Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ojämn temperatur vallajärn


boffi

Recommended Posts

Har ett "billigt" Swix Vallajärn T76220 som jag jag har testat med en infrakamera/värmekamera.

Temperaturen var inställd på 130 grader och jag väntade ca 5 min tills jag tog bilden.

 

Temperaturen låg från 60 grader som lägst till 108 grader som högst, samt att det bara verkar vara halva järnet som funkar. Punkten mitt på järnet visar bara 74 grader dvs nästan hälften av inställd temperatur.

 

Är alla vallajärn så här dåliga, eller är det jag som har ett för billigt järn.

http://forumbilder.se/EDF9E/swix.PNG

http://forumbilder.se/EDF9E/vallajarn.PNG

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kolla mitt test! Med ir-termometer är det svårt för "strålen" att avläsa rätt temp, kanske samma för kameran?

Jag har förutom de två uppmätta i mitt test provat ett med digital inställning och visning...det järnet var en katastrof trots att det kostade nästa 2000kr...

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/11185-rex-och-tokos-vallaj%C3%A4rn-uppm%C3%A4tta/

Link to comment
Share on other sites

Tack för den infon!

 

Jag har det här järnet och tycker det är helt värdelöst. Mitt blir däremot för varmt och ryker som en kedjerökare. Ett under att jag inte sabbat mina skidor.

 

Jag har sabbat belaget på en skida, det var därför jag provade att kolla tempen på järnet.

Men jag är inte säker. Skadan kanske uppstod före jag hade detta järn.

Link to comment
Share on other sites

Mm Det är,lätt att blanda ihop digital temperaturinställning med digita temperaturreglering. D

Hej!

 

Kanske var det ingen som hade blandat i hop det? Som svar till Lakota, det var ett Star digital jag mätte upp.

"Jag har förutom de två uppmätta i mitt test provat ett med digital inställning och visning...det järnet var en katastrof trots att det kostade nästa 2000kr..." 

Link to comment
Share on other sites

Som svar till Lakota, det var ett Star digital jag mätte upp.

"Jag har förutom de två uppmätta i mitt test provat ett med digital inställning och visning...det järnet var en katastrof trots att det kostade nästa 2000kr..." 

I den tråden du hänvisar till,så skriver du att det var "Rex 1200watts vallajärn".

Jag har liksom Lakota Star digital och är nöjd. Jag har dock inte gjort någon temp-koll.

Star har ju sitt vanliga digitala, som jag har. (Kostade ca 1600 kr när jag köpte det.) De har ju nu även ett med extremt tjock platta. (kostnad knappa 3800 kr) Ju tjockare platta, ju jämnare temperatur kan jag tänka. Det jag menar är att det ska hålla temperaturen även när man drar över en skida. Känsligast är ju detta just när man ska valla pulver.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det var star med tunnare sula jag testat, och fått utbytt på garanti, det var tio grader varmare än vad digitalen visade, hälen var 20-25 grader varmare än mitten på plattan, dessutom så varierade temperaturerna mycket med konstant inställning. det nya är bättre men långt ifrån sanningsenligt.

 

Rexjärnet är bäst av de jag provat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...