Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


brynäs15

Recommended Posts

Jag åkte med mina 0,88-stavar på VL, och gjorde mitt bästa lopp någonsin. Nu berodde det väl knappast bara på stavarna, men jag tror att de bidrog lite grann i alla fall.

 

Enligt kommentatorn Mathias F var det många i eliten som hade gått upp till en stavlängd "mellan klassisk längd och skejtlängd, d v s 5-6 cm längre än tidigare". Borde väl vara kring 0,88 i så fall?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Hej! Jag är 175 Cm lång och har kört en den på 160 Cm stavar. Men jag får mest ont i axlarna av dom.

Testade ett par 150 och det kändes ruskigt mycket bättre. Fick ut mer av min stakning.

Så sagt och gjort så kapade jag mina 160 stavar 8 Cm och limmade tillbaka mina handtag. Men helt plötsligt så är dom ca 3-4 Cm kortare än mina rullstavar som är 150. Kan man trycka ner handtagen för mycket när man sätter dit dom?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för stavar? Om du kapat 8 cm på röret så låter otroligt att de blir 3-4cm kortare än det du faktiskt kapat. Om du har kvar stumparna så kanske du kan rädda situationen lite med att stoppa in 2-3cm bitar igen. Beror på vilken stav det är, Swix nyare är svåra att göra så med.

 

Sen är det inte så att två olika 150cm stavar är exakt lika. Olika märken har olika infästning och kanske även lite olika höjd på trugor/rullholkar. De rättrogna mäter från spets till kontrollremmens infästning.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för stavar? Om du kapat 8 cm på röret så låter otroligt att de blir 3-4cm kortare än det du faktiskt kapat. Om du har kvar stumparna så kanske du kan rädda situationen lite med att stoppa in 2-3cm bitar igen. Beror på vilken stav det är, Swix nyare är svåra att göra så med.

Sen är det inte så att två olika 150cm stavar är exakt lika. Olika märken har olika infästning och kanske även lite olika höjd på trugor/rullholkar. De rättrogna mäter från spets till kontrollremmens infästning.

Det är leki ultimata carbon.

Jag har kvar kottarna som blev över, kan man använda dom som " distanser"?

Link to comment
Share on other sites

En fråga gällande mätningen av stavlängden, när ni pratar om exempelvis 0,85, har ni då mätt hela stavens längd eller från spets till remmens infästning? Spets till rem är ju mest logiskt, men inte direkt industristandard vad jag förstått. 

 

Är lite sugen på att testa längre stavar, 0,88 verkar fungerat för vissa, bör jag som är 175 cm lång då gå på:

alt 1) 175*0,88=154 totallängd (ca 151 till remmens infästning) eller

alt 2) 154 till remmens infästning (157 totallängd)

alt 3) något annat

 

alt 2) blir ganska exakt en decimeter längre än jag har nu. 

Link to comment
Share on other sites

Det är leki ultimata carbon.

Jag har kvar kottarna som blev över, kan man använda dom som " distanser"?

Lekis handtag är styva så du borde kunna putta in 2-3cm av de gamla stumparna. Limma ordentligt.

Om du behöver få ut stumparna igen så använd en lång skruv och dra ut.

Link to comment
Share on other sites

En fråga gällande mätningen av stavlängden, när ni pratar om exempelvis 0,85, har ni då mätt hela stavens längd eller från spets till remmens infästning? Spets till rem är ju mest logiskt, men inte direkt industristandard vad jag förstått. 

 

Är lite sugen på att testa längre stavar, 0,88 verkar fungerat för vissa, bör jag som är 175 cm lång då gå på:

alt 1) 175*0,88=154 totallängd (ca 151 till remmens infästning) eller

alt 2) 154 till remmens infästning (157 totallängd)

alt 3) något annat

 

alt 2) blir ganska exakt en decimeter längre än jag har nu.

 

Tja, jag har bara använt tillverkarnas längdmått, och det brukar väl vara totallängden. Sedan kan det skilja 1-2 cm beroende på trugor och handtag. Ute i spåret kan det dock skilja betydligt mer, jämför hårda nya spår med lösa spår där du stakar förbi som nr 2000. Det kan skilja mer än en decimeter på snöytans höjd där trugorna träffar.

Link to comment
Share on other sites

Dahl hade så långa stavar att han tältade vid stakning. Det lärde jag mig i Långberget redan 1987 att det var big nono.

Ha ha:-). Tyckte det såg ut som Dahl satte stavarna någon dm bakom hälen när man såg ett snabbt flygfotoperspektiv på upploppet:-). Kände det med när jag testade med +15 cm (175 ist för 160) att det funkade fint när man satte stavarna längre bak o inte böjde sig så djupt ner med överkropp o huvud!!! Som sagt, mina vanliga kändes som leksaksstavar när jag tog dem direkt efter...

Link to comment
Share on other sites

Undrar var gränsen går. Funderar på man skulle ligga i framkant o testa RIKTIGT långa stavar... Kanske ta o gå t lokala handlaren o fråga efter 2 metersstavar... Undrar om man skulle få nåt gehör... Tycker de är lite konservativa butikerna:-). Ringa Pölder kanske? 2 meter. Sätta stavarna en halvmeter bakom hälen.... Böja sig ett par dm med överkroppen vidstavisättning... Nån som provat?... Skämt åsido är nog inte sista ordet sagt gällande stavlängd. Om man är två meter o ska ha 0,95 blir det 190 cm. Lätt få tag på... Och egentligen skämtar jag ju inte direkt särskilt mycket heller. Spännande se var gränsen går framöver... Kan 1,0 funka tro. Skulle gärna provat men finns väl inte för min längd.
Link to comment
Share on other sites

En praktisk gräns är ju att ha stavlängd så man kan få tag i reserv vid stavbrott under ett lopp. Även då att bruka standardlängderna med 2,5 cm mellanrum. 165, 167,5, 170, 172,5 osv. Och risken för stavbrott bör väl öka ju längre man har att vifta med och sätta i spänn.

Link to comment
Share on other sites

Undrar var gränsen går. Funderar på man skulle ligga i framkant o testa RIKTIGT långa stavar... Kanske ta o gå t lokala handlaren o fråga efter 2 metersstavar... Undrar om man skulle få nåt gehör... Tycker de är lite konservativa butikerna:-). Ringa Pölder kanske? 2 meter. Sätta stavarna en halvmeter bakom hälen.... Böja sig ett par dm med överkroppen vidstavisättning... Nån som provat?... Skämt åsido är nog inte sista ordet sagt gällande stavlängd. Om man är två meter o ska ha 0,95 blir det 190 cm. Lätt få tag på... Och egentligen skämtar jag ju inte direkt särskilt mycket heller. Spännande se var gränsen går framöver... Kan 1,0 funka tro. Skulle gärna provat men finns väl inte för min längd.

Tror att en effekt av Gunde Svans enda långa stav dagarna före skid-VM i Seefeld 1985 var att man förbjöd stavar längre än kroppslängden. Så där är väl en gräns i alla fall...

http://www.kimerikssonracing.com/gunde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror att en effekt av Gunde Svans enda långa stav dagarna före skid-VM i Seefeld 1985 var att man förbjöd stavar längre än kroppslängden. Så där är väl en gräns i alla fall...

http://www.kimerikssonracing.com/gunde.jpg

Begränsades verkligen stavlängden, var det inte att man måste ha två stavar som blev nya regeln?

Link to comment
Share on other sites

Tror att en effekt av Gunde Svans enda långa stav dagarna före skid-VM i Seefeld 1985 var att man förbjöd stavar längre än kroppslängden. Så där är väl en gräns i alla fall...

 

Begränsades verkligen stavlängden, var det inte att man måste ha två stavar som blev nya regeln?

I nuvarande regler finns i alla fall båda begränsningarna med. Maximal längd på stavarna är kroppslängd och att man måste ha två stavar, en i var hand.

 

4.2.1 Poles of equal length

Two poles of equal length must be used in competition, with one pole held in each hand.

4.2.2 Pole length

The maximum pole length must not exceed the competitor’s height, nor measure below the hips (measurements are taken by placing the tip of the pole on the ski in front of the binding).

4.2.3 Constant length

The pole must have a constant length. It may not, for example, possess a telescopic system.

(FIS 2015, s. 12 http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/NordicCombined/04/30/53/Competitionequipment_1516_12082015_clean_jr_English.pdf)

Link to comment
Share on other sites

Överlånga stavar ger väl ett längre tryck i uppförsstakning tänker jag utan att ha prövat? Sen får man väl kompensera styltorna med att tälta på platten. Dröjer väl inte länge förrän teamen har stavbyte vid 3km-passeringen på Vasaloppet eller det kanske en del hade redan i år?
Link to comment
Share on other sites

I nuvarande regler finns i alla fall båda begränsningarna med. Maximal längd på stavarna är kroppslängd och att man måste ha två stavar, en i var hand.

 

4.2.1 Poles of equal length

Two poles of equal length must be used in competition, with one pole held in each hand.

4.2.2 Pole length

The maximum pole length must not exceed the competitor’s height, nor measure below the hips (measurements are taken by placing the tip of the pole on the ski in front of the binding).

4.2.3 Constant length

The pole must have a constant length. It may not, for example, possess a telescopic system.

(FIS 2015, s. 12 http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/NordicCombined/04/30/53/Competitionequipment_1516_12082015_clean_jr_English.pdf)

ok då är det så!

Link to comment
Share on other sites

Har kört med 180cm stavar några år nu och förutom att man blir starkare vid stakning så blir man starkare vid diagonalåkning. Om man inte har bergfäste så har man möjlighet att ta armstyrkan till hjälp mer. Då man har stavarna högre och mer in mot kroppen så har man även bättre möjlighet att ta emot när/om fästet släpper.

 

Testade även att förlänga stavarna till kroppslånga stavar förra året (193cm) genom att skarva dem strax under handtaget. Körde en säsong rullskidor på det sättet men avbröt experimentet framåt hösten då jag tyckte det var svårt att diagonala med dem.

 

Det må vara hänt att det inte är optimalt för elitåkare med längre stavar men för mig som varken har deras kondition eller teknik så tycker jag att de längre stavarna har varit en tillgång i skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...