Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mat under vasaloppet


Perre

Recommended Posts

Personligen kör jag med egen sportdryck med salter. Det finns många att välja på, men om du satsar på det som bjuds så tänk på att få i dig salt redan från Smågan eller åtminstone Mångsbodarna och då blir det till att dricka lite buljong för att lyckas med det. Men det viktigaste är Energin. Tittar man på vad grejjorna innehåller så anser jag deras sportdryck på tok för utspädd. 60gram kolhydrat är ett snittvärde som passar en person på 60kg. Väger du mer kan kroppen ta upp mer, enl expertisen. Man brukar säga 1gr per kilo och timma vilket blir 90 gr i timmen för min del. Skulle jag då dricka den sportdryck som serveras får jag i mig en onödigt stor mängd vatten, närmare bestämt 1,5 liter per station! Vilket vore omöjligt eftersom man inte svettas motsvarande mängd, såvida jag inte låter morsan välja kläderna.

Ur energisynpunkt är nog blåbärsoppan och vällingen det bästa valet. Blåbärssoppan innehåller dessutom maltodextrin vilket ju är erkänt bra alternativ på socker.

 

Om man intar rätt mängd energi kommer man inte att uppleva någon hunger snarare tvärtom och därmed skippar man bullarna som bara innebär extra arbete för magen och inte tillför kroppen något som den behöver.

Många har svart att förlika sig med tanken att inte äta utan bara dricka på en hel dag, men kroppen vill faktiskt bara ha snabbtillgängig energi och en i förhållande liten liten mängd salt. Så här gäller alltså motsatsen till vardaglig kosthållning där man vill ha energin utblandad med fibrer för långsamt upptag.

 

Mvh

H-J

Link to comment
Share on other sites

Alla är nog olika, men jag vill absolut inte äta något under loppet. Jag har aldrig smakat någon bulle. Jag har tryckt i mig välling några gånger mot slutet. Det beror ju lite på att man går upp och äter frukost vid en smått okristlig tidpunkt, (02.00).

 

Jag försöker dricka lite vatten i början, för att sedan gå över på blåbärssoppa eller sportdryck. Jag har med mig minst 4 paket med gel som jag försöker ha tid med att få i mig lite spritt över loppet. Men något år tryckte jag väl även i mig buljong för att tro på att återställa llite salter.

Link to comment
Share on other sites

Personligen kör jag med egen sportdryck med salter.

Hur gör du då?

har du folk som langar åt dig? bli väl lite mycket att släpa på?

 

Intressant det det här med att sportdrycken är för klent blandad. Att äta är ju som du skriver också svårt. Jag har under mina 5st lopp upplevt att jag får i mig för lite energi trots att jag dricker ordentligt med sportdryck+blåbärssoppa och äter GEL + bullar. Funderar i år på att ta med något lättsmält mat, typ pannkakor. Men jag kanske ska satsa på en starkt koncentrerad sportdryck istället. Vad tror du?

Link to comment
Share on other sites

Frukost vid 02.00, det låter hemskt....

 

Bara kört 1 gång och det var förra året, upp 06.00 och lagom stor grötfrukost 06.15 (fortfarande mätt efter pastabuffén kvällen innan).

 

Under loppet:

 

~2 dl dricka var 15 min (vätskebälte med vitargo + sportdryck vid stationer + lite langning - standardkoncentration). Coca-cola från Läde och in.

1/2 energibar var 30 min

2 gel (Gopshus+Eldris) //Edit

 

Och jag tog inte slut, men tog det förstås rätt så lugnt ett bra tag ibörjan..

Link to comment
Share on other sites

Köper sportdryck på hink och fyller egna påsar med ca 1,5 dl. Det blir sju påsar och går ner i en midjeväska. Sedan ber jag damerna fylla en flaska med varm vatten dricker eller häller ur så jag kan blanda pulvret.

Eftersom jag har problem med midjeväska och stumma ben och tryck på gubbmagen vid stakning så har jag provat att sju påsar går att få med i fickorna. Flaskan blir en liten historia på 3-4 dl och eftersom sportdrycken numer är så lättblandad så räcker den volymen för att blanda ut pulvret. Behöver jag mer vätska får det bli rent vatten ur mugg.

 

Prova med att fylla påsar med den mängd ni räknat ut att er kropp maximalt kan ta emot (det är den mängden man skall ha, annars ingen ide´) med vanligt socker för att få en aning om utrymmesbehovet. Jag blev överraskad vad plats man sparar med vanliga tunna plastpåsar istället för fabrikanternas förpackningar.

 

Nu är inte jag tränad för personliga toppresultat, men just därför är rätt energiintag helt avgörande för att kunna åka och inte hasa skidor den sista halvan.

 

Salt är helt avgörande för mina jumskar inte skall krampa :-0

 

Allt energiintag skall komma i vätskeform inget tvekan anser jag och eliten verkar också kunna nöjja sig med sportdryck och avstår gel, bars etc. Pannkakor är för fett, men jädrans gått.

Link to comment
Share on other sites

Blåbärssoppa är överlägset bäst. Smakar gott och är dessutom matigt. Soppan håller även magen i trim till skillnad från sportdryck som (oftast) smakar illa och som man allt som oftast kan få magproblem av om man dricker för mycket. Sportdrycken på kontrollerna brukar ju för övrigt vara utspädd med alldeles för mycket vatten och borde därmed inte ge tillräcklig energi (jämförelse finns ju i energitabellen i senaste Vasalöparen).

 

Sista tre milen är det perfekt att börja knapra lättuggad och lättsmält kexchoklad (delade i små bitar). Kexchoklad fryser inte (veg.fett) och blir inte stenhård utan bibehåller normal konsistens till skillnad från alla dessa vitargo,maxim,etc,etc energikakor som finns. Man brukar ju även kunna få nån chokladbit vid Läde.

 

Gel är ju bra om man vill ha en energikick i 5 min och sen ta helt slut. Men det kanske går att ta en sån var 5e min men det kan bli jobbigt efter ett tag, har aldrig prövat :) M.a.o gel är ren dynga i mitt tycke (eller spara till sista kilometern kanske?).

 

En bulle brukar va gott att ta i Evertsberg.

 

Buljong,välling o dylikt har jag aldrig prövat det verkar bara vara äckligt. Magnesium/salt-tabletter är jag skeptisk till (aldrig haft behov att pröva), ät lite extra salt på maten dagen innan istället.

Link to comment
Share on other sites

En slutsats man kan dra av senaste Vasalöparen är att leverantörerna av diverse energitillskott verkar ha feta marknadsföringsbudgetar. Själv fattar jag inte vitsen med att släpa på egen matsäck när jag har betalt arrangören att köra ut vätskan och kolhydraterna längs spåret. Men å andra sidan har jag själv en lite väl tilltagen energidepå i min "subdermala midjeväska", så jag kanske inte ska snacka.. men den är borta till VL-08 !
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...