Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pölderkatalogen


Volevodin

Recommended Posts

Visst saknar man Rode utbud, Violett får väl nästan räknas som VR45? Den snabbast avverkade vallaburken i min samling...

Dessutom lite tunnt på riller och borstfronten... varför inte lägga till ekonomivariant likaväl som kingelikongvarianten?

 

Men ingen annan katalog, inräknat Clas Ohlson, är lika mycket julaftonkänsla som Pölderkatalogen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Visst saknar man Rode utbud, Violett får väl nästan räknas som VR45? Den snabbast avverkade vallaburken i min samling...

Dessutom lite tunnt på riller och borstfronten... varför inte lägga till ekonomivariant likaväl som kingelikongvarianten?

 

Men ingen annan katalog, inräknat Clas Ohlson, är lika mycket julaftonkänsla som Pölderkatalogen...

Onekligen ligger Pölderkatalogen vältummad vid nattduksbordet varje höst  :P

 

Komplettera med mer Rode fästvallor och sedan Red Creek sortiment så blir det bra :)  

Link to comment
Share on other sites

 

För typ 10 år sedan hade jag diskussioner med Pölder på hans forum ang produkt- kontra prisutveckling. Jämförde då mot KPI och fann ingen relevans. Det slutade i en utmaning där vi skulle glidtesta mina gamla Fischer från -92 mot det senaste. Det blev aldrig något av det och rykten sade att många initerade bestämt avrådde honom :D

 

 

Om du bara ska göra glidtest kan du ta betydligt äldre skidor än från 92 Stefan!!! Jag köpte ju ett par skidor för 100 kr på Tradera bara för affektionsvärdets skull, då det var samma modell som mina första plastskidor. Efter blogg-inlägget,

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/02/mina-senaste-och-mina-forsta.html

så lät jag Klas slipa upp dem. Jag tog med dem till Sälen 2014 bara för att testa glidet på dem efter det, när jag skulle hjälpa min kompis Johan med att langa dricka. 

I blogginlägget från VL skrev jag ordagrant

Efter lite provning av skidor blev det en aning panik. Efter en första sortering plockades två av Johans carbonlite ut. Dessa jobbades det lite extra med. Jag kan lugnt säga att Johan var rätt knäckt när dessa skidor inte gled bättre än andras skidor med klister. Extra illa var det väl när jag tagit med mina Kneissle från -74, vilka gled bättre.

( Det där med "andras skidor med klister", berodde ju på att Johan kör med blanka skidor och stakar.)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/04/vl-fran-sidan-om-tredje-aret-i-rad.html

 

Jag tror inte Johan hade kommit så värst mycket sämre med skidorna från 74, om han bara hade vågat!!! ;)

 

http://4.bp.blogspot.com/-lBZg9HCkRF0/UvzwyvLHBmI/AAAAAAAAAp4/IiaPvpPmh3c/s1600/IMG_1616.jpg

 

http://2.bp.blogspot.com/-Rv7-sliG-Pw/UvzxCKILtsI/AAAAAAAAAqA/i9UTN37mzf0/s1600/IMG_1636.jpg

Link to comment
Share on other sites

Annars är det ju nästan tur att jag har så mycket prylar vid det här laget, så jag är helt ointresserad av Pölder-katalogen. Det var över 10 år sedan jag handlade något av Pölder. Och då var det nog bara någon valla som jag inte orkade åka in till stan för att köpa. Skönt att få det direkt i brevlådan när man har 4 mil till stan (Alewalds) enkel väg. 

 

Behöver jag köpa något idag, så tycker jag det finns ganska många intressantare butiker på nätet att titta på än Pölders!

Link to comment
Share on other sites

Om du bara ska göra glidtest kan du ta betydligt äldre skidor än från 92 Stefan!!! Jag köpte ju ett par skidor för 100 kr på Tradera bara för affektionsvärdets skull, då det var samma modell som mina första plastskidor. Efter blogg-inlägget,

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/02/mina-senaste-och-mina-forsta.html

så lät jag Klas slipa upp dem. Jag tog med dem till Sälen 2014 bara för att testa glidet på dem efter det, när jag skulle hjälpa min kompis Johan med att langa dricka. 

I blogginlägget från VL skrev jag ordagrant

Efter lite provning av skidor blev det en aning panik. Efter en första sortering plockades två av Johans carbonlite ut. Dessa jobbades det lite extra med. Jag kan lugnt säga att Johan var rätt knäckt när dessa skidor inte gled bättre än andras skidor med klister. Extra illa var det väl när jag tagit med mina Kneissle från -74, vilka gled bättre.

( Det där med "andras skidor med klister", berodde ju på att Johan kör med blanka skidor och stakar.)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/04/vl-fran-sidan-om-tredje-aret-i-rad.html

 

Jag tror inte Johan hade kommit så värst mycket sämre med skidorna från 74, om han bara hade vågat!!! ;)

 

http://4.bp.blogspot.com/-lBZg9HCkRF0/UvzwyvLHBmI/AAAAAAAAAp4/IiaPvpPmh3c/s1600/IMG_1616.jpg

 

http://2.bp.blogspot.com/-Rv7-sliG-Pw/UvzxCKILtsI/AAAAAAAAAqA/i9UTN37mzf0/s1600/IMG_1636.jpg

Mycket intressant inlägg. Detta är nog en viktig orsak till att t.ex. runt 500 åkaren på Vasaloppet (främst från Sverige) åkte lika fort för mycket länge sen (som åtminstone jag tolkar utfallet i det som redovisats i annan tråd). Beträffande glid och material på skidorna har nog inte så mycket väsentligt skett på mycket lång tid (vad de än säger på sportaffären). Och jag menar att detsamma gäller den vallahysteri som florerar, på den tiden vallade jag visserligen men vi hade inte tillgång till alla typer av svindyra  pulver, blockerare och annat hokus pokus (enligt mig och många med mig) som nu samma affärer försöker övertyga oss motionärer väsentligt förbättrar glidet (även på Vasaloppet). Beträffande just Kneissl: Jag åkte några av mina allra bästa lopp på just dessa skidor, men de finns väl inte längre ?

Och Dunderklumpen (min speciella favorit på skidforum även om vi ibland har olika synpunkter på det här med vallning etc); Grattis till inlägg nummer 3000. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Om en modern skida eller en gammal glider likvärdigt beror oftast på föret. I snabbt och isigt före tror jag skillnaden är marginell till skillnad mot före där struktur och rillning o pulver gör skillnad.

Min bästa tid 5.41 i VL åkte jag på ett par Elan "sprättbågsskidor" utan struktur i ganska lättåkt före, tror inte skillnaden blivit så mycket större med moderna skidor. Skulle tro att jag hade Falline paraffin på glidet, möjligen Holmenkoll pistevax ytterst.

Sen har det givetvis funnits VL där det skulle gjort stor skillnad med moderna skidor även med den tidens glidvallning.

De sista klassiska skidorna som jag köpte av Pölder var Rossignol med vitbelag och de har dock glidit bättre än mina äldre skidor vid alla glidprov, så dem vill jag inte byta ut mot ett par gamla.

Link to comment
Share on other sites

Inga stålsicklar i år heller. Får nog handla på Skistart istället. ;)

Håller med. Det finns väl nästan tusen prylar i denna katalog men inte någon stålsickel. ALLA dessa prylar kan ju INTE anses som viktigare än stålsickel av massor av oss vanliga motionärer , vilket bland annat bevisats av  många inlägg på detta forum (även av många som fortfarande vallar t.ex.  när det är tävling).

Hur förklarar man detta ? Varför ? Jag frågar mig varför ? 

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant inlägg. Detta är nog en viktig orsak till att t.ex. runt 500 åkaren på Vasaloppet (främst från Sverige) åkte lika fort för mycket länge sen (som åtminstone jag tolkar utfallet i det som redovisats i annan tråd). Beträffande glid och material på skidorna har nog inte så mycket väsentligt skett på mycket lång tid (vad de än säger på sportaffären). Och jag menar att detsamma gäller den vallahysteri som florerar, på den tiden vallade jag visserligen men vi hade inte tillgång till alla typer av svindyra  pulver, blockerare och annat hokus pokus (enligt mig och många med mig) som nu samma affärer försöker övertyga oss motionärer väsentligt förbättrar glidet (även på Vasaloppet). Beträffande just Kneissl: Jag åkte några av mina allra bästa lopp på just dessa skidor, men de finns väl inte längre ?

Och Dunderklumpen (min speciella favorit på skidforum även om vi ibland har olika synpunkter på det här med vallning etc); Grattis till inlägg nummer 3000. :rolleyes:

Hej på dig L-E !

Jag vet att jag har flera par skidor från 80-talet, som glider lika bra som dagens toppskidor. Men att de allra första skidorna från mitten av 70-talet också skulle göra det, blev jag faktiskt lite förvånad över. Och Volevodin, VL 2014 tycker inte jag var något blixtföre precis. Absolut inget isigt eller hårt före. Sedan tycker jag alltid det är så med skidor, att vissa par glider bättre och andra sämre. Men om det har med årgång eller "vitbelag" tvivlar jag starkt på. De par jag är nöjd med, vårdar jag ganska ömt. Så jag har 6 par klassiska som mest ligger och vilar. Träna kan man ju göra på de  par man inte tycker går helt 100. Jag köpte t.ex. ett par gamla rcs för 1 kr på blocket. Efter stenslipning är de faktiskt det par jag slitit mest på de senaste två dåliga Stockholms-vintrarna.

 

Men för att återknyta lite till tråden. Det som faktiskt blivit betydligt bättre samt billigare är stavar tycker tycker jag. Jag minns mycket väl mina första carbonstavar från nå´n gång mellan -86 och -88. Ett par klart dyra Exel, som jag gav bort senare för att de var så dåliga. De böjde sig som en bambustav, även om de var lätta. De stavarna vill jag inte ha tillbaka!!! ;)

 

Sedan råkar tyvärr Kneissl-skidorna vara alldeles för mjuka i spannet. Så det blir till att staka sig fram på dem! ;)

 

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/159556/images/2011/intehelt100_151225903.jpg

Link to comment
Share on other sites

En har han ju faktiskt. Skigo Basescraper måste väl räknas som stålsickel?

Jag menade främst Skimaterias sicklar (som ju bevisligen finns även i verktygslådan i landslagsbusssen eftersom Skimateria och landslaget har speciellt avtal) och även de av Kuzmin som väl de flesta på skidforum (som stålsicklar alt stålsicklar+toppar med pulver) använder och avser. Har du Sunlike (eller någon annan) testat denna Skigo sickel kontra de jag nämner ? (anm: det har ju alltid finnits "stålsicklar" utan struktur för att skrapa bort valla och släta ut ojämnheter, vilket inte minst Dunderklumpen påpekat många gånger, Men detta kan ju vara något annat. Därför min fråga). Även jag anser dock att Pölder är en välsorterad handlare och vi skall vara glada att sådana finns (vi kan ju aldrig få nackdel av detta, vi väljer ju själv om vi vill köpa av honom. Även jag köpte ju skidor av honom under den tid han valde att ha kontakt med mig) Jag  är dock absolut inte sur på honom för att han tagit bort mig som vän på facebook. Jag överlever ( :rolleyes: ) och kan förstå honom på sätt och vis,  bl.a. mina 25 Vasaloppsresultat med stålsickling passar ju speciellt illa i hans propaganda (en timma snabbare med pulver  vilket bl.a. skulle leda till att att en typisk motionär som jag  åkt under fyra timmar i mitt bästa lopp etc.) ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finns det bilder på skillnad mellan stålsicklad yta och en "ny" stenslip?

Jag tycker att många börjar säga att stålsickling och stenslip bara är två olika sätt att få ytan "förnyad" och att strukturen kommer som extra del (olika stenslipning eller olika struktur i stålsickeln plus eventuell riller).

 

Så jag undrar om det finns någon nytagen bild på microhår efter stenslip, jämförd med oborstad yta efter stålsickling?

Jag har upplevt superglid med nystenslipad yta, helt utan "inkörning" (men glidvallad) så jag har svårt att se att microhåren ger dåligt glid vid stenslip som oundviklig följd... men visst inga 9 mil i mitt exempel, bara 4.

Gamla bilder på stenslipad yta har jag sett... men ingen referens på vilken stenslip som skapade dem...

 

Kort sagt så borde det inte vara så vanligt att man behöver sickla av microhår?

Däremot förstår jag om man vill hantera sin belagsyta på egen hand ändå men kanske inte med SkiGo sickel om den enbart är tänkt som "slät" sickel? Jag har en Swix sickel för att dra av eventuella repor så att de blir lite jämnare... tills stenslipen...

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag kan hålla med dig vad gäller att vissa skidor glider bättre av oförklarliga skäl. I många år hade jag ett par Elan -88 cerise bakändar och hade dem som fulskidor. I vissa fören gick precis lika bra som mina tävlingsskidor, om inte bättre, trots att de aldrig var stenslipade utan hade bara "naturstenslipning"  dvs från underlaget , dock vet jag inte i "stenslipningsföre" för då använda jag inte finskidorna.

 

Men vad är detta ??? "Knugen" på en 99-lapp ! :rolleyes:


 

 

 

 

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/159556/images/2011/intehelt100_151225903.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror att riktigt bra profil på glidzonerna är en av många underskattad egenskap i vissa fören. Många av oss har nog erfarenhet av gamla skidor som mot alla odds glidit väldigt bra. (I mitt fall ett par gamla delvis knäckta RC11 som trots obefintligt spann glider väldigt fint i varmare fören) 

Link to comment
Share on other sites

Glidet handlar mer om tryckpunkter på rätt plats för rätt före?

Egentligen tror jag att det är hugget som stucket med stenslip eller stålsickling så länge man har själva tryckpunkterna rätt.

Det är ju bla så madshus tänkte med redline, mjuka ändar som tillåter skidan att vara med anpassningsbar med tryckpunkterna för ett bra glid.  

Link to comment
Share on other sites

Finns det bilder på skillnad mellan stålsicklad yta och en "ny" stenslip?

Jag tycker att många börjar säga att stålsickling och stenslip bara är två olika sätt att få ytan "förnyad" och att strukturen kommer som extra del (olika stenslipning eller olika struktur i stålsickeln plus eventuell riller).

 

Så jag undrar om det finns någon nytagen bild på microhår efter stenslip, jämförd med oborstad yta efter stålsickling?

Jag har upplevt superglid med nystenslipad yta, helt utan "inkörning" (men glidvallad) så jag har svårt att se att microhåren ger dåligt glid vid stenslip som oundviklig följd... men visst inga 9 mil i mitt exempel, bara 4.

Gamla bilder på stenslipad yta har jag sett... men ingen referens på vilken stenslip som skapade dem...

 

Kort sagt så borde det inte vara så vanligt att man behöver sickla av microhår?

Däremot förstår jag om man vill hantera sin belagsyta på egen hand ändå men kanske inte med SkiGo sickel om den enbart är tänkt som "slät" sickel? Jag har en Swix sickel för att dra av eventuella repor så att de blir lite jämnare... tills stenslipen...

http://www.primateriasport.se/PDF/Primateria%20presentation%20skidglid.pdf

http://www.skimateria.se/_project/_media/_doc/glidtest-primateria-pabr-10020401.pdf

JAG betraktar dessa bilder som tämligen tillförlitliga. Sture Hogmark är ju central här och han är Professor i tribologi och Ronnie Lööf  är ju själv en mycket god skidåkare (bland de 100 bästa c.a de  10 senaste åren på Vasaloppet)med viss vetenskaplig bakgrund. JAG har stor tilltro till dem och det de redovisar. Här finns ju även bilder som visar den stora skillnaden på bra stenslipade skidor (t.ex. de landslagsåkarna har tillgång till) och dåligt stenslipade (som väl många motionärer drabbas av trots andra påståenden av tillförlitlighet på KingKong nivå). 

Link to comment
Share on other sites

http://www.primateriasport.se/PDF/Primateria%20presentation%20skidglid.pdf

http://www.skimateria.se/_project/_media/_doc/glidtest-primateria-pabr-10020401.pdf

JAG betraktar dessa bilder som tämligen tillförlitliga. Sture Hogmark är ju central här och han är Professor i tribologi och Ronnie Lööf  är ju själv en mycket god skidåkare (bland de 100 bästa c.a de  10 senaste åren på Vasaloppet)med viss vetenskaplig bakgrund. JAG har stor tilltro till dem och det de redovisar. Här finns ju även bilder som visar den stora skillnaden på bra stenslipade skidor (t.ex. de landslagsåkarna har tillgång till) och dåligt stenslipade (som väl många motionärer drabbas av trots andra påståenden av tillförlitlighet på KingKong nivå). 

Så är det Lars Erik. Du glömmer dock att man precis som med stenslipning utan problem kan förstöra en skida. Om det är skit bakom spakarna spelar det nog ingen roll vad man väljer! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...