Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Edvin Anger och svenskt medaljregn p ungdoms-OS

Bolshunov defilerade till seger - Halfvarsson avancerade till 19:e

Johaug verlgsen - Ebba Andersson klttrade till sjtte plats

Erik Rost och Lisa Larsen vann SM i Rnnklen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Moraloppet (före detta Intersportloppet)

• Vänligen logga in för att kunna svara
232 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 331 inlägg

Det som man öppnat pärleporten. Nästa år vet alla att man måste ställa sig så långt fram som möjligt i leden för att slippa fuskarna.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 506 inlägg
snarare Pandoras ask

Trust Me

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Seedningen ute

Elit -1.53

1 - 2.03

2 - 2.13

3 - 2.23

4 - 2.33

5 - 2.43

6 - 2.53

7 - 3.08

8 - 3.23

9 - 3.38

Diagonalarn

Diagonalarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Seedningen ute

Elit -1.53

1 - 2.03

2 - 2.13

3 - 2.23

4 - 2.33

5 - 2.43

6 - 2.53

7 - 3.08

8 - 3.23

9 - 3.38

Vips, så tappade jag två startled (startade i fyran i VL och är nu i sexan med 2.43). Det känns otippat med tanke på övriga åkare jag skidade i mål tillsammans med.

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Vips, så tappade jag två startled (startade i fyran i VL och är nu i sexan med 2.43). Det känns otippat med tanke på övriga åkare jag skidade i mål tillsammans med.

"Tappade" ? Man tappar ju inga startled... och det spelar ju mindre roll vilket led du startade i VL, det som räknas är ju det led som din VL-placering gav. Tycker seedningen också helt klart är rimlig och inte på något sätt hård...

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Var väntat att det inte skulle bli samma gynnsamma seedning som ifjol. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

som jag läser det så är väl maxtiden i led 5   243, så är du ej i led 5?

Diagonalarn

Diagonalarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

som jag läser det så är väl maxtiden i led 5   243, så är du ej i led 5?

Jag hamnade i led 6, ja. Säkert en rättvis seedning, blev bara förvånad efter att ha tränat betydligt hårdare under sommaren, hösten och vintern gentemot fjolåret (och dessutom gick i mål med idel led 4-åkare). Jag är nog som ett sämre vin helt enkelt, blir bara sämre med åren :-)

Staffan H

Staffan H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Hej
Det kan vara kul att veta om någon här seedade upp sej. Eller klarade att hålla sitt led. Jag körde på 2.43.30. Så jag missade mitt led 5.

Akebono Jr

Akebono Jr

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Hej
Det kan vara kul att veta om någon här seedade upp sej. Eller klarade att hålla sitt led. Jag körde på 2.43.30. Så jag missade mitt

Ja, jag lyckades seeda upp mig till led 5 trots att jag pliktskyldigt ställde mig i led 5-10 i starten. Jag hamnade ganska långt fram där så jag trodde det skulle vara ok men första milen var oerhört trång och det gick långsamt. I Lundbäcksbackarna lossnade det och därefter hade jag inga problem med att hitta plats. Att öppna lugnt är säkert inte fel men det känns inte rätt att bromsa bort all fart i nedförsbackarna. Jag hade bra skidor och kände mig pigg hela vägen så jag gick i mål med en positiv känsla. Trots att bussen jag åkte i körde fel och det var trångt i början tycker jag att arrangemanget var finemang. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 331 inlägg
Moraloppet verkar vara ett dåligt lopp att köra om man har ambitionen att seeda upp sig. Trångt första milen och dessutom dyrast i Sverige. Tyckte jag hörde att de hade 900 anmälda men när jag tittade i resultatlistan var det bara 600. Hörde jag fel?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 inlägg

Moraloppet verkar vara ett dåligt lopp att köra om man har ambitionen att seeda upp sig. Trångt första milen och dessutom dyrast i Sverige. Tyckte jag hörde att de hade 900 anmälda men när jag tittade i resultatlistan var det bara 600. Hörde jag fel?

853 verkar ha gått i mål om man slår ihop motion och tävling (214+639). Se eqtiming.no för resultat.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Jag får känslan av att det var lite hård seedning. Dock inte fullt insatt hur det fungerar, om man vill ha med ett visst antal i leden och sedan blir hårdare när det gått lite fler lopp. Jag är led4 åkare nöjd med min tid på 2:35 men kommer ändå inte in i led 4.
Jag hade bra skidor som jag inte fick betalt för förrän efter Lundbäcks backarna. Trångt utför och vurpor med mera.
Dyrt var det helt klart, så är man ute efter seeda sig är det inte värt pengarna. Är dock härlig sträckning och fin natur för skidåkning i sig.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Så länge ingen hojtar om att det var en snäll seedning så får man nog tugga i sig att det var tufft i år.. Körde Craft Skimaraton och seedade in mig i 3an med ett par minuters marginal. Denna gången var jag fem minuter i från led 3. Loppet i sig gick som förväntat, något bättre rentav i förhållande till Orsa och åkarna kring mig hade en bra teknik  och såg ut som "led3-människor"... Så kan det vara i bland, skidåkning är inte alltid rättvist

crelle

crelle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Det är alltid spännande att se vart gränserna dras.
För mig gick det inte enligt plan alls med små racingtrugor som gick igenom hela första milen.
Mittendelen gick ok. Förkylningen blommade ut sista milen vilket gjorde att det där 20-mans tåget dök upp och förbi :-) hade ingen ork alls sista milen.
Kämpade mig i mål på 2.26.
Normalt stabil Led-3 med 3 minuter ifrån led 2 i förra årets sista lopp.
Hård seedning eller ej? Vet ej.
Hur brukar de räkna? Antal min bakom segraren OM det är en Elitåkare?
Det är bara att lära sig att inte åka när barn och fru ligger sjuka...
Mer träning så kanske formen kommer om 2 veckor.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 090 inlägg

Vad tror ni om spårläget? Det är väl ingen snö nu mer än där de lagt ut konstsnön?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg

Sträckan Låsbåkk-Krångåsen(runt Eldris, 4km) är ju kanon med konstsnön dom lagt där. Kör man förbi Krångåsen och bort mot Hökberg sitter det skyltar om att "arbete pågår i spåret", om det gör det vet jag dock inte. Var ren is på den lilla biten jag åkte där. Lägger dom inte ut konstsnö blir det inget lopp iaf, det är jag ganska säker på.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

Ställde frågan till IFK Mora igår och fick följande svar: "Nu skall vi börja köra ut snö och målet är att få klart från Hökberg och till målet på skidstadion. Det kan bli så att vi måste då starta i Mora på skidstadion och åka upp till Hökberg och en rundsväng, sedan tillbaka till målet på skidstadion. Det kan också bli en slinga på skidstadion så vi får ihop minst 40 km."

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

Karta etc:

https://idrottonline...er/moraloppet10

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 842 inlägg
Säga vad man vill men 790kr för att köra är EGENTLIGEN inget annat än inte riktigt klokt.

Tex ger 400 startande 316000kr i anmälningsavgifter. Är det rimligt?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar