Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


brynäs15

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Det är inte samma rörelse.

 

Den som inte hittat träffen i stakningen med en "diagonal-kort" stav verkar ha svårt att förstå vad poängen kan vara med en kortare stav. Så var det i alla fall för mig.

Det känns ju orimligt att samma längd är optimal för diagonalåkning som för stakning. Och det är diagonalåkningen som begränsar längden för klassiska stavar.

 

Det är i princip samma rörelse om man snackar trean och fyrans växel jämfört med flack och slakmota-stakning.

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju orimligt att samma längd är optimal för diagonalåkning som för stakning. Och det är diagonalåkningen som begränsar längden för klassiska stavar.

 

Det är i princip samma rörelse om man snackar trean och fyrans växel jämfört med flack och slakmota-stakning.

Slakmotastakning: ja kanske, plattstakning: nej. Skejtar du med isättning så långt fram kommer du troligen stå på näsan.

 

Personligen har jag känt att jag skulle vilja ha lite längre stavar vid diagonal men att det blir klumpigt vid stakning (på platten). Staka uppför däremot har jag nu börjat inse att längre stavar ger bättre startläge för draget dock en avvägning då det blir jobbigt i axlarna i längden på platten då man måste ha armarna så högt för att kunna pendla fram stavarna ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju orimligt att samma längd är optimal för diagonalåkning som för stakning. Och det är diagonalåkningen som begränsar längden för klassiska stavar.

 

Det är i princip samma rörelse om man snackar trean och fyrans växel jämfört med flack och slakmota-stakning.

Nej det tycker jag inte alls. Felet många gör när de går till långa stavar tycker jag blir en allt för "sittande" rörelse. Själv går jag aldrig längre över 0,85. Jag har länkat till det många gånger förr, men gör det igen.

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html?m=0

 

Jag tänker fortsätta staka med benen. Det går inte med för långa stavar ;)

Link to comment
Share on other sites

Klassisk stakning och skatestakning är inte ens nära varandra. Det är två kraftkkällor som samverkar i skate: ben- och stakning. Genom skaterörelsen så levererar benen kraften i initialskedet  och stakningen kopplas in då det värsta är gjort. Även om man skatar osynkat så blir belastningen inte särskilt stor i stakningen då ben och stakmuskler i sämsta fall delar initilakraften. I klassisk stakning så finns bara en kraftkälla och den får ta den tunga initialkraften såväl som resten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick mina nya längre stavar idag (+5 cm, upp från 0,85 till 0,88). Ska testas under veckan!

Har kört med mina 0,88-stavar nu i några veckor. Först tyckte jag stt det kändes konstigt, men nu har jag vant mig. Jag tycker att jag får bättre tryck i stakningen än med mina vanliga stavar. Har även åkt ett långlopp med dem, och det kändes bra. I morgon blir det nytt test i Finlandialoppet.

 

Egentligen borde man väl byta tillbaka under en period för att verkligen kunna känna skillnaden. Kanske gör det efter Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Analyserade nyss en bild av Martin J. Sundby , där han står alldeles rak och stavarna syns bra, och fick då kvoten stavlängd / kroppslängd ca 0.84 men som ingenjör borde jag ge med viss felmarginal. Säg 0.84 +- 0.02. Om vi snackar steg om 0.05 så säg grovt räknat 0.85. I alla fall inte 0.90. Detta under förutsättning att staven är ungefär vinkelrät mot linjen kamera - Sundby, om inte så skulle stavens längd egentligen vara något längre.

 

http://skitrax.com/wp-content/uploads/2016/02/Sundby-Wins-160206mf050.jpg

Link to comment
Share on other sites

Provade 5cm längre stavar (0,88) till en tävling nyligen, hade egentligen bara provåkt en gång innan så det var en chansning. Men jag tyckte absolut att stakningen fick ett rejält lyft, fick med magen mer och kunde trycka på ordentligt med längre stavar och trötthet i armar uteblev nästan helt vid stakningen. Fick faktiskt kramp i magmuskulaturen ett par gånger på slutet som jag inte haft problem med tidigare.

Har inte tidigare kunnat hålla så hög hastighet vid stakning, men om det beror på längre stavar måste nog provas ut och genomföras lite mera med de kortare.

Link to comment
Share on other sites

Min syn på detta med längre stavar är att man måste vara en väldigt duktig åkare rent tekniskt för att kunna nyttja stavens längd.

Ju längre stav du har destumer måste du komma upp.

Har man inte tekniken och kapaciteten för att upprepa detta under en längre tid så kommer man bli sittande vilket i sin tur innebär att stav isättningen kommer hamna längre bak än önskat samt att man kommer behöva jobba betydligt mer aktivt med hela kroppen och där med även göra av med mer energi än vad man önskar.

 

Provat runt lite de sista passen nu med 2 stavlängder och märker faktiskt en skillnad mellan de som är 3cm längre och det är framför allt uppför, här blir jag sittande pga en bristfällig teknik och för att hålla trycket uppe så måste jag korta ner stav taget.

 

Men samtidigt så går utvecklingen mot längre stavar och det finns en fördel i detta så länge man kan hålla tekniken. 

Link to comment
Share on other sites

Har åkt med längre stavar i ca. 10 år nu, och det finns inte en chans i världen, att jag någonsin kommer att åka med "normallånga" stavar igen. Men man måste ta i ordentligt när man ökar längden, för att känna effekten, minst 10cm, men var inte heller rädd för att testa 15cm längre. Och självklart måste tekniken justeras efter dom nya förutsättningarna, så att låna ett par längre stavar och testa på en träningsrunda, och sen säga att det här var inget för mig, duger inte som utvärdering.

Köp ett par nya stavar på vårrean, och träna med dom på rullskidor hela sommaren/hösten, så kanske den nya tekniken sitter till vintern.

Link to comment
Share on other sites

Lager 157 gänget verkar också vara på väg mot längre stavar:

Ingen vet väl säkert varthän det barkar, men normallängd på stavarna verkar inte vara det som ger snabbast stakning. Så mycket kan vi nog konstatera än så länge. 

 

​- Anton

http://www.157training.com/blogg/en-liten-revidering

Intressant om det plötsligt, efter alla dessa år, visar sig att man skall ta skejtstavarna när man skall köra klassiskt. Citat från bloggen: "Bland annat så vann Fredrik Byström i söndags Bessemerloppet med vad man skulle kalla skejtlängd på staven, vilket även Marcus Johansson hade under Sverigecuptävlingarna i Hudiksvall."

 

Tycker det går bra att staka med skejtstavarna i flacka uppförsbackar, men på platten får jag det inte riktigt att stämma.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner och umgås lite privat md Marcus Johansson i lager 157 teamet och har pratat lite stavlängd med honom, och det provas mycket med längre stavar, sedan gör banprofilen att de väljer lite kortare respektive längre stavar vid kuperade eller mer flacka banor. Men helt klart så har man att tjäna på ngt längre stavar vid ren stakning. Och teamet kör samtliga långlopp med endast stakning denna säsong som jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Hyyppä hiihto på Facebook, killen högst upp har extremt långa stavar. Ser inte riktigt klokt ut och killen bredvid har nog samma åsikt om man ser på ansiktsutrycket.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=113988182120081&set=a.103875849797981.7895.100005266989882&type=3&theater

 

Har själv provat med skatestavar och 0,88, skatestavarna tyckte jag var för långa. Kom definitivt inte upp tillräckligt för att få det att kännas effektivt, det tog också på armarna men har väl inte den bästa tekniken häller så för en fuktig åkare kan de väl funka. 0,88 tyckte jag funkade riktigt bra, som sagt tidigare kom magen med mera.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag sett på videoklipp på elitåkare som åker långlopp med långa stavar är att de ibland tältar lite (väldigt lite). Man ser även att de använder lite "uppförsstakning" ibland fastän det verkar flackt dvs vinklar staven lite bakåt vid isättning.

 

Jag har hört att tältning är ett slöseri med kraft men gäller detta även för stakning med jättelånga stavar?

Kan man köra med jättelånga stavar och sedan träna in en teknik där man sätter i staven lite snett eller är detta bara en bieffekt av andra faktorer (trötthet, lutning, lugnt tempo etc) ?

Link to comment
Share on other sites

Tältningen kan vara en effekt av att de inte helt vant sig med den nya tekniken och omedvetet söker sig tillbaka till den gamla. Vinklar man stavarna blir ju t.ex. träffen mer lik den man får med kortare stavar. Eller helt enkelt en effekt av att det är svårare att pricka backen med långa stavar än med korta, i alla fall där man vill :)

 

Vad gäller bakåtlutningen av staven så är man ju inte lika beroende av att hinna med att nyttja den initiala kraften med långa stavar som med korta. Det är inget självändamål att sätta ner staven lodrätt oavsett stavlängd utan bara en nödvändighet för att vara effektiv vid kortare stavlängder Jag låter Anders Södergren förklara:

 

https://youtu.be/PkE5SKBV-FU?t=53

Link to comment
Share on other sites

Efter inlägg från bl.a GreatSki i en av alla infekterade stavlängdsdebatter 2010 valde jag att testa längre stavar, helt enligt detta motta dvs att öka decimetrar och inte centimetrar. Har testat mina "normallånga" stavar några tillfällen men det har oftast resulterat i att jag svurit mig igenom träningspasset och ifrågasatt hur i helv.... jag kunde ta fram dessa skitstavar igen.

 

Har haft några inlägg på forumet där jag berättat om mina positiva upplevelser med stavlängden men det brukar resultera i sura kommentarer som "eliten åken minsann med kortare stavar"......-Nu har även eliten insett fördelarna.

 

 

PS. Kan inte citera längre. Är det några specialtrix man skall utföra eller beror det kanske på min dator?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl intressant att långloppselit provar längre stavar. Det de flesta säger är ju att det främst är i uppförsbackar man tjänar på detta. Men hur stor del av ett lopp är uppför? Jag har provat långa stavar, även upp till skatelängd. Följden tycker jag blir en sittande och felaktig teknik. Rumpan bakåt tycker jag är en typisk effekt hos många med långa stavar.

Själv är jag tillbaka till ca 0,85 och tänker definitivt inte laborera med längre stavar något mer ;)

 

Jag är tjatig då jag länkat flera ggr till det jag skrev 2012. Men jag gör det igen. ;)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html?m=0

Link to comment
Share on other sites

Det är väl intressant att långloppselit provar längre stavar. Det de flesta säger är ju att det främst är i uppförsbackar man tjänar på detta. Men hur stor del av ett lopp är uppför? Jag har provat långa stavar, även upp till skatelängd. Följden tycker jag blir en sittande och felaktig teknik. Rumpan bakåt tycker jag är en typisk effekt hos många med långa stavar.

Själv är jag tillbaka till ca 0,85 och tänker definitivt inte laborera med längre stavar något mer ;)

 

Jag är tjatig då jag länkat flera ggr till det jag skrev 2012. Men jag gör det igen. ;)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html?m=0

Även om inte så många procent av ett lopp är uppför är det ofta i backarna som det blir hårdkörning och det är störst risk att man släpper klungor. Men alltid en avvägning hur mycket man ska prioritera uppförskörningen och hur mycket det går ut över plattåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att långlopps-världseliten nu har upptäckt det som diskuterades flitigt här på forumet för 8-10 år sedan.

 

Om man då dristar sig till att spekulera inför nästa säsong så tror jag att den stora snackisen bland skiclassics-teamen kommer att vara stålsicklat utan glidvalla..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...