation som TS och håller på att plocka själv vallor/tillbehör inför vintern. Har ingenting sen tidigare så börjar från noll. Har läst trådar på forumet och plockat följande som startkit (se nedan)  Är det någonting som saknas i vallaväg, bor i Luleå. Ska köpa vallajärn och vallaställ separat senare. Inser att det saknas en borste av något slag, vilken ska man välja?

 

Toko Nordic BaseWax green 27g, Green 27G

RodeViolett Multigrade 0 - -2, 1SIZE

-SWIX V40 Blue Extra Hardwax -1/-7C,, Onecolour 

-Start Klister Universal W, Nocolour NOSIZE

-Rode Rosa -2 - +4, 1SIZE

-Rode Blå Super -1 - -3, 1SIZE

-Swix V60 Red/Silver Hardwax 0/+3C, 45g , 

-Toko Plasto Cork, Yellow/Black ONESIZE

-Start Sandpapper 80/100/120 3Pcs, Nocolour 

-Start Scraper XC, No NOSIZE

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis får vi en vinter där blå extra räcker haha

 

Grundvalla som du valt toko, kan jag tycka är lite överkurs. Använder väldigt sällan Grundvalla för träning, brukar bara värma in ett lager typ v20,v40.

Annars saknar jag nog iaf ett violett klister. Typ rode violett.

 

Borstar finns kombi, men tycker inte riktigt om dom. Men dom duger absolut. Tagel och nylon är det du behöver, märke är väl mer smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall väl inte detta bli stålsicklings vs. glidvallatråd, men...

 

kan ngn visa mig swix glidvallaforskningsresultat...

 

sedan står det nog inte mellan stålsickling o glidvallning, utan stålsickling o stenslipning.

 

man behöver inte alls glidvalla en stålsicklad skida.

man behöver inte alls glidvalla en stenslipad skida.

 

man kan glidvalla en stenslipad skida. Kan ge bättre glid, kan ge sämre glid.

man kan glidvalla en stålsicklad skida. Kan ge bättre glid, kan ge sämre glid.

 

stålsickla borde heta ngt i stil med struktursickla.

 

jag är mkt positiv till stålsickling. Har det på alla mina för många par skidor.

Jag tycker detta är det viktagaste rådet som massor av oss Vasaloppsåkare kommit underfund om. GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE. Det förenklar funderingarna på en vallabox för NYBÖRJARE väsentligt. Och beträffande fästvallor räcker det med högst 10 också för NYBÖRJARE och du får absolut inga problem åtminstone på typ Vasalopp. Men testa dessa på träning så DU SJÄLV VET hur de fungerar, och komplettera med någon ny ENDAST OM du hittar något före de som du har inte fungerar. Och lär dig EXAKT hur långt du skall lägga fästvallan. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Att lära sig fästvalla är mer än att ha rätt valla i boxen. Det handlar om att lära sig lägga rätt längd, rätt tjocklek och rätt blandning i förhållande till skidor, åkstil och skicklighet, och snö/väder naturligtvis. Dessutom måste man lära sig att testa den fästvalla man lägger. Med tre-fyra burkar har man chans att lära sig grunderna. Med många burkar, för att alltid ha den "rätta för dagen", blir det snabbt för många faktorer. Som sagt, bäst att lära sig valla först med få burkar och köpa fler eftersom, när man vet vad man sysslar med.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag har nu bestämt mig att skippa att köpa det vallaset som jag tidigare funderat på. Detta på grund av er vänliga medhjälp!!

 

Så nu är det då dags att klicka hem valla i veckan som kommer. Har någon då tips på en bra samling inkl klister och burkvalla? Vore väldigt snällt!! Jonas har ju en bra startlista men han fick inte många svar av er på forumet. Det som ska tas med i beräkningen är att jag SKA köpa glidvalla oavsett om vissa tycker det behövs eller ej... :) Det är en diskussion vi kan lämna till andra trådar!

 

Tack på förhand!!

Skidsäsongen börjar närma sig..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...