Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


brynäs15

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Allt är relativt om man ser till möjligheterna.

Har man tillgång att byta stavar under loppen så kan man så klart variera sig i längder som gynnar olika fören och terränger bäst under loppets gång.

Har man inte den möjligheten så anser jag fortfarande att en något kortare stav är bättre. 

Jag har 0,83 X 177= 147cm, 3 cm från 0,85 måttet som är en "standard". 

Snabbare frekvens där jag behöver den samt bra tryck på platten.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag testa... Ronnie Lööf har ju rätt i fråga om stålsickling, att det är bra, så varför kan han inte ha rätt ifråga om stavlängd?! Jag är 189 cm o har kört med 160 cm. Nu ska jag testa 175 cm. Har ett par okapade. Man kan sitta ner lite mer i stakningen o använda benen mer! Då frestar man ländryggen lite mindre tänker jag.

 

Sen när det gäller stakningen i uppförsbacke undrar jag om man inte ännu mer kan träna på att använda benen o köra mer lr mindre känguruhopp och då sitta lite mer i stakningen!! Testning ska ske alltså!

 

Vill man ha lite mer frekvens med långa stavar får man sätta stavarna lite längre bak när man sätter i dem i snön. Armbågarna utåt blir det ju en del extra kanske också för att få till tekniken, skulle jag tro!

Link to comment
Share on other sites

Visste inte att man fick byta stavar under loppet om de man hade var hela. Kanske kommer i slutet av WC-lopp också snart?

Det hade även jag missat.

Om det är så att man får byta stavar hur som helst så lär FIS sätta stop för det i samma stund som som någon sätter det i system.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag testa... Ronnie Lööf har ju rätt ...

Ryktet jag hört om en anledning till att han kör med så långa stavar, är att han har ryggproblem. Det finns väl andra som stakar bra med relativt kortare stavar. (Petter Eliasen t.ex.)

 

Själv har jag gått tillbaka till kortare stavar, efter att ha lärt om mig att staka av Mats Larsson. Men det har jag ju skrivit om förr, http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html )

Så max 0,85 för mig numera. (Mellan 0,84 och 0,85 ligger jag nog på.)

Link to comment
Share on other sites

Som Dunderklumpen nämner ovan så har även jag problem med ett diskbrock som kommer  går.

 

Jag har Provat lite upp och ner i stavlängd sedan tio år tillbaka och kör idag 0,91 i stavlängd.

Ryggen håller mycket bättre då man slipper jobba lika mycket upp och ner i stakningen. Med längre stavar blir det mer ett drag mot höften. Detta sparar ryggslutet avsevärt!!

När man skall diagonala blir det nog sämre med längre stav för de flesta, men här har jag vant mig med längden och upplever inte det som ngt problem idag. Mer upprätt i åkstilen där jag lyfter axlar och armar kanske ngt högra än mot kortare stavar samt isättning ngt längre bak i snön.

På rullskidor funkar det ännu bättre då man stakar till 98% på passen.

(6 timmars åkare på vasan).

Link to comment
Share on other sites

Körde på Stadion igår kväll i snabba spår, hade ett par 160 cm stavar mot i vanliga fall 157. Efter första 20-30 minuterna fixade jag inte riktigt att hålla ihop bra högfartsstakning längre. Tänkte på det någon skrev här tidigare, att det är mer fysiskt krävande att hålla hög frekvens och "komma över" stavar som är längre. Kändes definitivt så! 

Link to comment
Share on other sites

För de som har en bra rygg men ändå känner att de längre stavarna inte gör dem rättvisa, så är det för oss med ryggproblem troligen inget alternativ med kortare.

 

I början känns nog skillnaden mest och ovanan för muskler och kroppshållning med längre stavar.

 

Men man vänjer sig med tiden, dock är det inte sagt att de längre stavarna är det snabbaste alternativet för de flesta utan istället ett hjälpmedel till fortsatt skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Körde på Stadion igår kväll i snabba spår, hade ett par 160 cm stavar mot i vanliga fall 157. Efter första 20-30 minuterna fixade jag inte riktigt att hålla ihop bra högfartsstakning längre. Tänkte på det någon skrev här tidigare, att det är mer fysiskt krävande att hålla hög frekvens och "komma över" stavar som är längre. Kändes definitivt så!

Om du såg nån i grå fleeceväst, svarta underställsärmar och svart mössa så var det jag.

Jag åkte mellan 19-21 enbart stakning.

Tyckte emellertid inte att det var så våldsamt snabba spår (dock åkte jag på rejält slitna skidor). Söndagskvällen 24/1 var det snabbaste stakpasset jag gjort på stadion. Då var det rejält söndersladdade spår men grymt släpp.

Link to comment
Share on other sites

Om du såg nån i grå fleeceväst, svarta underställsärmar och svart mössa så var det jag.

Jag åkte mellan 19-21 enbart stakning.

Tyckte emellertid inte att det var så våldsamt snabba spår (dock åkte jag på rejält slitna skidor). Söndagskvällen 24/1 var det snabbaste stakpasset jag gjort på stadion. Då var det rejält söndersladdade spår men grymt släpp.

Ganska många som åkte trots vädret, så jag vet inte säkert vem som var du. Jag hade svart + grå väst o vit mössa. Åkte 19 50 - 20 30 ungefär, gamla krampkänningar fick mig att kliva av alldeles för tidigt. Lär bli långpass där onsdag kväll (eller möjligen Gärdet)

Link to comment
Share on other sites

Jag helt världelös överviktig blåbärsmotionär som älskar längdåkning som brukar åka VL + 8h åkte helt plötsligt på 6h09 (för några år sedan och dessutom då med höftartros, led 4 och dåligt glid) med 0,95 stavar. Vill åka fort med normala stavar men jag får inte till det.

Link to comment
Share on other sites

Vill åka fort med normala stavar men jag får inte till det.

Har du fått tekniktips? Enklast att få hög fart är rimligen med en korrekt normalstavlängdsteknik. Däremot är det inte helt enkelt att lära sig denna teknik eftersom det kräver balans, tajming och kanske en del magstyrka också.

 

Enklast att orka staka längre sträckor (i lägre fart än "hög") är däremot med en teknik mer lik den för uppförsstakning. Små rörelser där främst mage och rygg jobbar. Isättet längre bak och därmed kan staven vara något längre.

Link to comment
Share on other sites

Ni som kör med långa stavar (alltså väsentligen över KLx0,85) - går ni ner något i stavlängd när det är lössnö, tyngre spår och sämre stavfäste ?

 

Min frågeställning gäller primärt om det är relevant för motionärsåkare säg runt led 3-5 kapacitet, men alla är såklart välkomna att svara oavsett nivå.

Link to comment
Share on other sites

Så hade jag nog resonerat om jag vore elitåkare eller näst intill. För motionärsåkaren några led bakom borde lössnön innebära mer benåka och därav min frågeställning.

 

Dessutom kan man också välja att anpassa sin stakteknik efter förhållanden. Längre stavar är i.a.f. nåt som jag associerar med lägre frekvens och mer tryck i varje stavtag. Dvs man har stor fördel av hård spårbädd. Då kanske man kan överväga att köra kortare stav och högre frekvens när det är mjukt.

Link to comment
Share on other sites

Stakning gör man ju med skatestavar. Varför skulle man köra skate med långa stavar men inte stakning? Jag förstår inte hur det går ihop.

Det är inte samma rörelse.

 

Den som inte hittat träffen i stakningen med en "diagonal-kort" stav verkar ha svårt att förstå vad poängen kan vara med en kortare stav. Så var det i alla fall för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...