Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tranemo har gjort det igen


Tretjak

Recommended Posts

Hur sjutton lyckas dom?

Enligt skidspår.se så har Hagatorpet 1000m klart med ett snödjup på 80 cm så det bör ju hålla ett tag.

Själv blir det tyvärr att åka till Skellefteå och Umeå till helgen/böran v nästa vecka och där finns det inget rapporterat :(.

 

Mvh Tretjak

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur sjutton lyckas dom?

Enligt skidspår.se så har Hagatorpet 1000m klart med ett snödjup på 80 cm så det bör ju hålla ett tag.

Själv blir det tyvärr att åka till Skellefteå och Umeå till helgen/böran v nästa vecka och där finns det inget rapporterat :(.

 

Mvh Tretjak

I Umeå åker de nu i egengjorda spår på Mariehemsängarna:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mariehems%C3%A4ngarna

Link to comment
Share on other sites

De får väl mycket ekonomiskt stöd från kommunen och andra parter, vilket gör att de kan spruta snö med toppmodern utrustning. 

Det var ju en period från fredag till måndag natt som man kunde göra konstsnö i stora mänger i nästan hela landet. Vilket gör att det var möjligt att öppna extra tidigt i år. 

 

Konstsnöspåren i Västmanland (bor där) öppnade i regel ca 1 månad tidigare än förra året, vilket visar på att kylan kom tidigare denna säsongen än förra!

Link to comment
Share on other sites

De får väl mycket ekonomiskt stöd från kommunen och andra parter, vilket gör att de kan spruta snö med toppmodern utrustning. 

Det var ju en period från fredag till måndag natt som man kunde göra konstsnö i stora mänger i nästan hela landet. Vilket gör att det var möjligt att öppna extra tidigt i år. 

 

Konstsnöspåren i Västmanland (bor där) öppnade i regel ca 1 månad tidigare än förra året, vilket visar på att kylan kom tidigare denna säsongen än förra!

Kan det vara ett rejält ekonomiskt stöd som gör skillnaden?

Kan ju tyckas för en sörlänning som en annan att orterna norröver borde ha bättre förutsättningar för att kanonsnön får ligga kvar och således mindre risk att starta kanonerna tidigt.

Finns knappt spår rapporterade på Skidspår.se för Västernorrland.

 

Får helt enkelt avvakta tills på torsdag om det blir löparskorna eller skidorna som packas in i bilen

Link to comment
Share on other sites

Det krävs att de som är ansvarar för anläggningen är på och drivande.

Speciellt Tranemo (men även Filipstad) verkar väldigt alerta och följer tydligen väderprognoserna på ett bra sätt. Och när då kylan kom för några dagar sedan gällde det att alla kanoner kunde dra igång och spruta snö.

På andra ställen började man fundera på om det var något som behövdes ses över och lagas. Och de verkar lika överrumplade varje år. :)

På vår anläggning här så gör de dessutom samma generalfel varenda år att de lägger för tunt lager som inte håller för lite töväder.

Link to comment
Share on other sites

Det krävs att de som är ansvarar för anläggningen är på och drivande.

Speciellt Tranemo (men även Filipstad) verkar väldigt alerta och följer tydligen väderprognoserna på ett bra sätt. Och när då kylan kom för några dagar sedan gällde det att alla kanoner kunde dra igång och spruta snö.

På andra ställen började man fundera på om det var något som behövdes ses över och lagas. Och de verkar lika överrumplade varje år. :)

På vår anläggning här så gör de dessutom samma generalfel varenda år att de lägger för tunt lager som inte håller för lite töväder.

Är det norska gränsen du syftar på?
Link to comment
Share on other sites

Är det norska gränsen du syftar på?

Jo tyvärr har de hamnat rejält på efterkälken de sista tre-fyra åren. När anläggningen drogs igång ansökte man om NM och SM och KEK var dessutom inblandad. Nu är det Filipstad som har lagt i overdriven med nya kanoner och rullskidbana.

Från svenska sidan är bara ena klubben inblandad i driften men de flesta aktiva som är i upptagningsområdet är med i andra klubbar, så det är inte helt enkelt. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att kapaciteten är extremt viktig samt att man har eldsjälarna som vill göra jobbet för att få ett snabbt resultat.

Finns ingen anledning att stressa fram ett spår som inte håller, då skulle jag hellre se att de låter högen vara tills de kan producera mer.

Eksjö gjorde nästan lite overkill förra året och hade väl en botten som var 1m tjock innan de öppnade. Var där i slutet på Mars och åkte några gånger tom.

 

Sen blir iaf jag väldigt imponerad och inspirerad över att de inte vill bedriva detta med +-0. 80:- för dagskort vilket många tycker är saftigt medans jag anser att det är klart värt detta då de tillhandahåller fina förhållanden och även jobbet som läggsned för oss som vill åka.

De borde kanske tom ta lite mer kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Kan väl dra lite paralleller till Rocklunda, som är en av de modernaste konstsnöanläggningarna i Västmanland. 

Där har det ett ekonomiskt stöd från kommunen, de gick in med 4,5 miljoner. Detta innebär att de kan ha toppmodern utrustning, och producerar stora mänger snö från -3 och kallare. 

De har kylslingor i backen, vilket gör att det är kallt i backen och snön ligger kvar längre.

Eldsjälar preparerar spåren, har ett stort intresse och kunskap om skidspår. De är alltid på hugget när temperaturen kryper ned till -3

 

Och som grädde på moset tar de inte ut någon spåravgift, vilket gör att det alltid finns ett stort intresse för skidåkning i Västerås

Link to comment
Share on other sites

Jo tyvärr har de hamnat rejält på efterkälken de sista tre-fyra åren. När anläggningen drogs igång ansökte man om NM och SM och KEK var dessutom inblandad. Nu är det Filipstad som har lagt i overdriven med nya kanoner och rullskidbana.

Från svenska sidan är bara ena klubben inblandad i driften men de flesta aktiva som är i upptagningsområdet är med i andra klubbar, så det är inte helt enkelt. :(

Jag tror tyvärr också att det ofta handlar om generationsskifte bland eldsjälarna. När anläggningarna är nya är ofta pga ett gäng eldsjälar som drivit på , när de efterhand försvinner av olika anledningar är det inte alltid så lätt att fylla på med nya och då kan det bli lite sämre.

Link to comment
Share on other sites

Kan väl dra lite paralleller till Rocklunda, som är en av de modernaste konstsnöanläggningarna i Västmanland. 

Där har det ett ekonomiskt stöd från kommunen, de gick in med 4,5 miljoner. Detta innebär att de kan ha toppmodern utrustning, och producerar stora mänger snö från -3 och kallare. 

De har kylslingor i backen, vilket gör att det är kallt i backen och snön ligger kvar längre.

Eldsjälar preparerar spåren, har ett stort intresse och kunskap om skidspår. De är alltid på hugget när temperaturen kryper ned till -3

 

Och som grädde på moset tar de inte ut någon spåravgift, vilket gör att det alltid finns ett stort intresse för skidåkning i Västerås

Rättelse, det finns inga kylslingor i marken i Rocklunda.

Helt rätt om avgiften, inte bestämt hur det blir nästa säsong.

Dessutom öppnade Vedbobacken sin konstsnöslinga idag. Ca 650 meter, utan kommunalabidrag. Har spåravgift.

Link to comment
Share on other sites

En generell fråga som kanske hör hemma i annnan (tidigare tråd) hur är det med det juridiska ang spåravgift? Jag har för mig att jag läst nånstans att om man ska dra det långt så kan man inte tvinga nån att betala , men jag kan ha fel!

 

Det juridiska är egentligen ointressant.

Vill man att det ska finnas konstsnöspår så är det bara att betala.

 

...om man å andra sidan inte har något intresse av konstsnöspår behöver man vare sig betala avgifter eller besöka spåren. Svårare än så behöver det inte inte vara.

Link to comment
Share on other sites

Rättelse, det finns inga kylslingor i marken i Rocklunda.

Helt rätt om avgiften, inte bestämt hur det blir nästa säsong.

Dessutom öppnade Vedbobacken sin konstsnöslinga idag. Ca 650 meter, utan kommunalabidrag. Har spåravgift.

Jaha, då har jag missuppfattat det. . . 

Sant att Vedbo öppnade igår, dock brukar inte deras spår hålla så hög kvalitet, även inte så roligt bana att åka där.

Link to comment
Share on other sites

En generell fråga som kanske hör hemma i annnan (tidigare tråd) hur är det med det juridiska ang spåravgift? Jag har för mig att jag läst nånstans att om man ska dra det långt så kan man inte tvinga nån att betala , men jag kan ha fel!

Det har provats i domstol och en oenig högsta förvaltningsrätt ansåg att man får ta ut spåravgift.

http://www.dt.se/dalarna/mora/avslag-av-hogsta-instans-om-sparavgift

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom jag är en av de engagerade i konstsnöproduktionen i Tranemo så kan jag bara förtydliga följande:

Stort ekonomiskt stöd från Kommunen - Nja, de har hjälpt oss att investera ca 35 % av kapitalet de senaste 3 åren, av totalt drygt 6 miljoner kronor, resterande har finansierats av andra bidrag, men framförallt av vår sponsorer och de få kronor som blir överskott på spårkorten. Allt arbete gällande byggnationer och drift görs helt ideellt. Vi har gjort hittills 2500 timmar i byggnation och sedan tillkommer drift och preparering med ett antal 1000 manstimmar varje säsong. Avseende driften så stöttar kommunen med ungefär hälften av de faktiska kostnaderna, resterande måste täckas av åkkort, inga anställda finns allt arbete sker ideellt. Årlig driftskostnad i rena pengar rör sig mellan 300-400 kkr, före avskrivningar på utrustningen. Spåravgiften är alldeles för lågt satt för att detta ska vara ekonomisk hållbart utan stöd och ideellt arbete. Om man jämför med de alpina anläggningarna där ett dagkort kostar ca 250 kr eller mer så bör vi inom längdskidåkningen lägga dagkorten på mellan 150-200 kr, det som kostar pengar i verksamheten är snöproduktion och preparering, 1 kubikmeter snö är lika dyr i ett längdspår som i en pist. Dessutom tar vi inte betalt av ungdomar som man gör inom alpint.

I Tranemo har vi 6 automatiska snökanoner och 9 manuella kanoner. De 3 effektivaste automatiska kanonerna startar på ca 2 minus och de manuella som har sämst förutsättningar startas vid minus 5 grader och kallare under en längre period.

Under helgen som gick hade vi snöproduktion som mest 60 timmar på de effektivaste och ca 15 timmar på de mer köldkrävande kanonerna. Temperaturen mellan fredag kväll och måndag lunch pendlade mellan +1 - -14 gr. så det var flera avstängningar och uppstarter under tiden.

Vi har en vision att bygga ut snösystemet för att vara än mer effektiva och göra längre spår tidigt, men det krävs många års överskott på spårkortsintäkter innan vi kan köpa en enda bra snökanon till.

Vi är inte bittra för att vi bor i en liten kommun som inte har de ekonomiska musklerna som krävs för att ha en helt kommunalt finansierad anläggning vilket iofs. hade varit väldigt skönt på ett vis för då kunde vi ägna oss åt att åka skidor istället för att bygga en arena varje år. Sällan att simmarna eller hockeyspelarna behöver skapa sin arena före säsongen varje år, det gör kommunen åt dem. Fördelen i vårt läge är att vi kan bygga och drifta som vi tycker är det bästa sättet och med den bästa utrustningen utan upphandlingar och andra regler eller policys som kan begränsa utvecklingen samt att vi har stor bas med ideella krafter som ställer upp när det gäller om det så är julaftons kväll. (vi är ca 70 personer som håller igång snöproduktionen när det bränner till, givetvis har inte alla lika stort ansvar men alla hjälps åt)

Nu sticker jag ut hakan lite, men det viktigaste av allt är engagemang, vilja, stor kunskap om det man håller på med och en djävulsk timing i allt man gör. Det blir inte alltid 100 % rätt om man inte har obegränsade ekonomiska resurser men oftast räcker det med 95%. Sedan önskar vi att längdskidåkare inser att det kan inte vara en mänsklig rättighet att få åka skidor gratis. // Christian Olsson

Link to comment
Share on other sites

Tack för beskrivningen om hur ni jobbar i Tranemo Christian, mycket intressant läsning!

Tack också för ert engagemang, jag och sambon tillbringade flera lördagar på era fina spår förra säsongen, och det lär inte bli nån skillnad med det denna säsongen. Som HW säger, hatten av.

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom jag är en av de engagerade i konstsnöproduktionen i Tranemo så kan jag bara förtydliga följande:

Stort ekonomiskt stöd från Kommunen - Nja, de har hjälpt oss att investera ca 35 % av kapitalet de senaste 3 åren, av totalt drygt 6 miljoner kronor, resterande har finansierats av andra bidrag, men framförallt av vår sponsorer och de få kronor som blir överskott på spårkorten. Allt arbete gällande byggnationer och drift görs helt ideellt. Vi har gjort hittills 2500 timmar i byggnation och sedan tillkommer drift och preparering med ett antal 1000 manstimmar varje säsong. Avseende driften så stöttar kommunen med ungefär hälften av de faktiska kostnaderna, resterande måste täckas av åkkort, inga anställda finns allt arbete sker ideellt. Årlig driftskostnad i rena pengar rör sig mellan 300-400 kkr, före avskrivningar på utrustningen. Spåravgiften är alldeles för lågt satt för att detta ska vara ekonomisk hållbart utan stöd och ideellt arbete. Om man jämför med de alpina anläggningarna där ett dagkort kostar ca 250 kr eller mer så bör vi inom längdskidåkningen lägga dagkorten på mellan 150-200 kr, det som kostar pengar i verksamheten är snöproduktion och preparering, 1 kubikmeter snö är lika dyr i ett längdspår som i en pist. Dessutom tar vi inte betalt av ungdomar som man gör inom alpint.

I Tranemo har vi 6 automatiska snökanoner och 9 manuella kanoner. De 3 effektivaste automatiska kanonerna startar på ca 2 minus och de manuella som har sämst förutsättningar startas vid minus 5 grader och kallare under en längre period.

Under helgen som gick hade vi snöproduktion som mest 60 timmar på de effektivaste och ca 15 timmar på de mer köldkrävande kanonerna. Temperaturen mellan fredag kväll och måndag lunch pendlade mellan +1 - -14 gr. så det var flera avstängningar och uppstarter under tiden.

Vi har en vision att bygga ut snösystemet för att vara än mer effektiva och göra längre spår tidigt, men det krävs många års överskott på spårkortsintäkter innan vi kan köpa en enda bra snökanon till.

Vi är inte bittra för att vi bor i en liten kommun som inte har de ekonomiska musklerna som krävs för att ha en helt kommunalt finansierad anläggning vilket iofs. hade varit väldigt skönt på ett vis för då kunde vi ägna oss åt att åka skidor istället för att bygga en arena varje år. Sällan att simmarna eller hockeyspelarna behöver skapa sin arena före säsongen varje år, det gör kommunen åt dem. Fördelen i vårt läge är att vi kan bygga och drifta som vi tycker är det bästa sättet och med den bästa utrustningen utan upphandlingar och andra regler eller policys som kan begränsa utvecklingen samt att vi har stor bas med ideella krafter som ställer upp när det gäller om det så är julaftons kväll. (vi är ca 70 personer som håller igång snöproduktionen när det bränner till, givetvis har inte alla lika stort ansvar men alla hjälps åt)

Nu sticker jag ut hakan lite, men det viktigaste av allt är engagemang, vilja, stor kunskap om det man håller på med och en djävulsk timing i allt man gör. Det blir inte alltid 100 % rätt om man inte har obegränsade ekonomiska resurser men oftast räcker det med 95%. Sedan önskar vi att längdskidåkare inser att det kan inte vara en mänsklig rättighet att få åka skidor gratis. // Christian Olsson

Ni är verkligen imponerande!

 

Men var glad att ni bor i en "liten kommun".  Stockholm Stad eller Täby stöttar konstsnöspår med 0kr per år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...