Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Plac/tid i vasaloppet?


olle

Recommended Posts

Börjar bli dags att blotta sina mål med årets långloppsfest. Själv har jag ökat träningsmängd med ffa rullskidor och levat i trygg förvissning om att klara en topp 500 placering efter tre tidigare lopp bland topp tusen.

 

Nu när det närmar sig blir jag tveksam, är inte märkbart snabbare på snö än förra året, har alldeles för få skidmil överhuvudtaget.

 

Målet får stå kvar ändå. Topp 500 alltså.

 

(Tänker redan på 2008, då dj...kanske ska köpa längre stavar? Nya skidor? Tröga hjul till rullisarna?........)

Link to comment
Share on other sites

Själv är målet topp 1.000. Sviktar också själv om jag klarar det men Värmdöloppet gav rätt signaler....Kondisen och styrkan är betydligt bättre än förra året, sen om det räcker......

 

Lycka till Olle !

(Jag tänker köra med mina nya 174cm stavar (tidigare 158cm))

Link to comment
Share on other sites

Mmm. jag som är lite längre bak i regionerna har som primärmål att vara bland de 4500 bästa.

Lite mer barmarksträning i antal timmar och högre belastning än förra året. Men skidåkning har inte blivit mer timmar än ifjol, utan är rätt lika.

Jag är en sort som sätter mitt första mål som inte känns för högt. Har ett långsiktigt mål att klara medaljtid men är inte riktigt rimligt än att klara av.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig varit bland de tusen och i år har jag minskat träningsmängden ganska ordentligt (60 mil på snö just nu jämfört med 180 förra året samma tid, likaså endast 1/3 av förra årets dos på rullskidor). Har dock lyckats att ta mig upp i led 2, behöver ha en ordentligt bra dag med bra förhållanden för att slå min bästa placering runt 1200.
Link to comment
Share on other sites

i år har jag minskat träningsmängden ganska ordentligt (60 mil på snö just nu jämfört med 180 förra året samma tid, likaså endast 1/3 av förra årets dos på rullskidor). Har dock lyckats att ta mig upp i led 2, behöver ha en ordentligt bra dag med bra förhållanden för att slå min bästa placering runt 1200.

Intressant att du seedat upp dig med ordentligt minskad träning. Min erfarenhet är att det varit svårt att på seedningslopp komma upp till led jag redan åkt mig till i vasaloppet föregående år.

 

Om du går ner till 30 snömil och slutar med rullisar är du elitledet nästa år :)

Link to comment
Share on other sites

i år har jag minskat träningsmängden ganska ordentligt (60 mil på snö just nu jämfört med 180 förra året samma tid' date=' likaså endast 1/3 av förra årets dos på rullskidor). Har dock lyckats att ta mig upp i led 2, behöver ha en ordentligt bra dag med bra förhållanden för att slå min bästa placering runt 1200.[/quote']

Intressant att du seedat upp dig med ordentligt minskad träning. Min erfarenhet är att det varit svårt att på seedningslopp komma upp till led jag redan åkt mig till i vasaloppet föregående år.

 

Om du går ner till 30 snömil och slutar med rullisar är du elitledet nästa år :)

Bra idé. Värt ett försök kanske.

Link to comment
Share on other sites

Åka bättre än förra året (257:a), tror det är lugnt om man skulle ha tur med vädret och det skulle likna fjolåret

Utveckla gärna det där med vädret. Om jag minns fjolåret rätt var det i starten 45 minusgrader, motvind och fallande snö och det kändes som man skulle ut i krig. Gnetföre hela vägen.

Trodde alla så högt upp i resultatlistan som du har så god teknik att vädret spelar mindre roll för placeringen?

Link to comment
Share on other sites

Är man bra skidåkare och är vältränad så är det lättare att placera sig om det är som förra året. Blir det väldigt lättåkt så är det lättare att hänga med på endast starka armar = sämre skidåkare placerar sig bättre.
Link to comment
Share on other sites

olle>> Härlig beskrivning :)

 

Det jag menar var att det var tungfört vilket ledde till att det blev en mindre del ren "stakning" utan mer helkroppsarbete med "stakning med frånskjut" och till viss mån "diagonal".

 

Min träning består till större delen av det jag tycker är kul, blir en del cykel och orientering, står inte och stakar på rullskidorna hela sommaren.....

 

I vasaloppet finns det väldigt många extremt duktiga stakare, de kanske inte har så mycket syreupptag, eller skidteknik för den delen heller, men de är råstarka och gynnas av snabba spår.

 

Varierande skidåkning gynnar mig....

Link to comment
Share on other sites

Är man bra skidåkare och är vältränad så är det lättare att placera sig om det är som förra året. Blir det väldigt lättåkt så är det lättare att hänga med på endast starka armar = sämre skidåkare placerar sig bättre.

Mycket larvigt generaliserande enligt mitt tycke. Vissa åkare har en fördel om det är mer diagonalåkning medan andra har en fördel av att det är mer stakåkning. Den senare kategorin behöver inte vara en "sämre" skidåkare. Beror enligt mig snarare på vilken kroppsform man har. Är man en smal "löpartyp" kanske man föredrar diagonal, men är man mer kraftigt byggd kanske det är en fördel med stakåkning.

 

Skidåkningen idag går mer och mer åt stakåkning. Är dagens skidåkare då sämre skidåkare än förr????????????????

Link to comment
Share on other sites

Mmm. jag som är lite längre bak i regionerna har som primärmål att vara bland de 4500 bästa.

Lite mer barmarksträning i antal timmar och högre belastning än förra året. Men skidåkning har inte blivit mer timmar än ifjol, utan är rätt lika.

Jag är en sort som sätter mitt första mål som inte känns för högt. Har ett långsiktigt mål att klara medaljtid men är inte riktigt rimligt än att klara av.

Vilken tid gäller för att klara medaljtid? (ett framtida mål kanske)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...