Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning slutet av november?


Mossa

Recommended Posts

Eftersom vi inte har möjlighet att åka i december funderar vi på om det är möjligt att ta sig en långhelg någonstans i slutet av november och åka längd? Vad är de snösäkraste ställena som vi kan hålla ögonen på och boka om det ser lovande ut?

 

Vi skulle vilja att det finns snö inte bara i spåren utan på marken också så det är ett definitivt plus om det inte bara är snösäkert i spåren utan ett ställe där det snöar tidigt, helt enkelt. Och gärna så långt ned i landet som möjligt men jag inser att ju längre ned man kommer, desto mindre snö blir det...

 

Stort tack!

Link to comment
Share on other sites

Kläppen brukar väl vara snösäkert i slutet av November, tror dock inte att de har så speciellt mycket natursnö under den perioden. 

Även Lugnet i Falun brukar ha konstsnö under slutet av November.

 

Men du vill även ha snö i terrängen, och då får du söka dig uppåt, typ till Bruks, Hemavan, Tärnaby osv

Link to comment
Share on other sites

Kläppen brukar väl vara snösäkert i slutet av November, tror dock inte att de har så speciellt mycket natursnö under den perioden. 

Även Lugnet i Falun brukar ha konstsnö under slutet av November.

 

Men du vill även ha snö i terrängen, och då får du söka dig uppåt, typ till Bruks, Hemavan, Tärnaby osv

Lugnet i slutet av november känns som en verklig gambling. Sannolikheten att det finns mer än 3-4 hundra meter att åka på är tämligen liten. Annars kan jag bara instämma med föregående, Brux om du vill åka bil, Gällivare om du klarar dig bra utan bilen.

Link to comment
Share on other sites

Lugnet i slutet av november känns som en verklig gambling. Sannolikheten att det finns mer än 3-4 hundra meter att åka på är tämligen liten. Annars kan jag bara instämma med föregående, Brux om du vill åka bil, Gällivare om du klarar dig bra utan bilen.

Visst är det lite gambling är det allt när det gäller snö i Falun under November månad. Men de hade 150 meter konstsnö, 12 November förra året. . . 

Han sa inte hur långt spåret skulle vara, men det är såklart inte speciellt roligt att snurra runt där i flera timmar ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruksvallarna, Gällivare, men det är fullbokat när vi åker upp mitten av nov så vi bor nere i samhället. Det är väl tävling helgen efter så det lär väl var fullt då med. Idre har ju snö nu. Resten är nog en ren chansning. Harsa har inte funkat senaste åren, inte orsa, falun vad jag vet
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...