Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning med benhinneinflammation?


Jussi

Recommended Posts

Har inte trots vila fått benhinneinflammation att bli bra, orsakar fortfarande problem i löpningen. Detta är trist då vintern närmar sig, Har försökt söka information på nätet, men hittar inte  så mycket. Alltså min fråga är: Går det att skida med benhinneinflammation eller blir det bara värre så att det till slut går inte att utöva alls några sporter? Skulle ju tycka att det belastar mindre än löpning, men har även en del övervikt.

Link to comment
Share on other sites

Googla m.soleus , m.gastrochnemius och tib.anterior . Finns bra bilder på stretching . De två första musklerna är viktiga att stretcha . Bra att börja med böjt knä . Testa och prova . Kan vara bra med några tåhävningar före . Typ 2 x 25 . Med detta kan du minska muskelspänningen och öka cirkulationen . Skulle kraftig akut smärta komma kan det vara tecken på compartment i underben . Bör då åka till doktor .  

Link to comment
Share on other sites

En fråga Sacrum. Varför är det då viktigt att stretcha gartrocnemius och soleus? Det har inte så stor inverkan på benhinnebesvär. Med böjt knä kommer du bara åt soleus.

Sen kan man ju dessutom diskutera om det går att stretcha en muskel, men det blir nog en egen tråd ;-)

Link to comment
Share on other sites

Benhinneproblem kan väl vara både på insida och utsida?

 

Jag kan tänka mig att utsidan är knepigare vid skidåkning än insidan?

Då tänker jag att man lyfter foten/tårna vid framdrivning och det borde ge belastning av vadens utsida?

Själv har jag enbart haft problem med insidan och stretchar med böjt knä för att ta djupa vadmuskeln som ju

är problemet i det fallet (stretchar ytliga vadmuskeln också i och för sig).

 

Men mitt råd är att testa, fungerar det bra så fortsätt i annat fall sök mer professionell hjälp för just dig.

Ortoped eller liknande som kan ge tips om hur du komemr vidare.

Själv opererade jag mina compartment syndrom (resultatet av flera års tränng med benhinneinflammation).

 

Numera symptomfri men det tog några år att komma igång igen... typ 3-5 år och jag satsade aldrig ordentligt igen...

Har aldrig vågat springa mer än 3 ggr i veckan sedan dess...

Link to comment
Share on other sites

Syftet med stretching är att få en mindre spänning i muskel och den fascia som omger den . Man får då ett minskat drag fram på underbenet . Smärtan kan var på in och utsidan av underbenet . Muskeln kan få mer utrymme i sitt muskel fack . Varav symtomen minskar . En eventuell special sula för foten kan ibland vara bra . Gör att ev fel korrigeras och man får en naturlig ställning av foten . En för trång sko vid löpning och skidor är aldrig bra . Alla lösningar är bra Petter om det leder till förbättring . Då låter så kontraproduktiv i ditt resonemang .

Link to comment
Share on other sites

En rättelse. Det var fel av mig att påstå att soleus inte kan vara en del av benhinnebesvär.

 

 

"Alla lösningar är bra om det leder till förbättring" Ja, men hur vet vi att "alla" är bra? Att testa 14 olika övningar, metoder och behandlingar samtidigt och sen säga att jag blev bättre och då måste alltså dessa 14 saker vara bra stämmer ju inte alltid. Det kan ju vara så att 6 är bra, 5 har ingen effekt och 3 är direkt felaktiga för just denna personen.

Det är klart att streching kan lindra lite, men jag tror inte att det hjälper i längden. Det finns inga kvickfix.

 

Om vi hoppar tillbaka till benhinneinfl så är den symtomgivande på nedre tredjedelen av mediala(inre) kanten av tibia(skenbenet). Nu när jag läser TS första inlägg igen så undrar jag om någon har ställt denna diagnos för honom? Det är inte så att du har ont i tibialis anterior? Muskeln ligger på yttre sidan av tibia. Alltså den muskelbuk som du känner på framsidan/utsidan av underbenet. Här är en ganska bra artikel om behhinnebesvär http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/benhinnerinflammation-fakta-och-myter.htm

 

Angående compartment:

Det är klart att streching kan lindra lite, men jag tror inte att det hjälper i längden. Det finns inga kvickfix.

Jag har lite svårt att se att man genom stretching skulle få bättre plats i muskelfascian. Som jag ser det får man bort ev compartment med aktiv vila och sen långsam stegring av träningen. Den har ju av största sannorlikhet kommit av att man för fort har ökat träningsmängden.

Att sen direkt skaffa diverse sulor och nya skor m.m. kanske kan hjälpa, men är det då inte bättre att börja med att bygga upp sin kropp så att den tål belastningarna? Ökad styrka, rörlighet och koordination.

 

Jag kanske låter skeptisk, men jag jobbar med detta(sjukgymnast) och är lite less på alla "fantastiska resultat" man har fått med smått fantastiska behandlingar. Se till att ta reda på varför problemet uppkommit och agera utifrån detta. Det är väldigt sällan skador kommer utan orsak, även om de ibland kan vara svår att finna.

Emil Jönsson är väl ett ganska bra exempel just nu. Han har under flera år haft besvär med återkommande skador. Han har nu lagt om sin träning(vågade då det inte var mästerskapsår) och känner sig nu mer avslappnad när han åker, inte lika spänd och får på så sätt bättre återhämtning. Alltså, man har gått till botten av ens besvär och analyserat vad som inte är bra och sen försöker man åtgärda detta.

 

Link to comment
Share on other sites

Compartment syndrom är väl ändå en förtjockad muskelsäck?

Jag har mycket svårt att tro att vila löser det... åtminstone inte vila under ett par år (väntetid innan min operation).

Stretching hjälper absolut inte (för mig) om man redan har en kraftigt förtjockad muskelsäck.

Däremot är jag övertygad om att stretching motverkar en förtjockning samtidigt som smidigheten ökar.

 

Jag gick hos flera sjukgymnaster innan operationen och det hjälpte noll... många saker som testades med styrketräning,

inlägg, stretching, massage, ultraljud, infraröd behandling.... operation gav direkt hjälp!

 

Nu stretchar jag noggrannt där jag har problem, håller det mesta i schack just nu men benhinnorna är inget stort

problem längre... pga operationen och lägre träningsdos.

Värt att notera att många andra inte alls märker så positiv effekt av stretching, t ex kan jag stretcha bort "löparknä" på relativt kort tid (veckor) medans andra kan behöva betyligt längre tid (månader). Vissa får inte ens problem av att inte stretcha... lyckostar :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...