Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilket upplägg för Vasaloppet?


OP Andersson

Recommended Posts

Ska iår åka mitt första vasalopp, har sett hur ni laddar. Själv laddar jag med ett järn då och då, plus distanspass. Men jag ser att t ex GundeG kör bara tempo och intervall denna "sista" träningsvecka. Är det verkligen rätt upplägg för ett långlopp som Vasaloppet, två veckor innan? Kul och höra vad alla kunniga tycker och tror?
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller mitt upplägg så har jag testat lite olika varianter under årens lopp (6:e året) i syfte att hitta en formtopp lagom till VL om drygt 2veckor. För mig passar det bra att den 3:e veckan innan VL köra med hög intensitet för att näst sista veckan gå ner på lätt underhållsträning och något enstaka farpass. Sista veckan kör jag ÖS i lugnare tempo blandat med mycket lätt skidåkning.

 

I mitt fall är "jobbet" så här års redan gjort. Grunden lades i somras och höstas/förvintras. Handlar mest om att hitta teknik/känsla/lust och försöka få en formtopp lagom till VL.

 

Jag tror inte jag skulle bli speciellt mycket bättre om jag nötte en massa långpass så här års. Har också testat det.

 

Det här passar mig och inte alla. Beroende på träningsbakgrund och en massa andra parametrar så får man själv hitta ett upplägg som passar.

 

Man vet aldrig om det funkar förrän man gått i mål på VL. Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Har ingen bakgrund som tävlingsåkare på något sätt. Körde ÖS för 6år sen bara som en kul grej och fastnade direkt i VL-träsket, körde då på 7.32. Skaffade mig en pulsklocka året därpå och har fört träningsdagbok sedan dess. Har succesivt ökat på dosen och landar denna säsong på ca 300tim. Att föra träningsdagbok är guld värt om man vill lära sig formtoppa. Inför förra året hittade jag vissa mönster i träningen som gjorde att jag var stark vissa dagar (och även klen =) ). Har inför denna säsong bl.a jobbat mer på dessa delar.

 

Inför förra säsongen började jag med intervallträning. Blev ca ett pass i veckan + något fartpass. Inför denna säsong har jag ökat på detta i perioder. Vissa perioder 1st/vecka, vissa perioder 2-4st/vecka. Jag varierar och mixar mycket. Kör aldrig samma sak 2dagar på raken. Kör jag stakning ena dan, blir det skate 2:a dan, roddmaskin ena dan, Elglufs andra osv. Försöker använda olika muskelgrupper olika dagar. Likadant med styrketräningen.

Får också mycket vardagsmotion som jag tror påskyndar återhämtningen. Går alltid varje dag 0.5tim t&f tunnelbana, handling av mat m.m. Är väldigt lite stillasittande.

 

I början var det slitigt men kroppen vänjer sig. Sedan är kost och sömn viktigt. Sover jag dåligt en vecka blir jag mycket mer sliten.

 

Känns som jag är i början av min "VL-karriär". Finns mycket mer att jobba på och lära sig mer om. Jävligt kul är det i alla fall...

 

Någon på forumet skriver "train hard & win easy" stämmer så bra....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...