Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur bra är Madshus nya Intellgrip törs man köpa?


drivernicke

Recommended Posts

Var igår på en skidmässa hos outhnord och Madshuskillen sålde ett par till en kvinna. Efter att ha fått reda på hennes vikt, satte han skidorna i en spannmätare och mätte halva hennes vikt. Han visade då att inte skinnet låg i där fram och därför inte skulle bromsa vid stakning. Märkligt nog visade han inte helvikt, hade varit intressant att se hur spannet sett ut vid glid på en skida.

Samma sak när jag var hos Pölder, de testade bara på halvvikt om skinnet låg i. När jag sa att jag ville testa även på helvikt åkte bladmåtten fram, men det är visst inte så lätt att kolla spannet så eftersom hudarna skiljer sig så från vanligt belag. Bladmåtten mer eller mindre fastnade i håren, så det gick inte så bra att mäta.

 

Kurvan från en vanlig Skiselector blir också konstig. Den där rullen som känner av under skidan hackar sig fram i huden så att kurvan blir allt annat än jämn.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog påstå att den är tillräckligt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=GD8e1lwggzs

152 plats på vasan 2015.

Lite märkligt att Madshus i klippet marknadsför skidan som tävlingsskida. Det är väl ingen som i köper den för att tävla på? Sen borde de väl ha haft minst hypersonic som grund och inte gå ner ända till terrasonic om så vore fallet.

Link to comment
Share on other sites

Lite märkligt att Madshus i klippet marknadsför skidan som tävlingsskida. Det är väl ingen som i köper den för att tävla på? Sen borde de väl ha haft minst hypersonic som grund och inte gå ner ända till terrasonic om så vore fallet.

 

Jag tycker det är en fantastiskt bra marknadsföring!

 

En 152a plats på Vasaloppet är svår att skoja bort. Sen har han nog fått ett antal skidor att prova ut dagarna innan loppet för att möjliggöra optimal balans mellan fäste och glid. Han har knappast tagit skidorna från hyllan som många av Madshus kunder får göra. Sen kan man kanske fundera på vilket resultat killen hade gjort med ett par optimalt utvalda och preparerade klisterskidor. Att han gör ett bra resultat med vallningsfria skidor är ju inte samma sak som att detta alternativ var det bästa, även om Madshus nästan får det att framstå så.

Link to comment
Share on other sites

Enda resultatet jag hittade på honom i Vasaloppet så det var ju en OK debut ;)

I Birken har han gjort likvärdiga prestationer genom åren, som bäst tidsmässigt 2.45 med en plats runt 130. Om man nu går med fäste så är väl den största tryggheten att det inte fastnar så mycket skit i ett mekaniskt fäste jämfört med en kemikaliskt. Sen kan man nog få till i stort sett lika bra glidförutsättningar. Belaget är säkert likvärdigt.

 

Jobbar han på Madshus eller är det bara en kul grej? EDIT: Han har jobbat på Madshus i 11 år och kör för ett mindre norskt team: http://teamsynnfjell.no/2015/11/11/vidar-ingertjorn/#more-4298

 

Inspirerande för en annan dryga 40-åring :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en fantastiskt bra marknadsföring!

 

En 152a plats på Vasaloppet är svår att skoja bort. Sen har han nog fått ett antal skidor att prova ut dagarna innan loppet för att möjliggöra optimal balans mellan fäste och glid. Han har knappast tagit skidorna från hyllan som många av Madshus kunder får göra. Sen kan man kanske fundera på vilket resultat killen hade gjort med ett par optimalt utvalda och preparerade klisterskidor. Att han gör ett bra resultat med vallningsfria skidor är ju inte samma sak som att detta alternativ var det bästa, även om Madshus nästan får det att framstå så.

Jo, men det jag inte förstår är varför man då gått ner på Terrasonic? Borde man inte ha kört med Nanosonic konstruktion om man vill marknadsföra den som tävlingsskida?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det jag inte förstår är varför man då gått ner på Terrasonic? Borde man inte ha kört med Nanosonic konstruktion om man vill marknadsföra den som tävlingsskida?

 

Jag tror inte att man på allvar marknadsför den som tävlingsskida, men effekten av en 152a plats på vasaloppet blir ju att de som tror att det handlar om en trög turskida får tänka om och att den i vartfall duger till bra träning även för bättre åkare. Ungefär så. Man kan se det som en demonstration över Madshus förmåga att ta fram en sån här skida.

 

Sen håller jag med dig om att man kunde valt Hypersonic som grund, det är lite förvånande. Men det är väl inte omöjligt att den även släpps med Nano- eller Hyper som grund inom kort.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite som med diskussionen om prylar, kostnader och att sporten har blivit en rikemanssport. Det här spar både tid, pengar och tårar samtidigt som det sänker tröskeln för många ungdomar. Har hört både Björgen och Johaug berätta om sina ungdomsår där de hade en uppsättning och vallade om de klassiska laggen för nästa dags skate.

 

Formeln för framgång går fortfarande inte att ändra på; träning, träning, träning, skidor, struktur, stavar, pjäxor, bindningar, valla, lull-lull.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak när jag var hos Pölder, de testade bara på halvvikt om skinnet låg i. När jag sa att jag ville testa även på helvikt åkte bladmåtten fram, men det är visst inte så lätt att kolla spannet så eftersom hudarna skiljer sig så från vanligt belag. Bladmåtten mer eller mindre fastnade i håren, så det gick inte så bra att mäta.

 

Kurvan från en vanlig Skiselector blir också konstig. Den där rullen som känner av under skidan hackar sig fram i huden så att kurvan blir allt annat än jämn.

 

Då är inte spannmätaren ute, som det sagts sedan Skiselector kom. Det förklarar också varför Madshussäljaren inte använde den Skiselector, som butiken hade.

Link to comment
Share on other sites

Testade Salomon RC Skin och blev faktiskt ganska besviken. Riktigt tröga på nysnö. Högg tag rejält då man gick upp på tå i stakningen. Ändå var skidorna på gränsen till hårda. Det krävdes bra avstamp för spikfäste. Pratade dock med en som åkte på Rossignols alternativ ett par dagar efteråt då det var blanka spår och han var riktigt nöjd.
Link to comment
Share on other sites

Kunde fan inte hålla mig längre. Varit grymt sugen på dessa skidor och gått och funderat fram och tillbaka. Nu beställde jag på skistart.com, får hålla ut tills snön kommer i södra delarna av landet innan första testet. men förhoppningsvis ska detta bli bra..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nu åkt på mina salomon skin i 1.5 säsong och kan konstatera följande.

1. Oftast är fästet kanon. Enbart då det är råis i spåren som dom inte funkar.

2. Glidet är i vissa fören minst lika bra som på ett par vanlig klassiska. Torr nysnö är absolute det sämsta föret för skidorna! Då går dom riktigt tungt.

3. Det är absolute inga stakskidor. Om du går upp på tå för att staka som du gör på vanliga klassiska skidor är risken stor att du ramlar omkull. Dom tokhugger. Istället så får man utveckla en teknik där stor del av trycket istället ligger på hälen. Samma gäller utför. Hältrycket skall vara högt för att på så sätt få upp huden från snön.

 

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att efter jag köpte mina skins så har jag fått betydligt mer tid till träning istället för att jaga rätt fästvalla inför varje pass. Dom ligger i boxen hela säsongen och är bara att plocka ner och ut och köra på. Skinsen som satt på salomon RC räckte ca 100 mil innan jag bytte. Grymt enkelt att byta!

Link to comment
Share on other sites

Har nu åkt på mina salomon skin i 1.5 säsong och kan konstatera följande.

1. Oftast är fästet kanon. Enbart då det är råis i spåren som dom inte funkar.

2. Glidet är i vissa fören minst lika bra som på ett par vanlig klassiska. Torr nysnö är absolute det sämsta föret för skidorna! Då går dom riktigt tungt.

3. Det är absolute inga stakskidor. Om du går upp på tå för att staka som du gör på vanliga klassiska skidor är risken stor att du ramlar omkull. Dom tokhugger. Istället så får man utveckla en teknik där stor del av trycket istället ligger på hälen. Samma gäller utför. Hältrycket skall vara högt för att på så sätt få upp huden från snön.

 

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att efter jag köpte mina skins så har jag fått betydligt mer tid till träning istället för att jaga rätt fästvalla inför varje pass. Dom ligger i boxen hela säsongen och är bara att plocka ner och ut och köra på. Skinsen som satt på salomon RC räckte ca 100 mil innan jag bytte. Grymt enkelt att byta!

Har du provat att skära bort lite av stighuden fram med en mattkniv?

Borde inte hugga vid stakning om du gör det men du får ändå fäste.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att skära bort lite av stighuden fram med en mattkniv?

Borde inte hugga vid stakning om du gör det men du får ändå fäste.

Menar du då att "skalpera" bort en del av stighuden? Jag tänker mig mer att man kan klippa av håren längst fram, möjligtvis med skäggtrimmern. Mer "frisering" isåfall.....

Link to comment
Share on other sites

Menar du då att "skalpera" bort en del av stighuden? Jag tänker mig mer att man kan klippa av håren längst fram, möjligtvis med skäggtrimmern. Mer "frisering" isåfall.....

Så i stället för att hitta rätt valla så blir det att hitta rätt rakning på håren :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...