Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

Heikkinen är för ojämn för att jag ska våga ha med honom i ett lag. Han kan lika gärna vinna som att komma 52:a.

 

Ustiugov är en annan som visat sig vara ojämn. Vann premiären i Gällivare, hade med honom i laget till Ruka där han inte gjorde mycket väsen av sig och sen tog jag med honom nu igen efter att han övertygat i Davos men idag övertygade han inte alls...

 

Kul dock med en italienare, amerikan och britt(!) på pallen idag i herrloppet även om jag bara hade med Pellegrino.

 

Bland damerna känns sprintarna rätt ospännande i år. Det handlar om Östberg, Falla och Nilsson och i vilken inbördes ordning dom tre ska ha på pallen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

236 för herrarna och 287 för damerna idag om jag räknat rätt. Ingen höjdardag men OK.
Brandsdals plats imorgon istället för Glöersen var ju lite kompensation. Krogh hade varit ett bättre val än Glöersen den här helgen, men svårt att förutse uttagningarna.

Heikkinen kanske är min Hamilton imorgon, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

80 poäng på Simeon Hamilton. Den såg man inte riktigt komma. Tror dock att många i nordamerikaner (som är majoritet i tävlingen) gjorde det, så man får räkna med lite tapp idag i och med detta resultat.

 

Northugs kommentar på att norrmännen fick stryk av en skotte: http://www.gp.se/sport/1.2933502-northug-efter-norska-fiaskot-sista-gangen

Link to comment
Share on other sites

1,3 och 24 prickade jag in  :)  :D  :lol: 167 poäng, det är bara att garva åt det. Bessmertnych är det nog inte många som tippat.

Vad har ryssarna käkat den sista veckan? Eller hade de bara knutit näven efter att deras ledare tragiskt gått bort i en bilolycka i veckan?

Heikkinen var en felsatsning, det är bara att erkänna. Northugs insats är snudd på tjänstefel. Cologna skulle man faktiskt ha haft med denna helgen.

Tråkigt med sena återbud från Hellner och Halfvarsson för de som satsat på dem.

Link to comment
Share on other sites

Dream team Toblach, herrar

 

Sundby 122

Pellergrino 100

Bessmertnykh 80

Hamilton 80

Young 60

Röthe 60

Cologna 56

Krogh 53

 

Har med 1,2,7,8 på denna lista. Röthe kunde jag haft, men skippade. Att man missade de tre överraskningarna är inte mycket att göra åt. OK val som jag har med är Fossli 40, Ustiugov 37, Northug 36. Missen är Golberg som var ett wildcard.

Link to comment
Share on other sites

Frazzi, sitter du och räknar ihop själv eller hittar du nån bra sammanställning? FIS är kassa på att presentera poängfördelningen tycker jag.

 

Din sammanställning visar ju tydligt vad man vinner på att pricka in pallen och placeringarna intill. En sån fullträff räcker om man har övriga kanoner inringade.

 

1, 2 och 6 hade jag. Skulle behållit Krogh istället för Glöersen. Cologna måste man inse är rätt stabil på att leverera inte minst på distans men även en del ströpoäng i sprint. Han blir given i Tour de Ski.

Link to comment
Share on other sites

Räknar själv manuellt. Använder totalcup pdf:en som FIS alltid publicerar: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2016/CC/2181/2016CC2181WCOV.pdf

 

Kan finnas räknefel.

 

Dream team damer, Toblach

 

Östberg 140

Pärmäkoski 102

Johaug 100

Falla 100

Weng 74

Stina 64

Sömskar 50

Kyllönen/Kalla/Kolb 45

 

Fixade topp 6 i damklassen. De två missarna är på plats 7-8 eller där man ska missa om man skall missa. Helt nöjd med denna helg. Tror inte alla har Pärmäkoski.

Link to comment
Share on other sites

Räknar själv manuellt. Använder totalcup pdf:en som FIS alltid publicerar: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2016/CC/2181/2016CC2181WCOV.pdf

 

Kan finnas räknefel.

 

Dream team damer, Toblach

 

Östberg 140

Pärmäkoski 102

Johaug 100

Falla 100

Weng 74

Stina 64

Sömskar 50

Kyllönen/Kalla/Kolb 45

 

Fixade topp 6 i damklassen. De två missarna är på plats 7-8 eller där man ska missa om man skall missa. Helt nöjd med denna helg. Tror inte alla har Pärmäkoski.

 

Bra tippat! Jag har 1, 3-6 & 8 så Pärmäkoski istället för Falk eller Ingemarsdotter hade varit bra. Jag tror att jag omedvetet garderar inom respektive landslag vilket gör att man plockar med för många norrmän och svenskor.

 

Vad tror ni inför TdS, det är väl tyvärr så att distansåkarna vinner i längden?

Damerna blir ju ganska enkelt; norskor, Stina och Kalla samt kanske nån finska.

Herrarna är en mer öppen historia, åtminstone bakom Sundby om han håller sig kry.

Är det de här poängreglerna som gäller för TdS?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2014%E2%80%9315_FIS_Cross-Country_World_Cup#Points

Link to comment
Share on other sites

Vilka och hur många av de här ska man plocka?

Norges trupp till Tour de Ski:

 

Damer

Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL

Therese Johaug, IL Nansen

Heidi Weng, IL BUL

Ingvild Flugstad Östberg, Gjövik Skiklubb

Astrid Uhrenholdt Jacobsen, IL Heming

Kari Öyre Slind, Oppdal IL

Ragnhild Haga, Åsen IL

 

Herrar

Martin Johnsrud Sundby, Röa IL

Petter Northug, Strindheim IL

Niklas Dyrhaug, Tydal IL

Didrik Tönseth, Byåsen IL

Anders Nöstdahl Glöersen, Rustad IL

Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IL

Hans Christer Holund, Lyn Ski

Sjur Röthe, Voss IL

Emil Iversen, IL Varden

Sondre Turvoll Fossli, Hokksund IL

Sen får man dubbelkolla vilka som är och kommer att hålla sig friska...

 

EDIT: saxat från langrenn.com: "Utøvere som Maiken Caspersen Falla og Sondre Turvoll Fossli har ikke som intensjon å fullføre Touren i sin helhet."

Fossli hade jag inte tänkt ta med, men Falla fanns i tankarna. Eftersom slutpoängen väger så tungt så tror jag inte att de hinner samla tillräckligt med sprint- och övriga poäng.

Link to comment
Share on other sites

Får man inte poäng för bonussekunder också vid tourer i Hoffman-ligan?

Ja. Ställer till det lite. Skall man ta med en sprinter (läs Falla) som tänker hoppa av halvvägs men kanske plockar 50+60+50+60 poäng på sprintarna och även en del poäng i distansloppen? Blir nästan att ta excel till hjälp och räkna lite, men skulle inte orka göra det.

Link to comment
Share on other sites

Vilka och hur många av de här ska man plocka?

Norges trupp till Tour de Ski:

 

 

Sen får man dubbelkolla vilka som är och kommer att hålla sig friska...

 

EDIT: saxat från langrenn.com: "Utøvere som Maiken Caspersen Falla og Sondre Turvoll Fossli har ikke som intensjon å fullføre Touren i sin helhet."

Fossli hade jag inte tänkt ta med, men Falla fanns i tankarna. Eftersom slutpoängen väger så tungt så tror jag inte att de hinner samla tillräckligt med sprint- och övriga poäng.

Du menar vilken dam från något annat land än norge man måste komplettera med och vilka 2 norska herrar man måste välja bort för att få fulla lag...?;)

Link to comment
Share on other sites

Du menar vilken dam från något annat land än norge man måste komplettera med och vilka 2 norska herrar man måste välja bort för att få fulla lag...?;)

Typ :D

Men nu har det rört på sig lite de sista två helgerna och frågan är t.o.m. hur humör-Northug tar sig igenom Touren. Han kommer nog att leverera som Falun. Fast då var inte Sundby med...

Link to comment
Share on other sites

Du menar vilken dam från något annat land än norge man måste komplettera med och vilka 2 norska herrar man måste välja bort för att få fulla lag...? ;)

Efter lite mer seriöst funderande så tror jag det räcker med fyra norska damer. Tror inte Haga, Slind och Harsem står sig över så många dagar.

 

Bland herrarna så skulle jag nog vilja ha med Legkov, men då får man flytta på nån av Krogh, Glöersen, Holund och Röthe. Krogh och Glöersen är mer allround så det är nog nån av de senare, men vilken av dem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...