Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur bra är Madshus nya Intellgrip törs man köpa?


drivernicke

Recommended Posts

Läste på nån norsk sajt att de rekommenderade Rossignols R-skin där de har lyckats bra med både bra glid och bra fäste.

Har du nån länk? Skulle gärna ta del av väl gjorda tester. Pölder gjorde ett halvhjärtat test (Fischers nya saknades, korta beskrivningar). I Pölders "test" så sas det såhär om Ross "glidet något sämre. Håren på huden är ganska långa" http://tonypolder.blogspot.fi/2015/09/polder-sport-testar-skidome-i-goteborg.html

 

Edit: Till TS. I Pölders test verkade det som man gillande Madshus bäst även om man inte rangordnade modellerna (fegt).

Link to comment
Share on other sites

Jag såg både Atomic och Madshus skintec igår och det som skiljer då båda modellerna åt är att Atomics hålls fast med tre magneter och Madshus är klistrad fast. Atomics är lätt att byta med ett handgrepp medan Madshus sitter på tills den är utsliten. Det som skiljer själva skintecremsorna är att Atomics har lika tjockt hår över hela medan Madshus är tunnare i fram och bakändarna och tjockar på mitten. Det borde innebära att det bromsar mindre på Madshus och skulle jag välja blev det utan tvekan Madshus. Lite skeptisk är jag om verkligen magneterna kan hålla fast remsan i alla lägen.

Link to comment
Share on other sites

Har du nån länk? Skulle gärna ta del av väl gjorda tester. Pölder gjorde ett halvhjärtat test (Fischers nya saknades, korta beskrivningar). I Pölders "test" så sas det såhär om Ross "glidet något sämre. Håren på huden är ganska långa" http://tonypolder.blogspot.fi/2015/09/polder-sport-testar-skidome-i-goteborg.html

 

Edit: Till TS. I Pölders test verkade det som man gillande Madshus bäst även om man inte rangordnade modellerna (fegt).

Hittar inte artikeln nu, men är rätt säker på att det var på langrenn.com och nån bättre meriterad norsk vallare/serviceman som uttalade sig om skin-skidor. Hjälp mig gärna... :/

Link to comment
Share on other sites

Kan tycka att även Madshus skida är onödigt tung. Sen lutar jag lite på om inte Skintecen finns i två varianter, en fast och en med utbytes?

Hur som helst, av dom jag fingrat på tycker jag att Salomons verkar vettigast. Den var knappt ens märkbart tyngre än en "vanlig" och skälva huden kändes också bra utformad.

Link to comment
Share on other sites

 Lite skeptisk är jag om verkligen magneterna kan hålla fast remsan i alla lägen.

 

Jag får kanske återkomma om 10 år men jag har då hitintills inte sett något som får mig att misstänka att magneterna inte fixar att hålla fast huden. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på när man kör över mattorna för tidtagning i VL, om det kan avmagnetisera eller annat som finns i spår som kan påverka magneterna.

 

Det ska väl iofs till ett ganska kraftigt fält för att avmagnetisera en magnet. Frågan är väl om inte plastbiten sitter kvar ändå. Jag tycker det är ganska tight på mina skidor. Känns som risken är försumbar. Definitivt om man jämför med att åka med en kolfiberstav och få den avslagen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom över ett par av de första Madshus Intelligrip under försommaren, men pga skador/sjukdomar har jag endast testat vid ett tillfälle. Svårt att utvärdera men tycker att de kändes helt ok.

 

Min fru köpte Redster Skintec till förra säsongen och är nöjd (hon har heller inga andra vallningsfria att jämföra mot). Tycker inte de verkar så farligt tunga, sen använder man ju dessa endast till träning. Helt klart har dessa en fördel med att dels kunna byta mellan de olika skinnen (2 olika, mer och mindre fäste) beroende på före men också att kunna ta bort den när man vallar skidan för att inte behöva få paraffin i skinnen.

 

Även om man främst använder dessa till träning är det kanske ännu viktigare med att hitta ett bra spann med lämplig höjd på en "Skintec-skida" än vanliga skidor då man inte kan kompensera med längden på fästvallan.

 

Såg en bra film på youtube om norrmannen som kom 152a på senaste VL med Madshus Intelligrip. Iofs en reklamfilm för Madshus, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Var på sportaffärn idag och kollade på dessa madshus .Okunnig som jag är så behöver jag råd . Skidorna var märkta med kg ,tex.65-80, 80-95 .Verkar olyckligt för mig då min vikt är 79kg .Hamnar liksom i änden på skalan .Finns det andra viktklasser i sortimentet ? Inte på denna butik iallafall .( Fanns atomic klassade 75-85 kg.,kanske ett bättre val?)

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte utgå från att skidans märkning ger dig rätt spann. Du måste anlita en kunnig handlare om du inte själv är säker.

Jag väger tex. 73 och har skida märkt 80-95.

Om du står med jämvikt skall inte ens början på huden släpa i, ändå skall skidan gå bra att trycka ner om du diagonalar.

Bra bärighet och ändå rätt svikt är jätteviktigt.

Link to comment
Share on other sites

Bra sortiment, men framför allt ärlig och kunnig.

 

Intersportbutiken i närheten hade "Vasaloppsträff" för ett antal år sen. Representanter för olika märken fanns på plats.

Grannfrun ville ha mig med som "hjälp" med skidvalet. Hon tittade på ett av dom mest kända märkena, och representanten valde ut ett par åt henne.

Jag avrådde bestämt köpet, hävdade att  hon aldrig skulle få tillräckligt bra fäste på dessa hårda skidor.

Hon litade på mig mer än på säljaren och avstod köpet.

 

Då hon gick undan, så gick jag tillbaka till säljaren och ifrågasatte hans val. Då sa han rakt ut att ja, skidorna var för hårda, men jag hade inga bättre.

 

En mycket dålig representant för ett skidmärke, vilket han naturligvis fick höra.

 

Det finns seriösa handlare med bytesrätt tom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittar inte artikeln nu, men är rätt säker på att det var på langrenn.com och nån bättre meriterad norsk vallare/serviceman som uttalade sig om skin-skidor. Hjälp mig gärna... :/

Den som hade uttalat sig att Rossignol R-Skin var den bästa skin-skidan var en valla-/skidexpert på butiken Milslukern i Oslo. Sen är inte R-Skin den lättaste, utan det är Intelligrip och den år också bra omdömen. Börjar klia i fingrarna, men man får hålla sig. Speciellt som Stadium går ut med komplett Atomic-paket för 2300kr. Kan sälja skorna och få tillbaka lite pengar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag var förbi hos Pölder igår för att kolla lite på "skin-skidor". Jag var lite inställd på ett par Madshus, de verkade lätta och fina. Det slutade med att jag blev ägare till ett par Atomic Redster Skintech av fjolårets modell istället. Det var ett par lätt begagnade skidor som personalen hade haft som testskidor, och enligt Tomas, som körde dem i Skiselector-maskinen, skulle spannet passa mig bra. Blev någon tusenlapp billigare än nya.

 

Tunga är de förvisso, jag tror att magneterna och de lätt utbytbara skinnen lägger på en del vikt. Samtidigt är det ju fiffigt att kunna ta av skinnen när (om) man vill preparera belagen.

 

Det finns 200 m skidspår utomhus här i Borås idag, så rent teoretiskt skulle jag kunna testa dem på direkten...

Link to comment
Share on other sites

Min kompis som är mycket erfaren åkare och vallare åkte på ett Madshus i helgen. Han var supernöjd och vi var chockade över hans bra fäste och fina åkteknik. Rullskidsfäste med samma glid som jag hade... jag tänkte egentligen bara staka, men blev väldigt sugen på ett par madshus nu... och ett par till min tjej för att slippa diskussion om fäste och felvallning. 

Link to comment
Share on other sites

Jag var förbi hos Pölder igår för att kolla lite på "skin-skidor". Jag var lite inställd på ett par Madshus, de verkade lätta och fina. Det slutade med att jag blev ägare till ett par Atomic Redster Skintech av fjolårets modell istället. Det var ett par lätt begagnade skidor som personalen hade haft som testskidor, och enligt Tomas, som körde dem i Skiselector-maskinen, skulle spannet passa mig bra. Blev någon tusenlapp billigare än nya.

 

Tunga är de förvisso, jag tror att magneterna och de lätt utbytbara skinnen lägger på en del vikt. Samtidigt är det ju fiffigt att kunna ta av skinnen när (om) man vill preparera belagen.

 

Det finns 200 m skidspår utomhus här i Borås idag, så rent teoretiskt skulle jag kunna testa dem på direkten...

Vad tyckte du och vad sa de på Pölder om Rossignol R-Skin? Nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte du och vad sa de på Pölder om Rossignol R-Skin? Nyfiken.

 

De sa inte så mycket. Jag frågade lite om skillnaderna mellan de olika märkena, men fick inte veta så mycket. Ross, Madshus och Salomon verkade ganska lika, både konstruktionsmässigt och viktmässigt. Skinnet på Madshus var lite längre än på de andra. Priserna är ju också ungefär samma på alla, bara Atomic som har tre modeller med lite prisskillnader.

 

Jag antar att skin-marknaden utvecklas snabbt just nu, antalet modeller har ju exploderat. Så småningom kanske det utkristalliseras vilka skillnader det finns. Ingen tröst för oss som vill ha skidor nu dock...

Link to comment
Share on other sites

Var igår på en skidmässa hos outhnord och Madshuskillen sålde ett par till en kvinna. Efter att ha fått reda på hennes vikt, satte han skidorna i en spannmätare och mätte halva hennes vikt. Han visade då att inte skinnet låg i där fram och därför inte skulle bromsa vid stakning. Märkligt nog visade han inte helvikt, hade varit intressant att se hur spannet sett ut vid glid på en skida.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...