Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skistart HF Racing powder


Jontenils

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Nån som provat skistart egna HF pulver och kan uttala sig om denna?

Beställde faktiskt hem en burk Skistart HF pulver samt deras HF glider(röd) för en par veckor sen. Vallade på detta nu i helgen, har åkt drygt 50km och kan bara säga bra saker om det. Till att börja med är det lättvallat, glidern är mycket dryg då den gnuggas på och smälter ut riktigt bra. Pulvret är också lättarbetat, en fördel är ju också att detta pulver kräver en lite lägre temperatur vilket gör det lite mer förlåtande att arbeta med. Glidet då, ja det är avsevärt mycket bättre, dessutom accelerar skidorna mycket bättre med denna vallning. Som exempel, min medåkare har alltid glidit ifrån mig, med denna vallning glider jag alltid ifrån han, även när jag åker uppe på skate bädden och han ligger i spåret. Jag klarar dessutom bra av att staka på sträckningar där jag inte orkade staka med min tidigare glidvallning. Som jag sa tidigare så har jag åkt drygt 50km på denna vallning och skidorna ser fortfarande nästintill nyvallade ut, har riktigt fin finish fortfarande och ingen som helst smutsansamling. Temperaturerna vid åkningen har varit mellan -3c och -7c. Så jag tycker att det är en prisvärd produkt, betalade ju bara 795kr för både glider och pulver, kan dock inte uttala mej hur dessa produkter står sig mot andra fabrikat då detta är den enda HF vallningen jag provat.

Link to comment
Share on other sites

ursäkta min "elakhet", men om vallan i realiteten gör sådan skillnad som beskrivs är det något totalt revolutionerande. Troligen mer revolutionerande än när träskidan byttes ut mot plast...

Revolutionerande är nog att ta i, försöker bara ge ett sakligt svar utifrån mina erfarenheter och glidet är mycket bättre. Helt klart ett prisvärt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det här va ett feelgood forum men tydligen finns besserwissar här också som på alla andra ställen, tråkigt... Men för att svara på din fråga matt(antar den var riktad till mig) så har jag bara använt swix CH valla tidigare, så det är antagligen därför jag upplever stor skillnad

Link to comment
Share on other sites

he, he - nej bra du kommer med input, fortsätt med det, det är värdefullt. (finns möjlighet ange ytterligare parametrar så gör gärna det; typ antal turer / säsonger på respektive preparering, om föret / spårprepp kan tänkas ha skilt sig åt, din form, osv)

 

Ville bara ge min syn på saken,

 

   ... och de som inte håller med kan dra åt helvete!

 

 

Carl A, oleg. retsticka som förtjänar stryk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det som är mest sjukt i detta är att vi betalar dyrt för HF-valla och flourpulver, men tillverkarna redogör inte för flourhalten i produkterna. T ex, hur mycket mer flour är det i HF jämfört med LF-valla? Och hur mycket flour innehåller HF-vallor från t ex Swix jämfört med Start? Inom många andra områden ställs det ju faktiskt krav på innehållsförteckningar.

 

Pölder skriver ju t ex om sin egen HF-valla att han lovar att det är "jättemycket" flour i den... I förhållande till vad?

Link to comment
Share on other sites

Det som är mest sjukt i detta är att vi betalar dyrt för HF-valla och flourpulver, men tillverkarna redogör inte för flourhalten i produkterna. T ex, hur mycket mer flour är det i HF jämfört med LF-valla? Och hur mycket flour innehåller HF-vallor från t ex Swix jämfört med Start? Inom många andra områden ställs det ju faktiskt krav på innehållsförteckningar.

 

Pölder skriver ju t ex om sin egen HF-valla att han lovar att det är "jättemycket" flour i den... I förhållande till vad?

Jag har för mig Hamran hade nån teori om att hf har 15 % fluor och Lf 2-3%
Link to comment
Share on other sites

Det som är mest sjukt i detta är att vi betalar dyrt för HF-valla och flourpulver, men tillverkarna redogör inte för flourhalten i produkterna. T ex, hur mycket mer flour är det i HF jämfört med LF-valla? Och hur mycket flour innehåller HF-vallor från t ex Swix jämfört med Start? Inom många andra områden ställs det ju faktiskt krav på innehållsförteckningar.

 

Pölder skriver ju t ex om sin egen HF-valla att han lovar att det är "jättemycket" flour i den... I förhållande till vad?

Egentligen är det väl rätt ointressant hur många procent fluor det är i en valla. I slutändan är det ju hur den glider jämfört med andra vallor som är det viktiga.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Finns det någon mer recension om detta? Förstår givetvis att glidvallan inte är det viktigaste men efter träning, teknik, ytterligare skidpar, riller så börjar det ändå närma sig att motvilligt ändå köpa pulver . Är väl egentligen mest tveksam till den låga smältpunkten jämfört med andra pulver, gör det att den är mindre slitstark?
Link to comment
Share on other sites

Åkte Norrbärke skimarathon förra helgen på skistarts HFLD och pulver. Upplevde glidet som helt ok jämfört de jag åkte med. 

 

Däremot tycker jag både vallan och pulvret är väldigt svårjobbat. Klossen är som att hålla på med grafit el likn, stenhård skulle behövt rivjärn el dyl för att få ut den på bästa sätt. 

Pulvret som sagt använder lägre temperatur på järnet men blir mer som en sörja än fina kristaller när man värmer det. Sen när det kallnar blir det också stenhårt, lönlöst att endast försöka borsta bort det, jag behövde sickla först. Kanske jag som missat något i behandlingen, men nöjd med glidet hursomhelst. 

Link to comment
Share on other sites

Åkte Norrbärke skimarathon förra helgen på skistarts HFLD och pulver. Upplevde glidet som helt ok jämfört de jag åkte med. 

 

Däremot tycker jag både vallan och pulvret är väldigt svårjobbat. Klossen är som att hålla på med grafit el likn, stenhård skulle behövt rivjärn el dyl för att få ut den på bästa sätt. 

Pulvret som sagt använder lägre temperatur på järnet men blir mer som en sörja än fina kristaller när man värmer det. Sen när det kallnar blir det också stenhårt, lönlöst att endast försöka borsta bort det, jag behövde sickla först. Kanske jag som missat något i behandlingen, men nöjd med glidet hursomhelst. 

 

Jag har liknande erfarenheter. Körde stråkenloppet på HFLD och Pulver. Hade bra glid. Upplevde att jag gled som mina motståndare.  

 

Håller med om att det kräver en hel del borstning. Körde med roterande borste och fick borsta väldigt länge. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...