Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknikträning med sensor


peter67

Recommended Posts

I veckan lanserades en startup (https://www.wememove.com) som bygger på en rörelsesensor som man bär integrerad i pulsbältet. Kroppens rörelsedynamik vid stakning och diagonalåkning mäts via en app och kan jämföras med ett referensmönster från elitåkare ex.vis. och ge tips på hur man kan åka effektivare i realtid.

 

Bakgrundspersonerna verkar seriösa och HC Holmberg har gett input.

 

Frågan är hur bra hjälpmedel det är ?  Konceptuellt är det riktigt intressant sett ur (mitt) teknikperspektiv men hur bra det fungerar i verkligheten är ett frågetecken. 

 

En effektiv rörelsedynamik för elit kanske inte är det för en motionsåkare ?  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ibland låter saker och ting för bra för att vara sanna och i det här fallet får jag de "vibbarna". Men det kanske handlar mer om mitt tillkortakommande vad gäller tekniska innovationer.

 

Dock måsta jag säga att introdutionspriset på 1680:- låter riktigt överkomligt. Vad jag förstår så är det en engångskostnad och molnettjänsten som är kopplad till är gratis. Hade nästan förväntat mig någon form av månadskostnad, men det är kanske en överaskning som kommer längre fram!?

 

Hur manicken kan analysera min teknik övergår dock mitt förstånd. Jag kan hjälpligt förstå att den på något sätt kan mäta musklernas anspänning i en stakrörelse men hur kan den mäta timing vid diagonalåkning, stavisättningen osv? Men det kanske funkar så pass bra att 1680:- är väl investerade pengar.

 

Är nog inte långt från en beställning bara för att se om det funkar  :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan anta att det är en accelerometer med hög känslighet som sitter i pulsbandet. Men att bara ha en mätpunkt känns som hög osäkerhet, som du säger hur fångar man upp timing mellan olika kroppsdelar ?  Chalmers sportteknologi har kört en del projekt med ett stort antal markörer utplacerade över kroppen och på så sätt mätt rörelsedynamiken vis simstarter ex.vis.

 

1680 i sunk cost för att undersöka kanske faktiskt är OK ?  Ja det är det nog, intalar jag mig..

Link to comment
Share on other sites

För mig som teknikintresserad känns det oerhört spännande! Klart man kan fråga sig vad nyttan med alla dessa prylar är bara för att bli en bättre motionär. Jag tror vi får se det ur ett större perspektiv som innefattar sjukvård och hälsa. Där händer oerhört mycket kring självdiagnostik och sensorer. Om 20 år kanske vi kan tillverka vår egen protes med en 3-d skrivare och om 50 år kanske vi kan laga trasigt dna!

Jag säger som Stefan. 1680 kr kan jag spendera bara för att se om det funkar. Undra om det finns något API till den så man kan bygga sina egna tillämpningar på den :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett videoklipp på deras hemsida som är en inspelning från någon presentation på någon konferens. Den är så där härligt nördig med mängder av fikonspråk som jag inte begriper hälften av men det förklarar ändå en del om hur den fungerar. 

Man kan säga att de menar att alla rörelser som är involverade i längdskidåkning (men även andra idrotter) styrs från bålmuskulaturen och därmed kan man mäta på ett ställe och med avancerade datamätning som jämförs mot referensvärden analysera din teknik. Känlsan är att det inte är ett gäng "gamers" som dragit i sig ett flak Jolt Cola och snott ihop något lattjolajban utan killar och tjejer på hög nivå som gjort detta.

 

Pudelns kärna är väl ändå om väl det fungerar att jämföra din data mot de referensvärden som finns, typ.

 

Med tanke på hur många timmar som måste vara nedlagt i produkten av människor som kostar lite mer i timmen än vad jag gör så känns priset lågt. Misstänker att de ser en stor marknad (=stor volym) under relativt snar framtid och därmed får en affär i det hela. 

 

Jämfört med vad en burk pulvervalla kostar är den här prylen nästan gratis  :)

 

Här är länk till vidoen: https://www.youtube.com/watch?v=W30Yf-w-l4E

Link to comment
Share on other sites

Det man som presumtiv kund skulle vilja veta är hur dom ser på framtiden också. Har dom för avsikt att tillföra mer funktionalitet, tex analyser för skate, löpning mm och i så fall om det är något som då kommer att ingå eller om man måste betala mer för att få tillgång till det.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett videoklipp på deras hemsida som är en inspelning från någon presentation på någon konferens. Den är så där härligt nördig med mängder av fikonspråk som jag inte begriper hälften av men det förklarar ändå en del om hur den fungerar. 

Man kan säga att de menar att alla rörelser som är involverade i längdskidåkning (men även andra idrotter) styrs från bålmuskulaturen och därmed kan man mäta på ett ställe och med avancerade datamätning som jämförs mot referensvärden analysera din teknik. Känlsan är att det inte är ett gäng "gamers" som dragit i sig ett flak Jolt Cola och snott ihop något lattjolajban utan killar och tjejer på hög nivå som gjort detta.

 

Pudelns kärna är väl ändå om väl det fungerar att jämföra din data mot de referensvärden som finns, typ.

 

Med tanke på hur många timmar som måste vara nedlagt i produkten av människor som kostar lite mer i timmen än vad jag gör så känns priset lågt. Misstänker att de ser en stor marknad (=stor volym) under relativt snar framtid och därmed får en affär i det hela. 

 

Jämfört med vad en burk pulvervalla kostar är den här prylen nästan gratis  :)

 

Här är länk till vidoen: https://www.youtube.com/watch?v=W30Yf-w-l4E

"40-plussare är bra. De köper stavar för 3.500kr." :D

Link to comment
Share on other sites

med anledning av pulverjämförelsen;

 

 jag vill veta exakt hur mkt snabbare man blir på VL av den prylen, om det är tillräckligt, ja då är det ju bara slå till.

 

Såvida inte prylen ör kingongkingelikingkongkingking; då är det ju bara slå till oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag blev sugen efter att ha kollat videon. Man kan åstadkomma mycket med dataanalys helt klart. Optimalt lägger de in dansande Molle eller stiliga Elofsson för att få in vacker nostalgi-skate. För bästa klassisk teknik är nog Cologna önskemodellen och sen vill man ha Northug för acc och spurt.
Link to comment
Share on other sites

Ibland låter saker och ting för bra för att vara sanna och i det här fallet får jag de "vibbarna". Men det kanske handlar mer om mitt tillkortakommande vad gäller tekniska innovationer.

 

Dock måsta jag säga att introdutionspriset på 1680:- låter riktigt överkomligt. Vad jag förstår så är det en engångskostnad och molnettjänsten som är kopplad till är gratis. Hade nästan förväntat mig någon form av månadskostnad, men det är kanske en överaskning som kommer längre fram!?

 

Hur manicken kan analysera min teknik övergår dock mitt förstånd. Jag kan hjälpligt förstå att den på något sätt kan mäta musklernas anspänning i en stakrörelse men hur kan den mäta timing vid diagonalåkning, stavisättningen osv? Men det kanske funkar så pass bra att 1680:- är väl investerade pengar.

 

Är nog inte långt från en beställning bara för att se om det funkar  :)

Tja efter att grunnat en del på vad man kan plocka ut från en mätpunkt så...

 

1, Givetvis  är det enda viktiga hur furt bålen kommer framåt - på det stora hela taget sett - så det kan man mäta.

2, Eftersom dom bara verkar ha en mätpunkt så kan dom på sin höjd få ut förflyttning, rotation (min mobiltelefon har någon typ av gyroskopfunktion som ger data om rotationer) och acceleration av (grovt sett) kroppens tyngdpunkt.

3, Har man data på kraft, och förflyttning så kan man räkna ut vilken effekt åkaren har och vilket totalt fysiskt arbete som uträttas.

4, Det kan man säkert jämföra med vad andra åkare gör - för att få ett mått på hur mycket som skiljer.

5, Eftersom man inte får mer än ett mått på total kraft, och indirekt effekt, så kan man inte säkert säga vilka kroppsdelar som inte bidrar optimalt och vilka felen är.

 

I youtube-videon som någon länkade till så var dom fantastiskt vaga om _hur_ deras mätningar kan avslöja vilka tekniska brister åkare har. Hade jag hållit ett sånt föredrag och jag hade vetat hur det går till hade det varit en absolut grundläggande "selling point".

 

När jag tittar på hur folk åker så tittar jag efter brister i hur kroppsdelar och utrustning rör sig i förhållande till varandra (sånt leder inte just till stora förflyttningar eller accelerationer av tyngdpunkten), som att stavarna sätts i för lång ut från spåret, armbågarna är riktade fel, nigstakning, fel timing av olika rörelsedelar, ballans, vinklar och frånskjut kommer fel i skate osv, osv. Jag har svårt att se hur mätningar av tyngdpunkten kommer åt såna interna detaljer om kroppens rörelser och kraftutveckling. Som jag sett frågan om teknik så handlar det om att få till såna rörelser rätt.

 

Det jag kan se att man kan plocka ut är om tyngdöverföringen är bra och stabil i diagonalåkning - men det är ju å andra sidan en sån teknikdetalj som 11 av 10 behöver träna mer på...

 

Det skulle vara fantastiskt skoj att ha ett system som gjorde det här rätt: mätningar av rörelser för fotleder, knän, höfter, axlar, armbågar och handleder - och tyngdpunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert rätt i din analys, BjornG, då de i videon säger att idén föddes när han en midsommardag "skrev ett script och tejpade en telefon på sonens bröst och instruerade honom att åka en sträcka". En telefon av modernt snitt har väll just en form av gyroskop och det var väl detta han kom på att använde.

Kärnfrågan är väl just vad detta kan ge i din teknikutveckling?

 

För löpning finns det numer ett program som genom att filma dig med infraröd kamera gör om dig till en "streckgubbe" för att sedan analysera ditt rörelsemönster. Funkar ju inte i fält utan bygger på att du springer på ett löpband men samma utrustning torde gå att använda för längdskidåkning, handlar väl om att göra programmet som talar om hur du borde röra dig.

 

Men man kommer långt med att låta någon filma dig med sin mobil/padda genom tex Coach's eya och se sig själv i slowmotion

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju just problemet att man ska åka "som alla andra". Vi har ju 2 olika tekniker, klassiskt och skate, men väldigt många stilar då vår anatomi, styrka, balans, koordination mm. är väldigt individuella. Det bästa för mig är kanske inte att åka som alla andra? Men om man inte har tillgång till en kompis som kan filma en, så kanske det är bra

Link to comment
Share on other sites

 

Man kan säga att de menar att alla rörelser som är involverade i längdskidåkning (men även andra idrotter) styrs från bålmuskulaturen och därmed kan man mäta på ett ställe och med avancerade datamätning som jämförs mot referensvärden analysera din teknik. 

 

Här är länk till vidoen: https://www.youtube.com/watch?v=W30Yf-w-l4E

Grunden för hela uppfinningen är som sagts i vilken utsträckning man kan analysera en komplex rörelse genom mätning av hur en punkt på bålen rör sig. Det enda de säger i videon är att en biomekaniker, i en bisats, sade att bålen är inkopplad i alla helkroppsrörelser.  Resten av videon är bara säljsnack och uppenbart riktad till investerare. Hade varit intressant att ta del av en kritisk analys av det biomekaniska fundamentet.

Link to comment
Share on other sites

Grunden för hela uppfinningen är som sagts i vilken utsträckning man kan analysera en komplex rörelse genom mätning av hur en punkt på bålen rör sig. Det enda de säger i videon är att en biomekaniker, i en bisats, sade att bålen är inkopplad i alla helkroppsrörelser.  Resten av videon är bara säljsnack och uppenbart riktad till investerare. Hade varit intressant att ta del av en kritisk analys av det biomekaniska fundamentet.

Tja den klassiska mekaninken kan jag ju försöka förklara - bio har inte så mycket med det hela att göra.

 

Direkt av Newtons 3 lagar (1, en kropp forstätter i likformig rörelse om den inte utsätts för några krafter, 2, accelerationen är proportionell mot kraften, 3, till varje kraft finns det en lika stor och motriktad kraft.) så följer det att man inte kan ändra hastighet eller rörelsemängdsmoment (spinn) enbart genom krafter inom en kropp. (En piruettande skridskoåkare ändrar inte sitt spinn genom att dra in armarna, rotationshastigheten ökar lika mycket som tröghetsmomentet minskar. Om man står på skidor/skridskor kan man inte ta sig framåt genom att bara vifta med armarna, men om man skjuter fram armarna så kommer skridskorna att glida bakåt något så att tyngdpunkten inte rör sig.)

 

En rak konsekvens av det här är att alla såna interna rörelser som inte leder till ändringar av hastigheten (och rotationen) kommer att detekteras av ett instrumment som bara mäter rörelsen hos tyngdpunkten. Eftersom vi har en given begränsad syreupptagningsförmåga har vi en begränsad effekt (arbete/tid) att driva oss framåt med, därför är det viktigaste att minimera internt arbete som inte leder till accelleration av tyngdpunkten - och dom internt arbetande krafterna kan man inte mäta med enbart tyngdpunktens rörelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skrev ju tidigare på ett testinstrument som analyser din löpteknik. Det finns mer att läsa om det här:

 

http://motionmetrix.se

 

Enligt uppgift skulle utvecklaren behöva ungefär 1 MSEK för att skriva och utveckla programmet för skidteknikträning. Du blir förståss hänvisad till att utföra testet på löpband då den bygger på att 2 infraröda kameror filmar dig i en speciell vinkel. Det går inte att lösa i fält. Det är alltid en utmaning att diagonala på löpband men klarar man inte det så har man nog ändå en hel del att utveckla i sin diagonalteknik som du kan se med blotta ögat :) 

 

Ska vi starta en insamling för att skrapa ihop 1 MSEK? ;)

Link to comment
Share on other sites

Skrev ju tidigare på ett testinstrument som analyser din löpteknik. Det finns mer att läsa om det här:

 

http://motionmetrix.se

 

Enligt uppgift skulle utvecklaren behöva ungefär 1 MSEK för att skriva och utveckla programmet för skidteknikträning. Du blir förståss hänvisad till att utföra testet på löpband då den bygger på att 2 infraröda kameror filmar dig i en speciell vinkel. Det går inte att lösa i fält. Det är alltid en utmaning att diagonala på löpband men klarar man inte det så har man nog ändå en hel del att utveckla i sin diagonalteknik som du kan se med blotta ögat :)

 

Ska vi starta en insamling för att skrapa ihop 1 MSEK? ;)

 

Dra igång ett Kickstarter projekt :) Finns många projekt där som lyckats skrapa ihop mycket pengar med små och väldigt nischade ideer. Finns iofs många som inte lyckas så bra heller ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ute och stakade idag med blanka skidor med min wememove på sjön Ravalen här i Viby idag. I analysen efter passet distansträning i appen. 20km på 79 minuter, det kan ju stämma, fast det blev 244 höjdmeter på sjön...., sedan påstår appen att jag diagonalade 1733 tag, stakning 1791, stakning med frånskjut 12......:) Inte många rätt här, detta gör ju att man har svårt att ta till sig detta om båltryck, attack och stabilitet som appen fått fram, när allting annat är uppenbart fel. Har mailat till wememove nu, ska bli spännande att se vad de har för svar.

Link to comment
Share on other sites

Ute och stakade idag med blanka skidor med min wememove på sjön Ravalen här i Viby idag. I analysen efter passet distansträning i appen. 20km på 79 minuter, det kan ju stämma, fast det blev 244 höjdmeter på sjön...., sedan påstår appen att jag diagonalade 1733 tag, stakning 1791, stakning med frånskjut 12......:) Inte många rätt här, detta gör ju att man har svårt att ta till sig detta om båltryck, attack och stabilitet som appen fått fram, när allting annat är uppenbart fel. Har mailat till wememove nu, ska bli spännande att se vad de har för svar.

Link to comment
Share on other sites

Ute och stakade idag med blanka skidor med min wememove på sjön Ravalen här i Viby idag. I analysen efter passet distansträning i appen. 20km på 79 minuter, det kan ju stämma, fast det blev 244 höjdmeter på sjön...., sedan påstår appen att jag diagonalade 1733 tag, stakning 1791, stakning med frånskjut 12...... :) Inte många rätt här, detta gör ju att man har svårt att ta till sig detta om båltryck, attack och stabilitet som appen fått fram, när allting annat är uppenbart fel. Har mailat till wememove nu, ska bli spännande att se vad de har för svar.

Intressant, Christer från wememove ringde och förklarade varför det blev som det blev, kom med lite tips efter att ha analyserat mina data. Troligtvis inte fel på sensor, men jag har ibland en vridning när jag stakar. Var ute och körde idag igen så det skulle bli mer data att analysera. Nu när jag fokuserade på att staka snyggt fick jag en större andel stakning:). Fick lite tekniktips muntligt som verkade vettiga, ska testa båltrycksapplikation och köra intervaller tydligen. De verkar ta varje kund seriöst och är genuint intresserade!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...