Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängd

• Vänligen logga in för att kunna svara
121 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg

Ju längre bak man sätter i staven/ju spetsigare vinkel mot marken i isättningen, ju sämre utväxling får man för hög fart. Det borde ge en begränsning i stavlängd för den som vill hålla riktigt hög fart?

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 574 inlägg

Har kört med 180cm stavar några år nu och förutom att man blir starkare vid stakning så blir man starkare vid diagonalåkning. Om man inte har bergfäste så har man möjlighet att ta armstyrkan till hjälp mer. Då man har stavarna högre och mer in mot kroppen så har man även bättre möjlighet att ta emot när/om fästet släpper.

Testade även att förlänga stavarna till kroppslånga stavar förra året (193cm) genom att skarva dem strax under handtaget. Körde en säsong rullskidor på det sättet men avbröt experimentet framåt hösten då jag tyckte det var svårt att diagonala med dem.

Det må vara hänt att det inte är optimalt för elitåkare med längre stavar men för mig som varken har deras kondition eller teknik så tycker jag att de längre stavarna har varit en tillgång i skidåkningen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar