Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Johan Myhr snabbast p ppet spr mndag

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Moraloppet (före detta Intersportloppet)

• Vänligen logga in för att kunna svara
236 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 inlägg

Åkte förbi där igår, på hemvägen från Sälen. Det var preparerat vad jag kunde se, men 1 miljon kvistar i spåren. Det har varit milt och lite duggregn några dagar så det fryser väl på igen framöver. Hoppas på lite mer snö också

Ok vi får hoppas på en rejäl dump med snö då.

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Ser ut att komma snö på torsdag. Vet någon hur det ser ut vid Hökberg-Eldris just nu? Läste någonstans att de kör ut konstsnö för fullt på vissa partier?

Annars ser vädret ut att bli kanon, -8 grader. Hyfsat likt förra året, dock mindre snö.
Körde vit marathon och FC6 ovanpå då, frågan är vad som anbefalles på lördag månne..

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg

Med tanke på vad de tar i anmälningsavgift så är det skit samma. Fast Mora kanske har folk i seedningskommitten så det kanske ingår en bra seedning i priset. 

Vilka andra lopp rekommenderar ni att man  åker den helgen istället?

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Med tanke på vad de tar i anmälningsavgift så är det skit samma. Fast Mora kanske har folk i seedningskommitten så det kanske ingår en bra seedning i priset.

Vilka andra lopp rekommenderar ni att man åker den helgen istället?

Svarar du i rätt tråd eller har du en dålig dag??

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg

Både och för dyrt är det. 800 pix nu och 900kr på plats. Sen ska de ha en hundring till för att köra tillbaka en till starten. Luktar Ryan Air lång väg    :ph34r:

Tips på annat lopp?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 552 inlägg
Det är nog billigare än HV men på HV får du å andra sidan glädjen att åka 1 km längre. Plus att du får etikett till skidorna och seedning som inte devalveras till nästa år.

Roslagsloppet har vi ju annars till helgen. Oklart om det blir i Gimo, Norrtälje eller Hallstavik.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg

Det är nog billigare än HV men på HV får du å andra sidan glädjen att åka 1 km längre. Plus att du får etikett till skidorna och seedning som inte devalveras till nästa år.

Roslagsloppet har vi ju annars till helgen. Oklart om det blir i Gimo, Norrtälje eller Hallstavik.

Ser ut att bli på en golfbana, verkar trevligt! 350 kr och seedningsgrundande är ju som hittat.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 956 inlägg
Alla snåljåpar är mina vänner. Helt rätt att dissa hutlösa priser på långlopp.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg
Min fru blir mörk i blicken när jag kallar henne det men du och jag förstår varandra! Man ska inte strössla komplimanger på folk som inte har vett att uppskatta det.

flowerbeach

flowerbeach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Hej, håller med om dyrt men vad gör man inte för hälsan.

Funderar på att lägga på fäste hemma på fredagen, någon som har något tips.

Swix VR40?

Jag kommer staka en hel del men oxå använda fäste.

/Blomman

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 998 inlägg
Jag vallar vr40 verkar inte som det blir svårvallat.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

flowerbeach

flowerbeach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Merci och lycka till alla som kör.

Filippo

Filippo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Det var kärvt och strävt före igår. Jag upplevde folk som jättestressade i starten, massa vurpor innan vägövergången. Noll stavfäste upp till vasslan.
I övrigt ett bra arrangemang.
Segraren åkte 1.48.

tombom

tombom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Jag har aldrig tidigare varit med om ett lopp där så många som inte kan åka skidor ändå ställer sig i de främre leden. Det blev besvärligt att passera eftersom det var så smalt i början. Jag startade från den bakre delen av tävlingsled grupp 3. Jag misstänker att det var många från motionsklass som stod framför. Var det pga fusk eller missförstånd?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg
Det har jag hört från fler som åkte, många som fuskade i självseedningen och som sen blev korkar där det blev två spår. Hur hanterar man såna i spåret? Pickar dom i ryggen med staven?

flowerbeach

flowerbeach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Håller med, jag stog långt fram i kön, innan de öppnade för led 3-5 (led fem var det sista tävlingsledet markerat).

Jag är en led 5 åkare, när de öppnade var min plan mitten/slutet mot 4an, så jag är en syndabock.

Ställde mig där och såg att väldig många bara fyllde på i 3 och bakåt, så efter ett tag gick jag fram lite och stod mot slutet av 3an.

Så helt klart följde inte många anvisningarna. Dock var det nog inte så många riktiga led 3 bakom mig.

Varför inte kolla mot Vasaloppets information om vilken led man tillhör/har kört på (tex två sista åren) och skriva det manuellt när man hämtar nummer lappen. De som inte har något alls får ställa sig sist i tävlingsklassen.  Enkel regel och inte så krångligt att administrera.

Förutom ovan, funkade allt mycket bra, med buss till starten som stod kvar så man kunde sitta i värmen etc.

Diagonalarn

Diagonalarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Jag är en led 5 åkare, när de öppnade var min plan mitten/slutet mot 4an, så jag är en syndabock.

Hur lyckades du, vilken tid körde du in på? Jag är led 4-åkare och åkte i stor klunga med led 3- och led 4-åkare (samt en kille som slutade på plats 1100 i VL 2018). Sluttid 02.43. Men med tanke på vinnartiden räcker väl inte det till fyran, eftersom kommittén inte tar hänsyn till att alla vi "där bakom" blev bromsklossade i tolv kilometer av alla personer som ställt sig "fel" i fållorna...

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg

Håller med, jag stog långt fram i kön, innan de öppnade för led 3-5 (led fem var det sista tävlingsledet markerat).

Ställde mig där och såg att väldig många bara fyllde på i 3 och bakåt, så efter ett tag gick jag fram lite och stod mot slutet av 3an.
Så helt klart följde inte många anvisningarna. Dock var det nog inte så många riktiga led 3 bakom mig.

Varför inte kolla mot Vasaloppets information om vilken led man tillhör/har kört på (tex två sista åren) och skriva det manuellt när man hämtar nummer lappen. De som inte har något alls får ställa sig sist i tävlingsklassen.  Enkel regel och inte så krångligt att administrera.

Förutom ovan, funkade allt mycket bra, med buss till starten som stod kvar så man kunde sitta i värmen etc.

Jag antar att du blev omåkt av en hel del som ställt sig rätt då? Ingen som var sur?

J0han

J0han

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Vår officiella Moraloppet-buss körde fel och hamnade i Evertsberg och fick vända tillbaka  :angry:  Det gjorde att jag blev sen att lägga ut mina skidor och dom hamnade rätt långt bak i mitt startled. Det i kombination med dålig tävlingsvana (inte tillräckligt vassa armbågar) gjorde att jag hamnade långt bak i "ormen" upp till Vasslan.

Loppet blev lite ryckigt med ganska många omkörningar men väder, spår och skidor (swix vr30) var toppen så det blev ändå en fin dag! Kul att åka Lundbäcksbackarna och stigningarna upp mot Oxberg utan kramp för en gångs skull...

flowerbeach

flowerbeach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Jag antar att du blev omåkt av en hel del som ställt sig rätt då? Ingen som var sur?

Hej, ingen som sa något. Det gick fint att köra om på sidan utan spår.  Många körde där, jag körde oxå om en del.

Jag är ganska noga med att hålla till höger när det finns möjlighet, känns skönt att ta ett stark skär för att byta spår.

Summering, efter start rakan var det super trångt när kurvan började sedan var det proppfult ett tag och så småningom fanns det luckor här och där. Det blev bättre och bättre. Tror jag såg ca 4 personer som ramlat, samt ett gäng stavar som var av

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar