Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2015/2016


Hoppskate

Recommended Posts

Stafetter utanför mästerskap är ju av någon anledning sällan jättespännande att titta på numera. Dagens lopp var tråkigt nog inget undantag.  :( 

Jag är ställer mig dock lite undrande till varför Kalla över huvud taget körde den här stafetten?
Kanske såg hon det hela som en möjlighet att få en genomkörare i klassisk stil?

Sedan kändes det som att Sundby slog i ytterligare en spik i den där berömda kistan. 
Karlsson och Blomquist pratade lite i sändningen om att spåren behöver vara ordentligt mycket tyngre, men med tanke på de problem med ätstörningar som blir allt vanligare inom skidsporten ställer jag mig frågande till om det verkligen är sunt att dra tyngre banor som gynnar lätta åkare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Sundby m.fl. visade ju också att stakningen kommer allt starkare även i världscupen. T.o.m. de med fäste stakade långt upp i motluten och det är ofta de skiftar direkt från fjärde växel, stakning ner till andra växel, diagonal utan att slänga in några stakning med frånskjut.
Link to comment
Share on other sites

Jens Burman måste verkligen lära sig att hålla igen. Nu var han uppe 2 gånger och bombade några staktag för att gå upp i tät. Han fick naturligtvis ingenting för dessa manövrer (mer respekt behövs när man åker med åkare som är klart bättre på papperet). Ifall han tagit det mer piano skulle han kanske tappat 10 sekunder mindre framme vid växlingen.

 

Simon Andersson räckte tyvärr inte till idag och gjorde den svagaste etappen. Sverige har tyvärr inte mycket att säga till om på stafetter när samtliga av de bästa namnen inte ställer upp.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni Hellner någonsin kommer tillbaka? Jag tvivlar allt mer på det. Denna säsong är en chockerande djupdykning för de svenska herrarna. Att det är så extremt tunnt bakom de stora namnen är oroande. Var vi ens så här dåliga på 90-talet??

Han kan ju bli revanschsugen av den här icke-säsongen då det är mästerskap i Lahtis. Men han har ju fått barn, och någonstans känns det som att motivationen tryter hos honom. Han har ju vunnit så otroligt mycket så det är inte mycket mer för honom att bevisa egentligen.

 

Johan Olsson har ju faktiskt sagt att han triggas av Sundbys framfart, och jag håller det för troligt att han kör i Lahtis nästa år. Om han inte lägger av dvs. Tvivlar på att han vill testa långlopp nästa vinter eftersom han nog inser att han behöver ändra sitt upplägg en hel del (mer överkroppsstyrka), samtidigt som Lahtis nog lockar mer.

 

Calle Halfvarssons säsong känns helt förstörd: nu är han sjuk igen. Mycket tveksamt att han kan komma i slagkraftig form till Tour de Canada. Men jag har gärna fel.

 

Vi lär se Rickardsson i landslaget i Lahtis tror jag. Han har ju dock varit rätt blek i år, men får hoppas att han kan tända till nästa år istället. Möjligt att han peakade under säsongen 2013/2014  då han var grym i Sotji och Holmenkollen, och sedan krossade motståndet i Årefjällsloppet. Men man vet aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni Hellner någonsin kommer tillbaka? Jag tvivlar allt mer på det. Denna säsong är en chockerande djupdykning för de svenska herrarna. Att det är så extremt tunnt bakom de stora namnen är oroande. Var vi ens så här dåliga på 90-talet??

Även jag tvivlar på att Hellner kommer tillbaka. :( 

Det är ytterst få som klarar av att komma tillbaka till den yttersta toppen efter att ha bildat familj. Men jag hoppas att jag har fel.

Ibland får jag till och med för mig att han håller uppe skenet enbart för att inte bryta någon klausul i sitt sponsorkontrakt (men det kanske är lite väl cyniskt?).

 

Det är verkligen ofattbart tunt bakom de etablerade namnen på framförallt herrsidan. Men om man bortser från Stina så är det rätt dåligt med tillväxten även på damsidan.

Jag tror att vi måste vänja oss med att inte ha svenska stafettlag bland de tio främsta lagen under en väldigt lång tid framöver.

Tiden då svenska stafettlag tog mästerskapsmedaljer av den ädlaste valören kan nog till och med vara borta för all överskådlig framtid...

 

Ingen blir gladare än mig om jag har fel.  ^_^ 

 

Vad gäller Johan Olsson så tror jag att hans satsning på låglopp i själva verket är en satsning mot Vasaloppet och inget annat.

Vinner han Vasaloppet misstänker jag att han lägger av, i annat fall kan han mycket väl köra vidare en säsong till och då håller jag det inte för helt omöjligt att vi kan få se honom i ytterligare ett mästerskap. 

Link to comment
Share on other sites

Sundby har väl barn? Björgen kommer väl vara igång innan säsongen är slut?

Visst inverkar det, men det är ingen absolut koppling.

Det finns många som visar att det går alldeles utmärkt att kombinera familjeliv och en framgångsrik idrottskarriär.

Men det underlättar knappast. 

 

Jag hoppas verkligen att Marcus kommer tillbaka i superslag.

Men jag är skeptisk ända till dess att jag är motbevisad.

 

Link to comment
Share on other sites

Men om man bortser från Stina så är det rätt dåligt med tillväxten även på damsidan.

Jag tror att vi måste vänja oss med att inte ha svenska stafettlag bland de tio främsta lagen under en väldigt lång tid framöver.

Tiden då svenska stafettlag tog mästerskapsmedaljer av den ädlaste valören kan nog till och med vara borta för all överskådlig framtid...

 

Ingen blir gladare än mig om jag har fel.  ^_^ 

Jag kan då göra dig glad och berätta att du har fel när det gäller damsidan. Sverige har väldigt bra -93-97:or just nu. Snart blir det JVM och du kommer att få se Ebba Andersson ta medaljer i år igen. Sofia Henriksson kommer ta medalj på U23 VM i klassisk stil, hon är väldens bästa 94:a på klassiska distanslopp. Där har Sverige tre åkare (räknar in Stina) som kommer bilda stommen i det svenska damlaget framöver. Lägg dessutom till Jonna Sundling och några till lovande sprintåkare som Maja Dahlqvist. På damsidan har Sverige faktiskt ett mer lovande gäng på gång än Norge just nu.

Link to comment
Share on other sites

Ser man längdskidåkning som ett jobb, så behöver man inte vara borta mer från familjen än andra jobb, vissa jobb kräver mycket bortvaro både i veckorna och över helger. Sen har man ju möjlighet att träffa barnen, när de är små mellan träningspassen under veckorna, så finns ju fördelar med detta "jobb" också.

Marcus Hellner har nog inte gett upp tanken på att komma tillbaka, men till Sundbyklass lär han inte nå, men därunder finns det en hel del att göra speciellt på kortare lopp.

Link to comment
Share on other sites

Under Tour de Ski lurte jeg litt på hvorfor Nilsson ikke hoppet av etter klassisk sprint, spesielt siden Falla hoppet av allerede etter fristilsprinten. Men hun fullførte monsterbakken og det var imponerende hvor dominant hun var i Planica bare en uke etter - riktignok uten Falla tilstede i finalene.

 

Men når jeg ser på resten av sesongen virker det som en god plan for å ta sprintcupen. Det er seks sprinter igjen, tre av dem i Ski Tour Canada. Jeg tror kanskje Nilsson fullførte TdS for å forberede seg på Canadatouren, hvis hun kan restituere seg bedre enn Falla fra distanserennene har hun jo en enda bedre sjanse til å vinne sprintene.

 

Programmet er likevel litt sprintvennlig, en må bare fullføre to distanserenn for å gå alle sprintene. Men det kan likevel virke som Nilsson har en god plan og gode muligheter til å ta sprintcupen foran Falla.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni om diskningen av Stina igår och att Weng slapp straff.

 

Nu får jag reservera mig för att jag bara sett situationerna en gång, men jag tycker nog att det var rätt beslut.

Finskan var tvungen att stanna upp när Stina klev in framför.

Weng låg framför sin finska och valde att bromsa (om jag tolkade situationen rätt). Kanske inte så snyggt, men att minska farten är väl inget regelbrott.

 

Fast det som gnager lite är att Weng redan hade ett gult kort och om hon skulle bli straffad den här gången så hade det inte blivig någon tremil för henne i helgen, och en tremil i Kollen formodar jag är hennes största mål den här säsongen efter touren, så frågan är om juryn tagit hänsyn till det.

Link to comment
Share on other sites

Varför tror du att hon inte skulle få åka tremilen om hon hade fått ett gult kort? Ett till gult kort för henne hade blivit diskning i sprinten och nollställning av gula korten. Men loppet i Holmenkollen hade det inte påverkat. Vi är inte mitt i nån tour nu.

 

Tycker inte Weng gjorde något regelbrott, Stina körde dock över gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Varför tror du att hon inte skulle få åka tremilen om hon hade fått ett gult kort? Ett till gult kort för henne hade blivit diskning i sprinten och nollställning av gula korten. Men loppet i Holmenkollen hade det inte påverkat. Vi är inte mitt i nån tour nu.

 

Tycker inte Weng gjorde något regelbrott, Stina körde dock över gränsen.

Du har rätt, jag tänkte lite fel där.

Link to comment
Share on other sites

Finskan var tvungen att stanna upp när Stina klev in framför.

Weng låg framför sin finska och valde att bromsa (om jag tolkade situationen rätt). Kanske inte så snyggt, men att minska farten är väl inget regelbrott.

 

 

 

Enig. Situasjonen med Weng var lik som den med Hanna Falk og Jessica Diggins i Touren, da ble det ingen straff for Falk. Men det var jo en forskjell i at Falk også falt, mens Weng her klarte å stå på bena.

 

Men på generell basis så virker det som klassiske løp har mer juryavgjørelser på obstruksjon enn i fristil. Med stilbrudd i tillegg tror jeg at skiløp avgjort på juryrommet er en større trussel mot klassisk stil enn staking.

 

Apropos, her er noen bilder fra oppløpet til Sundby...

 

http://i.imgur.com/RqekSQw.jpg

http://i.imgur.com/OSzIUwk.jpg

http://i.imgur.com/7OtDMng.jpg

 

Det finnes vel muligens unntak i paragrafene akkurat i dette tilfellet da.

Link to comment
Share on other sites

Kul reklam För Fischer när Richardsson står i intervju och helt uppgivet ifrågasätter hur hans skida bara kunde gå av sådär.....

Kanske var en Speedmax-skida. De är supertunna fram och bak precis som Redline. Om ngn kör över ens skida med kantställd skida kanske det blir så. Hände väl ngt liknande för Cologna i slutet av 50km fritt i Sotji? Vi kanske ser fler såna incidenter framöver.

 

F ö tycker jag Sundby borde ha en varning för det där skejtandet. Såg inte snyggt ut på reprisen i SVT. Diskning vore kanske lite i överkant med tanke på hans överlägsenhet.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Situasjonen med Weng var lik som den med Hanna Falk og Jessica Diggins i Touren, da ble det ingen straff for Falk. Men det var jo en forskjell i at Falk også falt, mens Weng her klarte å stå på bena.

 

Men på generell basis så virker det som klassiske løp har mer juryavgjørelser på obstruksjon enn i fristil. Med stilbrudd i tillegg tror jeg at skiløp avgjort på juryrommet er en større trussel mot klassisk stil enn staking.

 

Apropos, her er noen bilder fra oppløpet til Sundby...

 

http://i.imgur.com/RqekSQw.jpg

http://i.imgur.com/OSzIUwk.jpg

http://i.imgur.com/7OtDMng.jpg

 

Det finnes vel muligens unntak i paragrafene akkurat i dette tilfellet da.

Ja om typ alla blev diskade/fick strafftid på NM i helgen så var ju det där solklar diskning, fattar inte vad han höll på med där Sundby.

Link to comment
Share on other sites

I NM var det mange lag som fikk straffetid etter stafetten, men etter en anke så ble alle straffetidene trukket tilbake igjen...mer uberegnelige avgjørelser av jury er ikke akkurat vitaminer til den klassiske stilen.

 

Blev verkligen alla straff tillbakadragna? De var väl bara de som överklagade som fick bort straffminuterna?

Link to comment
Share on other sites

Även jag tvivlar på att Hellner kommer tillbaka. :( 

Det är ytterst få som klarar av att komma tillbaka till den yttersta toppen efter att ha bildat familj. Men jag hoppas att jag har fel.

Ibland får jag till och med för mig att han håller uppe skenet enbart för att inte bryta någon klausul i sitt sponsorkontrakt (men det kanske är lite väl cyniskt?).

 

Det är verkligen ofattbart tunt bakom de etablerade namnen på framförallt herrsidan. Men om man bortser från Stina så är det rätt dåligt med tillväxten även på damsidan.

Jag tror att vi måste vänja oss med att inte ha svenska stafettlag bland de tio främsta lagen under en väldigt lång tid framöver.

Tiden då svenska stafettlag tog mästerskapsmedaljer av den ädlaste valören kan nog till och med vara borta för all överskådlig framtid...

 

Ingen blir gladare än mig om jag har fel.  ^_^ 

 

Vad gäller Johan Olsson så tror jag att hans satsning på låglopp i själva verket är en satsning mot Vasaloppet och inget annat.

Vinner han Vasaloppet misstänker jag att han lägger av, i annat fall kan han mycket väl köra vidare en säsong till och då håller jag det inte för helt omöjligt att vi kan få se honom i ytterligare ett mästerskap. 

Denna säsongen har inte varit rolig med svenska ögon men under sm tyckte jag ändå att det fanns en del lovande åkare inte minst Viktor Thorn som jag tror tar steget in i a-laget nästa år. Troligen får han redan i år köra Falun.

 

Nästa år är det VM och vill det sig har vi samma stafettlag som som i VM förra året, ingen av dem har lagt av och alla har öppnat för att köra VM nästa år, om de kan nå samma form som tidigare är en annan fråga.

 

Det som gjort situationen så extrem i år är ju att åkarna som ska var med för att se och lära fått kliva fram som förstaåkarna i laget när samtliga stjärnor av olika anledningar inte varit med i WC. Åkare som Jens Burman och Oskar Svensson är unga och måste få lite mer tid. Viktor Thorn känns som den typen av åkare som kan kliva rakt in i senioreliten.

 

Så får vi tillbaka Calle och kanske någon mer av de gamla och ger de yngre lite mer tid så behöver det inte se så mörkt. Kanske kan vi även få någon lite äldre joker typ Lars Nelson.

 

Kan tilläggas att både Daniel Richardsson och Johan Olsson var 28 när de tog sina första pallplaceringar i WC och på etablerade sig i den yttersta toppen.

 

Visst kan det bli lite magert några år men så har det ju varit från och till, vi kan ju aldrig matcha den bredd som Norge har och är alltid beroende av några stjärnor. Förhoppningsvis väntar inte ett nytt 1990-tal utan att det finns svenska som är med och kör om medaljer redan i vm nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Blev verkligen alla straff tillbakadragna? De var väl bara de som överklagade som fick bort straffminuterna?

Du har selvsagt helt rett, det var bare de fire lagene som anket som fikk straffen omgjort. Men ankeutvalget mente at ingen burde fått straff.

Link to comment
Share on other sites

Efter helgens kross vill Johaug tydligen återinföra individuell start i Holmenkollen (lycka till):
http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-vill-skrota-masstarten-i-kollen/
Personligen måste jag erkänna att jag inte längre saknar individuell start över huvud taget (vilket jag gjorde för ett par år sedan).
Masstart är roligare att titta på och tävlingarna drar inte ut hela förmiddagen. Men framförallt är det rättvisare på alla sätt och vis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...