Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd


  • Vänligen logga in för att kunna svara
121 svar till detta ämne

#21
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Så gjorde jag med ett par nyinköpta skejtstavar. Jag började på 160 cm för att jämföra hur det kändes mot mina gamla på 157,5 cm men det kändes inte bra, tyckte jag blev långsammare i rörelsen. Jag kapade till 158 cm och då kändes det bra, så det har jag behållit.

Min längd numera; 177 cm mot 178 cm i "min ungdom" (jo man blir någon cm kortare på äldre dar)



#22
Thorrez

Thorrez

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 416 inlägg

Jag fick staven knäckt i helgen och upptäckte jag jag bara har 149 cm från remmens infästning till slutet på röret (så 153cm med truga) till mina 187cm.

 

Råkade jag köra mitt i en motreaktion mot längre och längre stavar och körde väl kort eller är jag rätt ute med det? Vill minnas att någon räknade på det men hittar inte det inlägget. 



#23
robinlu

robinlu

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Jag är 188 och har kört på 160 till klassiskt. Överväger att nå ner lite.

En fråga. Kapar ni på fri hand med bågfil(givetvis utmätt)? Tänkte det måste ju vara ganska noga att det blir rakt, några knep eller är det bara tungan rätt i mun som gäller? :)

#24
snövinter

snövinter

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Nu får ni fundera lite här, något som jag tänkt skriva länge här på forumet! Det intressanta måste ju vara måttet från foten till medelpunkten av armen i infästningen vid axeln!! Jag menar hur lång hals o huvud man har kvittar ju. Sen spelar förstås åkstil, utvinkling av armbågarna, framåtlutning mm roll! Kan skilja ganska många cm mellan att mäta t hjässan lr medelpunkt på armen vid infästningen vid axeln. Mäter man alltså - med armen utsträckt i 90 grader - vid armhålan och uppepå axeln i linje med kroppen o armhålan, och tar medelmåttet där mellan de två måtten, så får man ett jämförbart mått!! Nu har jag satt en standard för detta!!!! Som ex skilde det 3,5 cm i våra mått när jag o polare mätte på detta sätt jämfört med till hjässan, och 3,5 cm är ju ändå en del!!!
Edit: I och för sig håller man ju med händerna o armlängd o så spelar ju också roll. Men något bättre jämförbart mått måste det ju bli om man mäter med den nya standarden - centrummått vid armens infästning vid axeln - än om man mäter inkl hals o huvud!!!

#25
snövinter

snövinter

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Jag är 188 och har kört på 160 till klassiskt. Överväger att nå ner lite.
En fråga. Kapar ni på fri hand med bågfil(givetvis utmätt)? Tänkte det måste ju vara ganska noga att det blir rakt, några knep eller är det bara tungan rätt i mun som gäller? :)

Värm loss handtaget. Tejpa med silvertejp där du ska kapa. Bågfil. På med lite smältlim. Sätt tillbaka i handtaget. Lr?

#26
GreatSki

GreatSki

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 709 inlägg

Jag brukar sätta en bit maskeringstejp runt staven där jag ska kapa, sedan mäter jag och gör flera markeringar på tejpen runt om, sedan binder jag ihop mina markeringar till en hel cirkel, och sågar efter den.

Ibland har jag fått jämna till kanten lite med en fil.



#27
Slasko

Slasko

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 217 inlägg

Värm loss handtaget. Tejpa med silvertejp där du ska kapa. Bågfil. På med lite smältlim. Sätt tillbaka i handtaget. Lr?

Hur brukar ni värma loss handtaget utan att skada det? Doppa ner det i kokande vatten eller?



#28
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Hur brukar ni värma loss handtaget utan att skada det? Doppa ner det i kokande vatten eller?

Varmluftspistol
Trugor o rullholkar doppar jag i uppkokt vatten

#29
Davidssoneddie

Davidssoneddie

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Vinkel på armbågar och hur du stakar är också ett resultat från längden på stavarna.

har du en lång stav så kommer du automatiskt få armbågarna närmare kroppen.

Detta är också lite därför jag menar att man enbart ska kapa lite i taget för att finna en stavlängd som tillåter de vinklar som är bekvämt för var individ och som ger en effekt av bättre tryck i varje staktag.

 

Man kan inte utgå från en standard utan detta är en individuell anpassning.


<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

#30
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg

Nu får ni fundera lite här, något som jag tänkt skriva länge här på forumet! Det intressanta måste ju vara måttet från foten till medelpunkten av armen i infästningen vid axeln!! Jag menar hur lång hals o huvud man har kvittar ju. Sen spelar förstås åkstil, utvinkling av armbågarna, framåtlutning mm roll! Kan skilja ganska många cm mellan att mäta t hjässan lr medelpunkt på armen vid infästningen vid axeln. Mäter man alltså - med armen utsträckt i 90 grader - vid armhålan och uppepå axeln i linje med kroppen o armhålan, och tar medelmåttet där mellan de två måtten, så får man ett jämförbart mått!! Nu har jag satt en standard för detta!!!! Som ex skilde det 3,5 cm i våra mått när jag o polare mätte på detta sätt jämfört med till hjässan, och 3,5 cm är ju ändå en del!!!
Edit: I och för sig håller man ju med händerna o armlängd o så spelar ju också roll. Men något bättre jämförbart mått måste det ju bli om man mäter med den nya standarden - centrummått vid armens infästning vid axeln - än om man mäter inkl hals o huvud!!!

 

Det var en ny infallsvinkel, som jag inte tänkt på tidigare. Det kan ju skilja en hel del mellan en lång och en kort person. oftast är väl proportionerna en lång person proportionerligt längre avstånd axel-hjässa än en kort satt person. Jag skulle tro att stavlängdsrekommendationen har utgått från en person av medellängd, och inte tagit hänsyn till det du påpekar.

Det du påpekar gör det än viktigare att testa sig fram till den stavlängd, som känns bra utifrån sin kropplängd och även kolla på armvinkeln med handen i handtaget.

Tummen upp från mig för att du kommit med ett nytt tänk ! :) (om något i utrustningen inte fungerar brukar jag försöka fundera ut ett annat alternativ och testa om det blir bättre)



#31
snövinter

snövinter

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Tack Volevodin!! Dock vill jag påpeka att i exemplet med polaren så är vi ungefär lika långa - skiljer fem cm. Men ändå skilde det 3,5 cm YTTERLIGARE mellan våra mått jämfört med våra mått mätt på traditionellt sätt.
EddieDavidsson - man måste ju vinkla ut armbågarna MER om man har längre stavar, för att få UPP dem lite mer från snön.

#32
snövinter

snövinter

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Sen när det gäller mätning av stavens längd måste ju det intressanta måttet vara från reminfästningen till trugbladets överkant typ!!! Skiljer ju också en del på hur långt det är ovanför reminfästningen och nedanför trugbladet till spetsen... Trugbladet är ju det intressanta - om det inte är ren is så är det ju trugbladet som är intressant.

#33
Davidssoneddie

Davidssoneddie

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Snövinter, Nej det är inte vinkeln på armbågen när du lyfter staven som är intressant utan vinkeln när du sätter i staven som är avgörande (jag pratar om vinkel ut från kroppen i sidled, inte raka armar).

Infästnings punkten på remmen är ointressant i detta fall tycker jag. 

Jag ställer mig i störtlopps position och håller armarna utmed kroppen med öppen hand så ska staven hänga fritt bakåt utan att vika ner sig för mycket mot marken, då har jag fått till en bra infästning på remmen. Det påverkar dock inte hur jag bedömer hur mycket jag vågar kapa staven.

Stavens längd baserar jag på truga, rör, handtag.

Ska man mäta från infästningen blir ju lite knas kan jag tycka då det finns X antal CM som inte finns men som ändå finns??

 

Säkrast är att köpa full längds stavar och sedan kapa själv efter eget behov. 


<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

#34
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg

Snövinter, Nej det är inte vinkeln på armbågen när du lyfter staven som är intressant utan vinkeln när du sätter i staven som är avgörande (jag pratar om vinkel ut från kroppen i sidled, inte raka armar).

Infästnings punkten på remmen är ointressant i detta fall tycker jag. 

Jag ställer mig i störtlopps position och håller armarna utmed kroppen med öppen hand så ska staven hänga fritt bakåt utan att vika ner sig för mycket mot marken, då har jag fått till en bra infästning på remmen. Det påverkar dock inte hur jag bedömer hur mycket jag vågar kapa staven.

Stavens längd baserar jag på truga, rör, handtag.

Ska man mäta från infästningen blir ju lite knas kan jag tycka då det finns X antal CM som inte finns men som ändå finns??

 

Säkrast är att köpa full längds stavar och sedan kapa själv efter eget behov. 

Det är ju hålet där remmen går in i staven som bär staven i pendeln. Det som är kvar av stavlängden ovan tumvecket är ju relativt ointressant för pendeln. KV+ har mer handtag över ovanför ingången för remmen mot Swix och Skigo för att ta två exempel. Jag mäter från spets till hålet för remmen om jag ska kapa 2 olika märken till önskad längd.


ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#35
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg

Varmluftspistol
Trugor o rullholkar doppar jag i uppkokt vatten

Samma här.


ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#36
kustlöparen

kustlöparen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg
Precis det kan skilja en del mellan olika märken, det relevanta är att mäta ifrån reminfästningen.

#37
Davidssoneddie

Davidssoneddie

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Om du går till en handlare och ska köpa en stav på 150cm så är det total längden på staven, Inte från infästningen. Där med så bör man även mäta likadant när man kapar staven.
jag placerar mina remmar likadant på alla stavar och åker på samma fabrikat så för mig är det lättast att utgå från total längden på staven vid kapningar.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

#38
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Varmluftspistol
Trugor o rullholkar doppar jag i uppkokt vatten

Varför kör du rullholkar och trugor i vatten och handtag med varmluftspistol? Själv brukar jag köra med varmluftspistol om jag är i uteförrådet och håller på, på vintern är det kallt så då brukar jag koka vatten. Framförallt handtag gillar jag bäst att köra i vatten om de sitter hårt, med plastpåse runt, har bränt lite kork med varmluftpistol när det varit svårt att få av, enklare med vatten att få det varmt utan att brännna. För övrigt brukar jag linda runt maskeringstejp när jag sågar av, silvertejp är ju lite segare att såga igenom.



#39
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Varför kör du rullholkar och trugor i vatten och handtag med varmluftspistol? Själv brukar jag köra med varmluftspistol om jag är i uteförrådet och håller på, på vintern är det kallt så då brukar jag koka vatten. Framförallt handtag gillar jag bäst att köra i vatten om de sitter hårt, med plastpåse runt, har bränt lite kork med varmluftpistol när det varit svårt att få av, enklare med vatten att få det varmt utan att brännna. För övrigt brukar jag linda runt maskeringstejp när jag sågar av, silvertejp är ju lite segare att såga igenom.

Om jag ska utveckla lite, så är ju trugorna lättast. Här spelar sätt att värma ingen roll. Men då plasten inte påverkas av varmt vatten, så är ju det lättast. Men visst kör jag ofta med varmluftspistol också. Framför allt när jag ska sätta tillbaka och ifall jag vill ha mer lim.

 

Handtag är ju lite mer känsligt. Limningen i korkhandtaget kan lätt "spricka". Framför allt om de är i halvor som hos swix. Alltså inte spricka egentligen, men dela på sig. För att undvika detta går det ju så klart att ta en helt tät plastpåse runt korkhandtaget. Jag har dock varit med om att det ändå läckt in vatten, och korkhalvorna delar sig. Då tycker jag det är "säkrare" med varmluftspistol. (Men man ska inte bränna korken ;)) Handtag med kork tar ju en stund att värma igenom, så limmet lossnar, men om man snurrar och har lite tålamod så tycker jag det är enkelt. Sedan måste jag ALLTID ha varmluftspistol om jag sätter tillbaka handtag. Åtminstone swix, med sin lilla plasthylsa som ska in i själva stavröret. Dvs jag behöver blåsa in varmluft i handtaget, så att limmet inte stelnar innan allt detta kommer på plats. Och måste jag ändå ta fram varmluftspistolen så...



#40
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Om man inte vill bränna korken när man värmer med varmluftspistol är ett bra tips att linda in dem med ugnsfolie. Då kan man bralla på rätt bra utan att korken blir svart och luktar apa :)






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar