Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skistart HF Racing powder


Jontenils

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Värt att notera (om jag inte missat något?) är att skistarts pulver inte marknadsförs som fluorpulver. Ordet fluor finns inte med på produktens beskrivning. Vad det innehåller får man gissa själv, eller fråga Ski-start.

Med tanke på att det som trådrubriken säger heter HF racing powder så tycker man att det borde vara ett flourpulver.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att det som trådrubriken säger heter HF racing powder så tycker man att det borde vara ett flourpulver.

 

Jo du har förstås helt rätt. Det står ju faktiskt HF powder på burken. Det missade jag. Det som gör mig lite förbryllad är att jag (om jag minns rätt) läste beskrivningen och dessutom sökte på sidan efter fluor utan att hitta något, men som sagt jag kanske minns fel. Nu står det ju tydligt beskrivet som ett fluorpulver.

 

Om man då skall vara kritisk på beskrivningen så är burken märkt HF powder medans texten säger att det är ett fluorpulver. HF brukar betyda glidvalla med högt fluorinnehåll medans Fluorpulver t.ex. ceraf är 100% fluorcabon enligt text på burken.

 

Frågan är då alltså om det rör sig om ett rent fluorpulver eller en ”vanlig” glidvalla i pulverform med ”högt” (vad nu det betyder) fluorinnehåll.

 

Men eftersom beskrivningen är tvetydig skulle det vara intressant att jämföra Skistarts pulver mot andra fluorpulver och HF vallor med en vanlig dropptest.

 

Är det någon som gjort det redan för att jämföra t.ex. Vanlig glider mot LF, HF och Pulver?

Link to comment
Share on other sites

Känslan med pulvret är iaf att det inte liknar andra pulver. Det smälter ut lite halvskumt och blir väldigt hårt. Det ska värmas med låg temperatur. Jag skulle tro, att det inte är rent flour utan annan hokuspokus i. Det sägs gå bäst i minusgrader. Jag har använt en halvburk, men alltid toppat det med *hemligheter* :
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur svårt det är att blanda ihop ett flourpulver? Kan man bara komma över ett vettigt recept, så kan man säkert beställa ett par 50 kg säckar från kina som räcker ett tag. Skistart är ju inte kemister, utan har väl gjort ungefär så. Finns det nån kemist här?
Link to comment
Share on other sites

Körde Vasan i år med detta pulver direkt på mina skimateria sicklade skidor och de gick väldigt bra. Kom in på plats 953. Hade vallat upp ett par skidor till med swix maraton och fc7 som hade lorentz Lj03 slip men de gick ej lika bra i nysnön. Vet ej om det var strukturen eller vallan. Båda hade 1mm swix skärande rill.
Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker att skistart köper sina egna vallor från Kina. Som sagt, dom är ju inga kemister, så man undrar om dom verkligen vet själva vad dom innehåller. Redcreek gör iallafall sina vallor helt själva. Undra om inte både swix och skigo oxå tillverkar allt i egen fabrik. Jag kommer inte satsa på skistart pulver mer. Kör så sällan på pulver att en burk räcker tre säsonger. Då kan man lika gärna köpa en swixburk på rea för 999kr
Link to comment
Share on other sites

Fluor är som kolfiber inom cykelbranschen. Vi konsumenter ska luras in i att tro ju mer ju bättre. Jag har tydligen kolfiber i mina svindyra cykelskor. Oklart varför. Men fräckt är det. Eller.

Jag var påväg att köpa en kaffekopp med tillhörande fat och sked i kolfiber, för x antal tusenlappar, för pass 5-10 år sedan. Den skulle tydligen också göra mig till en bättre cyklist :D

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att det som trådrubriken säger heter HF racing powder så tycker man att det borde vara ett flourpulver.

Det är inte så att det är HF-parafin i pulverform? Lite som min favorit Innovax Beta (nä, jag vet att det inte innehåller flour).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

LF, HF, fluorokarbon ... rent fluor är ju en gas och väldigt reaktiv, när man pratar om rent fluor i vallasammanhang menar man väl fullständigt fluorerade polymerer av typen ptfe? Eller?

Just ptfe är väl mer en plast. Teflon eller "Gore-tex". Men rena fluorkarboner. Dvs inte "smältbara" paraffiner.

Link to comment
Share on other sites

Just ptfe är väl mer en plast. Teflon eller "Gore-tex". Men rena fluorkarboner. Dvs inte "smältbara" paraffiner.

Man kan kanske kalla ptfe för plast, men det är ju en helt ren fluorkarbon?

Fluorkarboner med väldigt kort kolkedja har ju vikt-procentuellt mer fluor, men jag tror de är gaser vid NTP? 

 

Så ren fluorkarbon i fast form vid rumstemperatur borde vara teflon?

Vad är valla-fluorpulver EGENTLIGEN, rent kemiskt?

Link to comment
Share on other sites

Man kan kanske kalla ptfe för plast, men det är ju en helt ren fluorkarbon?

Fluorkarboner med väldigt kort kolkedja har ju vikt-procentuellt mer fluor, men jag tror de är gaser vid NTP? 

 

Så ren fluorkarbon i fast form vid rumstemperatur borde vara teflon?

Vad är valla-fluorpulver EGENTLIGEN, rent kemiskt?

 

The first fluorocarbon used in ski waxes, as an additive, was Teflon, (also known as PTFE, or polytetrafluoroethylene). In addition to its water repellent properties, PTFE is an excellent solid lubricant having one of the lowest coefficients of friction known. Unfortunately, PTFE lacks mechanical strength and does not hold up well to colder, aggressive snow. Also, since PTFE contains over 500 polymerized carbon atoms, it has a melting point much higher than polyethylene ski bases and cannot be used as a traditional ski wax to be melted into the pores of a ski base. As such, PTFE has been mostly limited to use in surface coat waxes, such as Maxiglide, and a few race waxes and additives (like Ski-Go 280) which again mostly stay on the surface of the ski.

In the late 80's, ski wax companies started to use fluorocarbon technology originally developed for painting the bottoms of boats and ships. Swix's Cera-F (properly pronounced "ché - ra", with a "ch" like in cheese and the "e" like a long "a" in English), was the first such commercially available ski-wax. Technically, these waxes are known as perfluorocarbons, with "per" meaning that all of the hydrogen atoms on the carbon chain have been replaced with fluorine atoms. These molecules contain about 20 carbons atoms, and melt at a low enough temperature that they could be ironed onto the ski without melting the base.

 

Fluorocarbon waxes have the advantages of having a very high degree of water repellency plus a very low friction coefficient. In addition, they repel dirt particles (which tend to be negatively charged) and resist oil (from grooming machines) and waxy pollen from trees. As such, fluorocarbon waxes are excellent for Spring, when snow tends to be both wet and dirty.

 

Fluorocarbon waxes, however, have several drawbacks. First of all, their manufacturing process (by electro fluorination) is complex and very costly. There are only a couple manufacturing plants (of the raw materials) and processing laboratories in the entire world. Ski wax companies do not manufacture their own fluorocarbon wax, but rather buy these products from the same processing labs.

 

Just like paraffins and PTFE, fluorocarbon waxes also lack mechanical strength and are thus easily penetrated by cold snow crystals. As such, fluorocarbon waxes tend to "stick" in temperatures below 21°F, especially if the humidity is low or the snow is dry. In the last several years, the processing labs have developed different fluorocarbon wax structures, often combined with other atoms, to increase the mechanical strength and temperature ranges. For example, STAR now has three different fluorocarbons: F1 (powder or solid) for new warmer snow, F2 (powder or solid) for older (corned) warmer snow, and F3 (powder only) for colder humid conditions, plus their new "Dice" pure fluorocarbon rub-on solids, again in three temperature ranges. That's a total of 8 different pure fluorocarbon waxes from just one wax company!

 [...]

 

Läs allt här --> http://www.rideandglide.bizland.com/fluoro_waxing.htm

Link to comment
Share on other sites

 

The first fluorocarbon used in ski waxes, as an additive, was Teflon, (also known as PTFE, or polytetrafluoroethylene). In addition to its water repellent properties, PTFE is an excellent solid lubricant having one of the lowest coefficients of friction known. Unfortunately, PTFE lacks mechanical strength and does not hold up well to colder, aggressive snow. Also, since PTFE contains over 500 polymerized carbon atoms, it has a melting point much higher than polyethylene ski bases and cannot be used as a traditional ski wax to be melted into the pores of a ski base. As such, PTFE has been mostly limited to use in surface coat waxes, such as Maxiglide, and a few race waxes and additives (like Ski-Go 280) which again mostly stay on the surface of the ski.

In the late 80's, ski wax companies started to use fluorocarbon technology originally developed for painting the bottoms of boats and ships. Swix's Cera-F (properly pronounced "ché - ra", with a "ch" like in cheese and the "e" like a long "a" in English), was the first such commercially available ski-wax. Technically, these waxes are known as perfluorocarbons, with "per" meaning that all of the hydrogen atoms on the carbon chain have been replaced with fluorine atoms. These molecules contain about 20 carbons atoms, and melt at a low enough temperature that they could be ironed onto the ski without melting the base.

 

Fluorocarbon waxes have the advantages of having a very high degree of water repellency plus a very low friction coefficient. In addition, they repel dirt particles (which tend to be negatively charged) and resist oil (from grooming machines) and waxy pollen from trees. As such, fluorocarbon waxes are excellent for Spring, when snow tends to be both wet and dirty.

 

Fluorocarbon waxes, however, have several drawbacks. First of all, their manufacturing process (by electro fluorination) is complex and very costly. There are only a couple manufacturing plants (of the raw materials) and processing laboratories in the entire world. Ski wax companies do not manufacture their own fluorocarbon wax, but rather buy these products from the same processing labs.

 

Just like paraffins and PTFE, fluorocarbon waxes also lack mechanical strength and are thus easily penetrated by cold snow crystals. As such, fluorocarbon waxes tend to "stick" in temperatures below 21°F, especially if the humidity is low or the snow is dry. In the last several years, the processing labs have developed different fluorocarbon wax structures, often combined with other atoms, to increase the mechanical strength and temperature ranges. For example, STAR now has three different fluorocarbons: F1 (powder or solid) for new warmer snow, F2 (powder or solid) for older (corned) warmer snow, and F3 (powder only) for colder humid conditions, plus their new "Dice" pure fluorocarbon rub-on solids, again in three temperature ranges. That's a total of 8 different pure fluorocarbon waxes from just one wax company!

 [...]

 

Läs allt här --> http://www.rideandglide.bizland.com/fluoro_waxing.htm

 

Det står "Fluorocarbon waxes work because the negatively charged fluorine atoms and negatively charged oxygen portion of the water molecule repel each other". Det stämmer väl inte? Det är väl för att ptfe är helt opolär som det är hydrofobt.

 

Sen skulle det vara intressant att höra från nån av polymerexperterna på forumet varför inte rena kolväten och ptfe skulle kunna blanda sig lika väl som de gör med delvis fluorerade kolväten. I samtliga fall är väl molekylerna i princip helt opolära och borde blanda sig lika väl? (Men vad vet väl en geolog ...) 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
En stilla undran. Hur kommer det sig att flertalet butiker har sina egna glidvallor? Tex skistart och pölder? Men någon egen fästvalla har dom inte. Varför? Därför att glidvalla är mycket mer humbug och mer lr mindre omöjlig att kontrollera funktionen på varan. Skriv att det är HF och ta betalt därefter. Innehållsförteckning behövs inte .
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...