Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pölderkatalogen


Volevodin

Recommended Posts

Ja, så har den kommit, den nya upplagan av Pölderkatalogen. Ja, vad skall man säga, där fattas inte mycket, har en nästan komplett täckning av skidutrustningskartan. Det är något jag måste berömma Pölder & Co för till skillnad mot många sportaffärer som säljer skidutrustning. De flesta satsar bara på säkra produkter som Fischer skidor och Salomon pjäxor, Swix stavar och enbart klassiska skidor, att köpa något vid sidan av "den breda mittfåran" är omöjligt. I vilken sportaffär hittar du Alpina eller Salomonpjäxor för 8000 pix ! :rolleyes:

 

Har jag hittat något som saknas, ja det skall möjligen vara hjälmskydd för att slippa ha mössa under hjälmen i höst.

 

Luftig och rymlig butik i Nässjö - väl värt ett besök !

 

Lite mer ödmjuk framtoning i texten - behöver inte provocera längre, då de allra flesta har upptäckt firman och vet att de står för brett kunnande och sortiment.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Prisbilden på pjäxor har spårat ur.

 

Alpina ESK 2,0 8995:-

Fischer RCS speedmax skate 8500:-

Salomon carbon skate lab 8500:-

 

Detta är helt sjukt. Visst, man behöver inte köpa dessa värstingpjäxor. Men samtidigt drar upp priset också på "vanliga" pjäxor. Plötsligt verkar en pjäxa på 3995:- billig, vilket den absolut inte är!

 

Vad jag förstått så har Salomon (som var först ut med helcarbonvariant) åtminstone motiverat sitt pris med att delar som slits (t.ex. yttersulan) går att byta ut och att skon därför kan användas i väldigt många år. Priset dock omotiverat högt även med den motiveringen. Alpinas och Fischers varianter har väl dessutom ingenting som motiverar så högt pris? Nej, lite mer carbon räcker inte.

 

Tycker att alla skall bojkotta dessa pjäxor så de blir kvar i hyllorna.

Link to comment
Share on other sites

Prisbilden på pjäxor har spårat ur.

 

Alpina ESK 2,0 8995:-

Fischer RCS speedmax skate 8500:-

Salomon carbon skate lab 8500:-

 

Detta är helt sjukt. Visst, man behöver inte köpa dessa värstingpjäxor. Men samtidigt drar upp priset också på "vanliga" pjäxor. Plötsligt verkar en pjäxa på 3995:- billig, vilket den absolut inte är!

 

Vad jag förstått så har Salomon (som var först ut med helcarbonvariant) åtminstone motiverat sitt pris med att delar som slits (t.ex. yttersulan) går att byta ut och att skon därför kan användas i väldigt många år. Priset dock omotiverat högt även med den motiveringen. Alpinas och Fischers varianter har väl dessutom ingenting som motiverar så högt pris? Nej, lite mer carbon räcker inte.

 

Tycker att alla skall bojkotta dessa pjäxor så de blir kvar i hyllorna.

Håller med. Detta har spårat ur. Tycker även att det gäller Alpinas nya klassiska ECL 2.0 för 4695:-. Var väl Madshus som startade hysterin med sin Supernano pjäxa för något år sedan och nu känns den billig. Kostar ju "bara" 5995:-

Även på klädsidan har det spårat ur. Tur att det finns märken som fortfarande har en OK prisbild.

När det gäller katalogen är det alltid trevlig läsning, men visst saknas det en del viktiga prylar. Typ stålsicklar och dämpade stavar/ stavhandtag.

Link to comment
Share on other sites

Prisbilden på pjäxor har spårat ur.

 

Alpina ESK 2,0 8995:-

Fischer RCS speedmax skate 8500:-

Salomon carbon skate lab 8500:-

 

Detta är helt sjukt. Visst, man behöver inte köpa dessa värstingpjäxor. Men samtidigt drar upp priset också på "vanliga" pjäxor. Plötsligt verkar en pjäxa på 3995:- billig, vilket den absolut inte är!

 

Vad jag förstått så har Salomon (som var först ut med helcarbonvariant) åtminstone motiverat sitt pris med att delar som slits (t.ex. yttersulan) går att byta ut och att skon därför kan användas i väldigt många år. Priset dock omotiverat högt även med den motiveringen. Alpinas och Fischers varianter har väl dessutom ingenting som motiverar så högt pris? Nej, lite mer carbon räcker inte.

 

Tycker att alla skall bojkotta dessa pjäxor så de blir kvar i hyllorna.

 

Jag håller också med, därför denna :rolleyes:eller kanske hellre denna :wacko: , men har inte tänkt på att de här superprodukterna drar upp priset på vanliga pjäxor. Även om Pölder skriver att det är helt crazy (eller tack vare ?) så hindrar det inte prylnissen att köpa de svindyra produkterna med övertygelsen att han skaffat sig ett försprång i jakten på sekunder i vasan.

 

Även om kläddelen är väldigt stor saknar jag half-cip-jackor tex har Craft en variant i Intersportbutiker. Den är dock för tjock, då den har fleece på insidan, blir för varm ner mot nollan, bättre med tunt ytterst och komplettera under efter temperatur. Dählijackan med kort dragkedja verkar ha försvunnit, synd den hade även fickor för nycklar etc.

Link to comment
Share on other sites

Pölder Sport måste väl ha en doja som matchar deras butik :-) Min spontana reaktion är att jag är glad över att köpt upp mig på allt som behövs inom längdsport. Varje fall när det gäller de centrala delarna inom detta gebitet, något som innefattar skidskor, fristil, snö och rullskidor.

 

Frazzi är redan inne på ämnet. Jag är rädd för att prisbilden drar med sig mer än deras underliggande segment när det gäller skidskor. I förlängningen kanske det blir dyrare med boende med mera kring vår vidunderligt vackra fjällvärd!

Link to comment
Share on other sites

Jag älskar Pölder katalogen :) Som ett barn på 90-Talet när Leksakstidningarna kom innan Jul.

Personligen så har jag största tillit till de på Pölder och har bara bra att säga om dem. Service som är på person nivå vilket med för kvalité hos mig som utövare.

 

Diskuterar man sedan prisbilden på vad som ingår så är det nog tyvärr inte kedjorna som bär skulden.

Jag kommer inte lägga mer än max 2000:- på Pjäxor någonsin då dessa inte är det som avgör hur fort jag åker klassiskt.

Sedan känns det även lite overkill på skidfronten just nu.

Kollar man på totalen så är längdskidor ingen billig sport att syssla med.

Link to comment
Share on other sites

Prisbilden på pjäxor har spårat ur.

 

Alpina ESK 2,0 8995:-

Fischer RCS speedmax skate 8500:-

Salomon carbon skate lab 8500:-

 

Detta är helt sjukt. Visst, man behöver inte köpa dessa värstingpjäxor. Men samtidigt drar upp priset också på "vanliga" pjäxor. Plötsligt verkar en pjäxa på 3995:- billig, vilket den absolut inte är!

 

Vad jag förstått så har Salomon (som var först ut med helcarbonvariant) åtminstone motiverat sitt pris med att delar som slits (t.ex. yttersulan) går att byta ut och att skon därför kan användas i väldigt många år. Priset dock omotiverat högt även med den motiveringen. Alpinas och Fischers varianter har väl dessutom ingenting som motiverar så högt pris? Nej, lite mer carbon räcker inte.

 

Tycker att alla skall bojkotta dessa pjäxor så de blir kvar i hyllorna.

Det som nästan är mest intressant är som sagt att inte ens Pöldet som verkar gilla och tro på prylar överlag verkar så övertygad av superpjäxorna.

 

Skriver på Madshus Supernano nått om att så mycket fortare går det kanske inte men att känslan också är viktig. Sen på "vanliga" Alpina ESK påpekar han det att många sponsade åkare ändå väljer den vanliga trots att dom har tillgång till Kingkongskon...

 

Såg även i vintras att en del Fischeråkare ratade deras dyrsko i förmån för den vanliga.

 

Luktar marknadsföring framför allt annat i min värld.

Link to comment
Share on other sites

Klart det handlar om marknaden. Jag har fullt förtroende för de som jobbar på Pölder. De försöker göra ett bra jobb, men om någon ska stoppa utvecklingen är det de stora aktörerna. De kan göra ett aktivt val och säga att detta är fel. Detta säljer vi inte. Samtidigt ska de ju faktiskt leva på sin försäljning...............

Så länge vi konsumenter betalar så fortsätter utvecklingen och de som drabbas är de unga och barnfamiljerna som ska investera i ny utrustning. Jag kan köpa, men på senare år har jag ofta valt modellerna under värstingprylarna. Funkar alldeles utmärkt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Varje år, sedan jag började åka skidor 2006, har jag läst den här diskussionen. Att priserna ränner iväg mer än inflationen etc. Någon har haft som idé att spara Pölderkatalogen för varje år för att se utvecklingen. Det enda positiva jag kan hitta är väl at CT1 verkar billigare än när det begav sig . Roligt att läsa men svårt att motivera mer stora investeringar just nu... Urvalet i min skidbod räcker för mig.
Link to comment
Share on other sites

Finns en annan aspekt att ta hänsyn till i detta och det är "Europe made". Kostnaden jämfört med att tillverka i lågkostnads land är en bidragande faktor till utvecklingen.

Många skidrelaterade produkter så som skor är väldigt överprisade i Europa trots att de är tillverkade i Asien.

Denna prisbild är en reflektion på varumärket i detta fall.

Skidorna borde var betydligt dyrare än vad de är, sedan vet jag att Salomon tjänar i stort sätt bara pengar på sina skor och pjäxor och de tillverkas inte i Europa. 

Link to comment
Share on other sites

Någon ska ju också betala kostnaden för sponsringen. Inte konstigt att Fischer och Alpina är dyrast. Sitter ju på de flesta i eliten.

Får be om ursäkt till trådskaparen för att jag far iväg från ämnet.

Katalogen är en bra konsumentupplysning om man läser den med ett visst filter.

Link to comment
Share on other sites

Varje år, sedan jag började åka skidor 2006, har jag läst den här diskussionen. Att priserna ränner iväg mer än inflationen etc. Någon har haft som idé att spara Pölderkatalogen för varje år för att se utvecklingen. Det enda positiva jag kan hitta är väl at CT1 verkar billigare än när det begav sig . Roligt att läsa men svårt att motivera mer stora investeringar just nu... Urvalet i min skidbod räcker för mig.

Jo, vi har haft diskussionen tidigare. Men det är en väldigt dramatisk ökning på just skatepjäxorna i år. Tycke det var svindyrt när skatepjäxorna steg till 4000:- förra säsongen, nu är de mer än dubbelt dyrare!

 

Intressant också att läsa ett av Pölders råd: "Om du gillar att åka skidor mycket och ofta! Åk inte i samma skor varje dag...ha skor att byta med...då håller de längre och din skidåkning blir bättre och skönare"

 

Ok. Då blir det: 8995:- x 2. Sen vill jag åka klassiskt ibland: 4695:-. Till sist så rekommenderar han också skilda skor för rullskidorna: 3995:-. Det blir tillsammans: 26 680:- för en komplett uppsättning skor!!!! Och då har jag skippat den klassiska sommarskon.

Link to comment
Share on other sites

Det kostar att ligga på topp  :)

 

För typ 10 år sedan hade jag diskussioner med Pölder på hans forum ang produkt- kontra prisutveckling. Jämförde då mot KPI och fann ingen relevans. Det slutade i en utmaning där vi skulle glidtesta mina gamla Fischer från -92 mot det senaste. Det blev aldrig något av det och rykten sade att många initerade bestämt avrådde honom :D

Men kikar man i hans sortiment så får du ihop utrustning för riktigt bra pengar och 8995:- Skatpjäxor säljer i volymer som du nog kan räkna med 2 händers fingrar. 

 

För att återgå till ämnet så har Pölder, som redan nämnts, ett stort sortiment. Men jag hittar ett antal luckor. Tex har han ingenting från Red Creek vilket förvånar då de är "kingelikingkongar" på borstar och även deras riller är frekvent använda. Misstänker något annat än rent affärsmässiga skäl till varför det saknas. Tittar vi på valla så har han en jädra massa men ändå vissa häpnadsväckande luckor. Rode sortimentet är inte i närheten av att vara komplett. Hur kan man inte ha Violett? Han har också ratat Vahuti helt och hållet. 

 

Men de luckor som finns är ju inte avgrundsdjupa (skulle vara i Roder sortimentet då...). Det är bara Skistart och i viss mån Huselius som mäta sig. Huselius har en mycket mindre sortiment men levererar grym service som väger upp. Men Pölder får ändå 5 stålsicklar av 5 möjliga i mitt betygssystem :D  

Link to comment
Share on other sites

Årets sämsta modell är redan utsedd...

...en av toppskidorna

Så ojämna under så att man får jobba hårt i stenslipen för att få de jämna!

Förra året inga problem med modellen...nu BIIIIG problem!

Du som kund ser aldrig detta i butik, syns bara när man kör de genom en stenslip!

Det är retur på hela den "väggen av modell".

Kul att få vara med nu på golvet och se...mycket katalogskrivande o inköp ett tag nu...det är nu det roliga börjar...

Tony Pölder

 

Kidnappar tråden lite när vi ändå snackar Pölder, det här är taget från hans blogg. Man är lite nyfiken på vilken modell detta kan tänkas vara.

 

Själv tippar jag på en carbon styrspårsrensare som gör att du tjänar minst 10 sek per par.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...