Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Säga vad man vill men 790kr för att köra är EGENTLIGEN inget annat än inte riktigt klokt.

 

Tex ger 400 startande 316000kr i anmälningsavgifter. Är det rimligt?

Vi får starta några seedningslopp du och jag. Kanske nåt på skate också men det blir nog mer i välgörenhetssyfte. Min erfarenhet av moraloppet som seedningslopp är att det är ganska kasst. Svårt att köra om första kilometrarna och massa långsamma proppar långt framme eftersom självseedningen inte fungerar..

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar det med vändbana i backen innan Hökberg. Blir det inte trångt om man ska både upp och ner där, och risk för incidenter?

Jo det känns lite riskabelt att mötas där. Många lär saxa i minst 2 led på bredden i dom brantaste backarna. Dom får sätta upp ett mitträcke..

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på klart.se och på fredagen före loppet skall det komma 10 mm snö/regn för att upphöra till lördagen. Det innebär vallningsproblem med nysnö och temp. runt nollan, just det väder som man minst vill ha vid en skidtävling. Annars är det ju tilltalande med en linjebana, låt vara med vändpunkt, till skillnad mot varvbanor på konstsnö och att de har veteranklasser.

Det är alltid en avvägningsfråga hur mycket man vill lägga på sin sport. Skulle tro att med resa, logi och startavgift så hamnar man på 2500-3000 kr. Är väderförhållandena gynnsamma  och underlaget bra kan det vara värt varenda krona, men med tråkigt väder och svåra vallningsförhållande kan det vara svårt att motivera sig att ställa upp.

Link to comment
Share on other sites

16 spår vid start, efter 400 m smalnas det ner till 2 spår i 500 m, därefter 4 spår i flera kilometer. Känns som det kan bli väldigt trögt under de 500 meterna med 2 spår.

Utifrån detta funderar jag på en lämplig startstrategi, vad tror ni?

Tävlingsklasserna startar 11:00, motionsklassen 11:02, jag är anmäld till motionsklassen (åker inte så fort, typ led 9-fart). Tidtagningen börjar när man passerar startlinjen. Idéer:

 

1. Se till att hamna längst fram, men då måste jag lägga ut skidorna kl 9:30 och kan inte testa spåren innan start om jag inte kommer ännu tidigare.

 

2. Se till att hamna längst bak, och vänta tills proppen lösts innan jag passerar startlinjen och tidtagningen startar. Hur många minuter kan det ta och är det OK att göra på detta vis?

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

16 spår vid start, efter 400 m smalnas det ner till 2 spår i 500 m, därefter 4 spår i flera kilometer. Känns som det kan bli väldigt trögt under de 500 meterna med 2 spår.

Utifrån detta funderar jag på en lämplig startstrategi, vad tror ni?

Tävlingsklasserna startar 11:00, motionsklassen 11:02, jag är anmäld till motionsklassen (åker inte så fort, typ led 9-fart). Tidtagningen börjar när man passerar startlinjen. Idéer:

 

1. Se till att hamna längst fram, men då måste jag lägga ut skidorna kl 9:30 och kan inte testa spåren innan start om jag inte kommer ännu tidigare.

 

2. Se till att hamna längst bak, och vänta tills proppen lösts innan jag passerar startlinjen och tidtagningen startar. Hur många minuter kan det ta och är det OK att göra på detta vis?

 

Vad tror ni?

Ja eller så kommer du i tid till start, provar skidorna, lägger dom i din startfålla när du är klar och kör på sen och står snällt i kön. Det är liksom inte VM eller OS

Link to comment
Share on other sites

16 spår vid start, efter 400 m smalnas det ner till 2 spår i 500 m, därefter 4 spår i flera kilometer. Känns som det kan bli väldigt trögt under de 500 meterna med 2 spår.

Utifrån detta funderar jag på en lämplig startstrategi, vad tror ni?

Tävlingsklasserna startar 11:00, motionsklassen 11:02, jag är anmäld till motionsklassen (åker inte så fort, typ led 9-fart). Tidtagningen börjar när man passerar startlinjen. Idéer:

 

1. Se till att hamna längst fram, men då måste jag lägga ut skidorna kl 9:30 och kan inte testa spåren innan start om jag inte kommer ännu tidigare.

 

2. Se till att hamna längst bak, och vänta tills proppen lösts innan jag passerar startlinjen och tidtagningen startar. Hur många minuter kan det ta och är det OK att göra på detta vis?

 

Vad tror ni?

Långt fram är alltid bäst! Underskatta inte fördelen med att ligga i rygg på åkare med samma (eller snäppet bättre) åkförmåga som dig själv. Eftersom det är 2 minuter mellan grupperna så kommer proppen vara i princip löst när motionsklassen kommer gissar jag. Om du startar längst bak och väntar in gänget så kommer du behöver ägna dig åt att köra om folk längs hela banan, vilket bara är jobbigt. Viktigast är dock att hålla stavar och utrustning hela, så stressa inte allt för mycket =)

Link to comment
Share on other sites

Jag var ute igår kväll och inspekterade snöläget. Det är en fin bred bädd av schaktad konstsnö snö nästan hela vägen till Hökberg, med undantag för broöverfarten i Läde.

 

Jag tror det blir medelmjuka spår på lördag, såvida det inte fryser till på natten och blir räls.

Hur var snön? Blöt, kramig, sockrig och lös, eller isig?
Link to comment
Share on other sites

Jag var ute igår kväll och inspekterade snöläget. Det är en fin bred bädd av schaktad konstsnö snö nästan hela vägen till Hökberg, med undantag för broöverfarten i Läde.

 

Jag tror det blir medelmjuka spår på lördag, såvida det inte fryser till på natten och blir räls. 

Tack för en liten reflektion. Som det ser ut nu så blir det ingen frysning under natten till lördagen, men helt klart att det kan ändras och bidra till drömförhållanden efter töandet. Är det en tjock isbädd längs hela banan eller är det relativt tunt?

Link to comment
Share on other sites

Hyfsat blöt, tung kramsnö. Inte sockrig. Klister eller skins kan nog fungera rätt bra gissningsvis. Inget tjockt istäcke uppepå heller. Jag tror spåren kommer hålla ihop rätt bra, även stavfästet. Har dock inte varit där idag torsdag (men tog en sväng igår).

 

Det är en utmärkt bana att staka! Platt och snabb. Dock kommer de förmodligen dra spåren genom några rejält branta backar kring skidstadion på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra uppdatering av banstatus! Gissar att de kanske är saxbackar iallafall när de är kring skidstadion så det blir nog förmodligen blanka skidor för min del. Tack!

Hyfsat blöt, tung kramsnö. Inte sockrig. Klister eller skins kan nog fungera rätt bra gissningsvis. Inget tjockt istäcke uppepå heller. Jag tror spåren kommer hålla ihop rätt bra, även stavfästet. Har dock inte varit där idag torsdag (men tog en sväng igår).

Det är en utmärkt bana att staka! Platt och snabb. Dock kommer de förmodligen dra spåren genom några rejält branta backar kring skidstadion på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om valla till loppet imorgon.

Lägger på det redan ikväll så det får väl bli lite av en chansning.

Jag är inte så snabb/ stark så det blir att lägga på fäste.

 

Glid: Jag har Swix Marathon vita och röda varianten. Vilken är bäst i + grader?

Fäste: Tänkte lägga på Swix KX65, ska man lägga burkvalla överst?

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om valla till loppet imorgon.

Lägger på det redan ikväll så det får väl bli lite av en chansning.

Jag är inte så snabb/ stark så det blir att lägga på fäste.

 

Glid: Jag har Swix Marathon vita och röda varianten. Vilken är bäst i + grader?

Fäste: Tänkte lägga på Swix KX65, ska man lägga burkvalla överst?

 

Tacksam för svar

Swix själva rekommenderar marathon svart samt KN44 klister. Vallatipset hittar du på deras FB

Link to comment
Share on other sites

Jag är nöjd med arrangemanget (utifrån förutsättningarna) och nöjd med min insats och resultat. Startade som motionär, långt fram, de väntade ju 3 minuter med att släppa iväg oss jämfört med tävlingsleden så det blev i alla fall inte att man behövde stå still.

Konstsnöspåren var bra och höll rätt OK, natursnön uppe vid Hökberg var det väl lite si och så med, blev lite väl tunt lager på sina ställen och inga spår som höll något vidare där.

Tur med vädret får man väl säga också, regn både innan och efter men uppehåll under loppet.

Förutom de sista kilometrarna, när jag var rejält trött, så var det härligt att glida fram i spåren, och lite snö var det ju kvar i terrängen. Jag slapp incidenter också, någon annan som var med om något? Lyckades väja undan för en bruten stav som låg i en nerförsbacke.

Skulle gärna göra det igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nöjd med arrangemanget (utifrån förutsättningarna) och nöjd med min insats och resultat. Startade som motionär, långt fram, de väntade ju 3 minuter med att släppa iväg oss jämfört med tävlingsleden så det blev i alla fall inte att man behövde stå still.

Konstsnöspåren var bra och höll rätt OK, natursnön uppe vid Hökberg var det väl lite si och så med, blev lite väl tunt lager på sina ställen och inga spår som höll något vidare där.

Tur med vädret får man väl säga också, regn både innan och efter men uppehåll under loppet.

Förutom de sista kilometrarna, när jag var rejält trött, så var det härligt att glida fram i spåren, och lite snö var det ju kvar i terrängen. Jag slapp incidenter också, någon annan som var med om något? Lyckades väja undan för en bruten stav som låg i en nerförsbacke.

Skulle gärna göra det igen.

Det var en riktig masskrock i första utförsbacken direkt vid starten för tävlingsleden. I övrigt var det en väldigt lugn tillställning. Efter förutsättningarna ett bra lopp!

Link to comment
Share on other sites

Mycket stökigt efter första kullen, otroligt att folk redan där stirrar ner istället för att kolla upp.

Jag klarade mig precis. (Sträckte upp handen för att varna de bakom mig, skulle dock haft en stoppskylt istället för stav)

 

Förutom det, ett riktigt roligt lopp, tuffare än förväntat.

 

Vallarapport

Stålsicklat

Grafit i botten, swix svart på topp.

2mm skärande bak + 1mm

Fäste: swix kn44

 

Hade bra glid trots klister, fästet var ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...