Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Mrta Rosenberg p ungdoms-OS

7-mila lottar ut 50 000 kr till en vinnare

Sveriges trupp till vrldscupen i Oberstdorf

Svensk-norskt samarbete i skidspren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Moraloppet (före detta Intersportloppet)

• Vänligen logga in för att kunna svara
236 svar till detta ämne

danielsson

danielsson

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Någon som har uppdatering om banstatus inför morgondagen?

pergran

pergran

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Så.. vad tyckte ni om dagens lopp?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

VL14 - 06:46  VL15 - 05:59  VL16 - 05:08  VL17 - 05:19

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Jag är nöjd med arrangemanget (utifrån förutsättningarna) och nöjd med min insats och resultat. Startade som motionär, långt fram, de väntade ju 3 minuter med att släppa iväg oss jämfört med tävlingsleden så det blev i alla fall inte att man behövde stå still.

Konstsnöspåren var bra och höll rätt OK, natursnön uppe vid Hökberg var det väl lite si och så med, blev lite väl tunt lager på sina ställen och inga spår som höll något vidare där.

Tur med vädret får man väl säga också, regn både innan och efter men uppehåll under loppet.

Förutom de sista kilometrarna, när jag var rejält trött, så var det härligt att glida fram i spåren, och lite snö var det ju kvar i terrängen. Jag slapp incidenter också, någon annan som var med om något? Lyckades väja undan för en bruten stav som låg i en nerförsbacke.

Skulle gärna göra det igen.

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Jag är nöjd med arrangemanget (utifrån förutsättningarna) och nöjd med min insats och resultat. Startade som motionär, långt fram, de väntade ju 3 minuter med att släppa iväg oss jämfört med tävlingsleden så det blev i alla fall inte att man behövde stå still.
Konstsnöspåren var bra och höll rätt OK, natursnön uppe vid Hökberg var det väl lite si och så med, blev lite väl tunt lager på sina ställen och inga spår som höll något vidare där.
Tur med vädret får man väl säga också, regn både innan och efter men uppehåll under loppet.
Förutom de sista kilometrarna, när jag var rejält trött, så var det härligt att glida fram i spåren, och lite snö var det ju kvar i terrängen. Jag slapp incidenter också, någon annan som var med om något? Lyckades väja undan för en bruten stav som låg i en nerförsbacke.
Skulle gärna göra det igen.

Det var en riktig masskrock i första utförsbacken direkt vid starten för tävlingsleden. I övrigt var det en väldigt lugn tillställning. Efter förutsättningarna ett bra lopp!

heartbeat

heartbeat

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Mycket stökigt efter första kullen, otroligt att folk redan där stirrar ner istället för att kolla upp.
Jag klarade mig precis. (Sträckte upp handen för att varna de bakom mig, skulle dock haft en stoppskylt istället för stav)

Förutom det, ett riktigt roligt lopp, tuffare än förväntat.

Vallarapport
Stålsicklat
Grafit i botten, swix svart på topp.
2mm skärande bak + 1mm
Fäste: swix kn44

Hade bra glid trots klister, fästet var ok.

danielsson

danielsson

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Var ett kul lopp. Snabbare än jag förväntat mig. Klarade mig precis från masskraschen i början av loppet. När man kommit några hundra meter så flöt det på bra och det korkade inte ihop sig. I övrigt lätt att göra omkörningar och åka i sitt tempo. Hittade ett väldigt bra flyt och är nöjd med genomförandet av loppet. Hur blir seedning på loppet tror ni?

Pär T

Pär T

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Ifall man kollar i resultatlistan vilka som är stabila elitledsåkare och jämför grovt hur seedningen såg ut på Craft Skimarathon för ett par veckor sedan så gissar jag på:

1:44 Elitled
1:54 Led 1
2:04 Led 2
2:14 Led 3
2:24 Led 4
2:34 Led 5
2:44 Led 6
2:59 Led 7
3:14 Led 8
3:29 Led 9

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Helt otroligt att vissa tror att loppet avgörs första 200m. Oftast är det dom som stressar fram och tränger sig som ligger på rygg och sprattlar med brutna stavar.

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Jo nog hade folk lite panik i början. Vet inte om det är seedningshetsen eller annat, men vissa har väldigt bråttom i starten trots kö.
Backen upp på vägen mot Hökberg var intressant... lång och seg.
Slingan efter Hökberg var usel, en smal väg med snösörja, där blev man också trött tillbaka upp mot vätskekontrollen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 528 inlägg

Var det många som åkte på blanka skidor ?

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Jag hade blanka och stakade hela loppet. Många hade klister och sprang upp i backarna. Men de kom man ifatt kort efter

Padrone78

Padrone78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Ifall man kollar i resultatlistan vilka som är stabila elitledsåkare och jämför grovt hur seedningen såg ut på Craft Skimarathon för ett par veckor sedan så gissar jag på:

1:44 Elitled
1:54 Led 1
2:04 Led 2
2:14 Led 3
2:24 Led 4
2:34 Led 5
2:44 Led 6
2:59 Led 7
3:14 Led 8
3:29 Led 9

Ser rimligt ut även om det finns 4-5 åkare som startar i VL0 mellan 1:44-1:45. Så är det marginellt om gränsen dras vid 1:44 eller 1:45. Jag klarar led 4 i vilket fall. :) 

Snabbt lopp och tacksam att de fick till ett lopp öht. Verkar mörkt på seedningsloppsfronten framöver för en stockholmsbo. Brukar köra Bessemerloppet varje år men ska väl mycket till om de kör loppet i år. 

danielsson

danielsson

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

jag åkte på blanka skidor också. trodde att det skulle bli tufft att staka upp vid hökberg men det blev ett långt led alla åkte på eftersom de lagt en smal bredd med snö upp så det gick lugnt och var glad precis som under craft ski marathon iår att jag valde att staka. Ligger nog på gränsen till att klara led 3 :unsure: missade med 3 min sist i craft. men seedade iaf upp mig till 4an då :D

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Hur mycket skiljde det i tid för er mellan start till vändpunkten och från vändpunkten till mål? Själv tappade jag ca 11min.. Gick lite smått in i väggen efter hökbergskontrollen..

chofska

chofska

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Hur mycket skiljde det i tid för er mellan start till vändpunkten och från vändpunkten till mål? Själv tappade jag ca 11min.. Gick lite smått in i väggen efter hökbergskontrollen..

Har du räknat in att från vändpunkten till mål var längre än start ca 2km längre enligt min klocka. 11min kanske inte var så farligt trots en gnutta väggning. Vet dock inte om det var mer nerför hem möjligtvis. I vilket fall så slutade det med 6,5min längre på hemvägen men något högre snittfart.

Padrone78

Padrone78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Nu verkar de redan haft seedningsmötet, då jag fick ett mail om att jag klarade VL4, men de har inte uppdaterat hemsidan ännu. 

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

1:45  Elit

1.55 - Led 1

2.05 - Led 2

2.15 - Led 3

2.25 - Led 4

2.35 - Led 5