Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


brynäs15

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Inte omöjligt fel. Ett av mina bättre seedningslopp var Åkulla för några år sen då jag på uppvärmningen drog av ena kontrollremmen och var tvungen att ta mitt andra stavpar (olika remmar Exel vs Leki) som var 5 cm längre. Mitt första och enda staklopp med blanka skidor så det innehåller ju ingen vetenskaplig analys som norrmännen är inne på.

Link to comment
Share on other sites

Finns, som Dunderklumpen skriver, en del skrivet tidigare om detta ämne. Med tanke på den snabba utvecklingen av stakningen så tycker jag nog att ämnet har delvis har tagit en ny vändning. Interessant tanke att inte bara testa skidor inför en tävling, utan också testa stavtyp och stavlängd. För oss vanliga amatörer tror jag dock att vi än så länge kan nöja oss med den stavlängd som rekommendationen säger oss. Blir mycket prylfokus, men ska man jaga sekunder så...............

Link to comment
Share on other sites

Efter långa och många test har jag kommit fram till att 162cm är optimalt för mig som stakstavar när man är 185cm lång i normalföre och Vasaloppskupering..., för Petter Eliassens är optimal stavlängd med samma förutsättningar är 160,5cm, för han håller lite högre hastighet. Kör du saktare än mig ska du nog inte staka Vasaloppet om du har fungerande ben...

Link to comment
Share on other sites

 

hei

stavlengden kommer an på hvordan man staker. Er man elite og flink til å komme veldig opp og fram kan man ha vanlig stavlengde. Jeg synes det er bedre med ca 5 cm ekstra i rene stakeløp. Jeg tror og at litt tyngre og sterkere løpere tjener på lengre staver, man får da utnytte tyngden bedre. I oppforbakker er det ingen tvil, mye lettere å stake med lange staver. Jeg synes dessuten at curvestavene er overlegne i staking, brukte de på vl i fjor og det var fantastisk. Man sparer mye krefter på å ikke stupe like mye framover og å ikke måtte løfte opp ryggen på samme måte etterpå. Man sparer rygg og energi.

Noe av det som eliten tenker på er at lengre staver kan være litt trege i spurt. Derfor velger mange vanlig stavlengde. Husk at dette er et mycket känsligt tema..

Link to comment
Share on other sites

Efter långa och många test har jag kommit fram till att 162cm är optimalt för mig som stakstavar när man är 185cm lång i normalföre och Vasaloppskupering..., för Petter Eliassens är optimal stavlängd med samma förutsättningar är 160,5cm, för han håller lite högre hastighet. Kör du saktare än mig ska du nog inte staka Vasaloppet om du har fungerande ben...

Trodde du hade gått tillbaka till kortare stavar än så?

Link to comment
Share on other sites

Man får bara hoppas att det inte blir samma utveckling som då det blev på modet att köra med långa stavar. Långt ner i motionsnivån såg man skräckexempel på skidåkare med för långa stavar.

Sen när stavlängden modifierats fanns det ändå sporthandlare, som rekommenderade alltför långa stavar, speciellt till damer.

 

Men av artikeln att döma är det ingen kategorisk rekommendation att välja längre stavar vid ren stakning, bara att det kan passa vissa åkare bättre och på vissa banor bättre.

 

Så det är bara att hålla huvudet kallt och se vart detta leder och köra vidare med sin beprövade stavlängd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är ju de allra flesta här forumet inga elitåkare, så jag hoppas att om stavarna är på väg upp i längd inte smittar av sig som förra gången, då vi fick se mängder av åkare med för långa stavar som de inte kunde hantera. För en vanlig åkare kan det bli svårt med staktekniken med för långa stavar, blir mer ett hängande och klarar inte att komma upp och trycka till som eliten gör. Genom att de klarar att gå upp på tå, så kommer de upp mycket högre och kan då ha längre stavar än en som hela tiden står med klackarna på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Provat mig fram med olika stavlängder och kommit fram till att det som passar mig bäst är en något kortare stav än det som rekommenderas.

Stakar väldigt mycket men finner att trycket och frekvensen blir bättre med en kortare stav.

Har 155cm, 150cm och 148cm.

När jag kapade ner ena fin paret till 148cm så var jag lite rädd men konstaterade snabbt att jag kom över staven betydligt bättre i min stakning och fick där med bättre tryck på lätta partier. Det som är absolut det bästa är ändå frekvensen i motlut. 

tappar mindre och ligger på mer i stakningen uppför än med min 155cm.

Blir mer sittandes med de långa och tycker att det tar mer på armarna än på magen som man vill jobba med.

 

Prova något kortare om ni kan, i mitt tycke, det bästa.  

Link to comment
Share on other sites

Provat mig fram med olika stavlängder och kommit fram till att det som passar mig bäst är en något kortare stav än det som rekommenderas.

Stakar väldigt mycket men finner att trycket och frekvensen blir bättre med en kortare stav.

Har 155cm, 150cm och 148cm.

När jag kapade ner ena fin paret till 148cm så var jag lite rädd men konstaterade snabbt att jag kom över staven betydligt bättre i min stakning och fick där med bättre tryck på lätta partier. Det som är absolut det bästa är ändå frekvensen i motlut. 

tappar mindre och ligger på mer i stakningen uppför än med min 155cm.

Blir mer sittandes med de långa och tycker att det tar mer på armarna än på magen som man vill jobba med.

 

Prova något kortare om ni kan, i mitt tycke, det bästa.  

 

Jag är 186cm och kör med 160cm stavar utan att ha reflekterat över stavlängden speciellt mycket. Ditt resonemang låter dock väldigt bra så nu blir det att pröva med 155cm och se hur jag upplever skillnaden! Alltid kul att pröva på något nytt!

Link to comment
Share on other sites

Så gjorde jag med ett par nyinköpta skejtstavar. Jag började på 160 cm för att jämföra hur det kändes mot mina gamla på 157,5 cm men det kändes inte bra, tyckte jag blev långsammare i rörelsen. Jag kapade till 158 cm och då kändes det bra, så det har jag behållit.

Min längd numera; 177 cm mot 178 cm i "min ungdom" (jo man blir någon cm kortare på äldre dar)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick staven knäckt i helgen och upptäckte jag jag bara har 149 cm från remmens infästning till slutet på röret (så 153cm med truga) till mina 187cm.

 

Råkade jag köra mitt i en motreaktion mot längre och längre stavar och körde väl kort eller är jag rätt ute med det? Vill minnas att någon räknade på det men hittar inte det inlägget. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är 188 och har kört på 160 till klassiskt. Överväger att nå ner lite.

 

En fråga. Kapar ni på fri hand med bågfil(givetvis utmätt)? Tänkte det måste ju vara ganska noga att det blir rakt, några knep eller är det bara tungan rätt i mun som gäller? :)

Link to comment
Share on other sites

Nu får ni fundera lite här, något som jag tänkt skriva länge här på forumet! Det intressanta måste ju vara måttet från foten till medelpunkten av armen i infästningen vid axeln!! Jag menar hur lång hals o huvud man har kvittar ju. Sen spelar förstås åkstil, utvinkling av armbågarna, framåtlutning mm roll! Kan skilja ganska många cm mellan att mäta t hjässan lr medelpunkt på armen vid infästningen vid axeln. Mäter man alltså - med armen utsträckt i 90 grader - vid armhålan och uppepå axeln i linje med kroppen o armhålan, och tar medelmåttet där mellan de två måtten, så får man ett jämförbart mått!! Nu har jag satt en standard för detta!!!! Som ex skilde det 3,5 cm i våra mått när jag o polare mätte på detta sätt jämfört med till hjässan, och 3,5 cm är ju ändå en del!!!

Edit: I och för sig håller man ju med händerna o armlängd o så spelar ju också roll. Men något bättre jämförbart mått måste det ju bli om man mäter med den nya standarden - centrummått vid armens infästning vid axeln - än om man mäter inkl hals o huvud!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag är 188 och har kört på 160 till klassiskt. Överväger att nå ner lite.

En fråga. Kapar ni på fri hand med bågfil(givetvis utmätt)? Tänkte det måste ju vara ganska noga att det blir rakt, några knep eller är det bara tungan rätt i mun som gäller? :)

Värm loss handtaget. Tejpa med silvertejp där du ska kapa. Bågfil. På med lite smältlim. Sätt tillbaka i handtaget. Lr?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...