Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Storlek på ryggsäck till Birken ?


red tag

Recommended Posts

Har selv brukt (og vil bruke den på nytt i for 2016) Osprey Talon 11. Den sitter godt på ryggen, er passe stor (får plass til akkurat det du trenger - og ikke noe særlig mer...), er bygget for drikkeblære (om du skulle ønske det) og har bra med lommer med enkel tilgjengelighet for gel og sportsbarer. Har vunnet birkensekk tester flere år tidligere. Et populært og trygt valg.
Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt (og vil bruke den på nytt i for 2016) Osprey Talon 11. Den sitter godt på ryggen, er passe stor (får plass til akkurat det du trenger - og ikke noe særlig mer...), er bygget for drikkeblære (om du skulle ønske det) og har bra med lommer med enkel tilgjengelighet for gel og sportsbarer. Har vunnet birkensekk tester flere år tidligere. Et populært og trygt valg.

Jag var och kände på denna i butik häromdagen och den kändes ganska stor? Har aldrig åkt Birken men skall göra ett försök 2016. Kan man klara sig med mindre säckar?

Link to comment
Share on other sites

Salomon Agile 12 ? Hur mycket vätska bär du med dig?

Salomon Skin Pro 3 tror jag den heter. Tror jag fyllde på med 0,5-0,75 liter mest för viktens skull. Stationerna med varm vätska räcker gott och sen hade jag med några koffein-liquids. Slangen måste isoleras om man ska ha nytta av vätskesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag var och kände på denna i butik häromdagen och den kändes ganska stor? Har aldrig åkt Birken men skall göra ett försök 2016. Kan man klara sig med mindre säckar?

larsbern er vel et bevis på det går an å klare seg med en 3 liters sekk. Eliten går vel også med disse minimalistiske sekkene. Ikke forstår jeg helt hvordan - men det krever vel en supertynn overtrekksdress, begrenset med mat og drikke + annet obligatorisk innhold og desto mer bly. Det skal veldig mye til for at jeg vil åpne sekken under løpet men skulle det være nødvendig har jeg nok med litt ekstra varmt tøy som også er godt å ha når man kommer i mål. Det er ikke hvert år at været er som i fjor...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha åkt Storlirennet i våras i bedrövligt väder har jag full förståelse att ryggsäck är anbefallt i Birken. Jag tycker man skall tänka till lite extra, innan man lägger i extra tyngder, om det inte kan ersättas med något som skulle komma till nytta vid

dåligt väder.

Vid val av ryggsäck måste man tänka på att det inte är säkert att det är bättre med en supertights ryggsäck, som proppas full som uppblåst ballong mot en något rymligare, som kan behålla sin form vid samma ipackning. Själv har jag en Salomon Escape 20 och den har fungerat bra vid kortare turer på skidor, känns inte att den hindrar armrörelserna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo det borde fungera, se bild från Birken.

Säcken på bilden är en specialdesignad F3 för Team Coop.

 

Edit: Efter lite test så konstaterar jag att det krävs att man har ytterst tunna underkläder och ihopkomprimeringsbara vindkläder om man ska ha en chans att få i allt i säcken.

Välj något större säck råder jag.

 

http://www.sportsmanden.no/wp-content/uploads/2015/03/SAM_1797.jpg

 

http://www.sportsmanden.no/wp-content/uploads/2015/03/SAM_1797.jpg

Link to comment
Share on other sites

I senaste Birken-tidningen fanns ett test av "drikkesekker". Osprey Talon 11 (9 för damer) blev bäst i test, före säckar från Camelbak och Salomon. Den har även tidigare blivit utsedd till bästa säck för själva Birken.

 

Jag har själv en Talon 11 med vätskeblåsa, och jag tycker att den är bra. Det är dock min första och hittills enda "drikkesekk", så jag har inte så mycket att jämföra med.

 

Ett tips till Birken är ju annars att ha överdragskläder i säcken som du kan ha både före start och efter målgång. Det är inte som på VL att man kan ta med sig överdrag in i startfållan, de får man lämna med ombytet på en lastbil tidigare. När man är i mål kan det ta tid att komma med bussen ner till Lillehammer, så att plocka fram lite överdrag ur ryggsäcken är inte så dumt. Många står mer eller mindre näck i målfållans förlängning och byter till torra kläder som de haft med sig i säcken.

Link to comment
Share on other sites

Jo det borde fungera, se bild från Birken.

Säcken på bilden är en specialdesignad F3 för Team Coop.

 

http://www.sportsmanden.no/wp-content/uploads/2015/03/SAM_1797.jpg

 

 

Antar att de plockat bort vätseksystemet i denna. Ser onekligen liten ut. En väldig skillnad mot Osprey Talon 11. Frågan är hur liten säck man kan ha...? 3 liter packvolym ?

Link to comment
Share on other sites

Antar att de plockat bort vätseksystemet i denna. Ser onekligen liten ut. En väldig skillnad mot Osprey Talon 11. Frågan är hur liten säck man kan ha...? 3 liter packvolym ?

Ja det blir problematiskt, det saknas även den där extrafickan som F3 har på bilden.

Man måste ha extremt tunna underkläder och ihoprullningsbara vindkläder om det ska finnas en chans att få i allt.

Välj något större säck råder jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

 

Ett tips till Birken är ju annars att ha överdragskläder i säcken som du kan ha både före start och efter målgång. Det är inte som på VL att man kan ta med sig överdrag in i startfållan, de får man lämna med ombytet på en lastbil tidigare. När man är i mål kan det ta tid att komma med bussen ner till Lillehammer, så att plocka fram lite överdrag ur ryggsäcken är inte så dumt. Många står mer eller mindre näck i målfållans förlängning och byter till torra kläder som de haft med sig i säcken.

 

Planerar debut i Birken 2019.

Hur är logistiken vid mål annars, finns det tillgång till dusch och mat vid mål?

Nåt annat att tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Allt är smidigt och bra uppgjort. Det är Norge vi talar om. Dusch o ombyte finns nere i Lillehammer där bussarna anländer från målgång. Mat och öl får du direkt vid målgång. Du kan lugnt luta dig tillbaks.

 

Proffstips: lägg ner nåt gött i ryggan att ha som belöning vid mål. Själv hade jag en kal starköl och snickers! Väskan ska ju ändå väga 3.5kg. Och den kontrolleras.

Link to comment
Share on other sites

Maten vid mål fick man äta på stående (eller gående) fot, inte helt lätt när man kånkar på skidor och stavar. Vet inte om det fanns någon skidinlämning, jag såg ingen i alla fall. Dessutom kan man ju bli kall ganska fort, lite beroende på väder. Någon ”riktig mat” som efter VL får man väl inte?

 

Ombytesväskorna finns utlagda på en parkering nere i Lillehammer, där finns dusch och omklädningsrum. Man kan hämta diplom och merket (om man har klarat det).

 

Från Lillehammer tog jag bussen tillbaka till Rena där jag hade bilen, och jag minns att jag hade med mig några rejäla mackor som jag glupskt slukade under bussresan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...