Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Fick detta svaret från EQ Timing idag:

 

"Hej Daniel,

Här ser jag att jag tyvärr svarade lite fel till dig, jag hade missuppfattat att återbetalningen redan vid den 10.februari hade påbörjats. Tyvärr har det varit lite fördröjning i detta, tyvärr något jag inte kan påverka då jag inte hanterar det.

Men jag vet att återbetalningen sker löpande under denna vecka och du bör ha din återbetalning innan slutet av kommande vecka."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Hur ser snöläget ut på Halvvasa-sträckningen? Har lite svårt att få någon uppfattning via t.ex Skidspår eller andra sidor.

 

http://www.langd.se/fina-forutsattningar-for-moraloppet.5937893-86106.html

 

Angående startfältet får de väl hård konkurrens (i varje fall i elitledet) av loppet på Långberget samma dag.

Fast sträckningsmässigt är det ju roligare att få köra i Vasaloppsspåret än cirkulera på en varvbana.

Link to comment
Share on other sites

Helt oåkbart för tillfället med undantag för Hemus-Moraparken där det ligger konstsnö. Har varit plusgrader ganska många dagar i rad i Mora nu, men en rejält hård botten är det iaf. Skulle tror att det inte dröjer alltför länge innan det börjar köras ut snö från Hemus mot Eldris för Vasaloppets skull. Tyvärr finns det inga mängder med snö att ta av än. En period med kyla vore bra för den delen.

Link to comment
Share on other sites

Citat från IFK Moras Facebook-sida igår (tisdag):

Idag tisdag började man köra ut konstsnö i Vasaloppsarenan. Det innebär för MoraLoppet att det blir säkrare för IFK Mora SK att genomföra arrangemanget. 

Målsättningen är att det skall vara konstsnöbelagt från Läde och in till Mål, men har vi vädret och utkörning med oss kan man hinna längre. Från Läde jobbar man vidare mot Hökberg i så fall. Det skall även köras på konstsnö från Eldris och in till ICA-kurvan, strax innan Mora skidstadion. 
Man har producerat mycket snö vid Oxberg och en del finns också vid Mora skidstadion. Vädret ser ut att bli kallare mot söndag kväll och då startar mer snöproduktion igång.
Angående natursnö ser det bra ut i dagsläget. Från starten i Oxberg och till Vasslan, vidare mot Hökberg/Läde är det en bra botten med hårdpackad snö. Kommer det ca 10 cm natursnö får vi till bra spår på denna del. Vi jobbar för fullt med all planering kring detta och för att du skall få en fin skidtur lördag 14 januari.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

IFK Mora SK meddelar nu via sin Facebook-sida att loppet blir av. Verkar som det blir på originalbansträckningen, dvs. Halvvasan(?).

 

Jag tänkte åka, åker nog upp ensam från Gävle och bor i Orsa. Är det någon eller några som också tänkt åka loppet så vi kan samåka upp till start? Dvs. Den ena lämnar bilen lämnas vid målet och den andra vid start.

Link to comment
Share on other sites

Ja dom kommer den klassiska frågan igen. Ska man staka eller åka med fäste?

Jag räknar med att åka runt 2:38 i bra före hyfsad stark stakare men ligger på gränsen till att börja tjäna mycket på det om det är backigt. Kommer inte riktigt ihåg hur det är upp till vasslan.

Stigningen till Vasslan är väl hyfsat bra har jag för mig, ca 60 höjdmeter som ska tas på 2-3km åkning om jag inte minns fel. Fast inga direkt branta partier utan skön uppförsåkning. Det är det jag minns av Halvvasan jag åkte för första gången i fjol....
Link to comment
Share on other sites

IFK Mora SK meddelar nu via sin Facebook-sida att loppet blir av. Verkar som det blir på originalbansträckningen, dvs. Halvvasan(?).

 

Jag tänkte åka, åker nog upp ensam från Gävle och bor i Orsa. Är det någon eller några som också tänkt åka loppet så vi kan samåka upp till start? Dvs. Den ena lämnar bilen lämnas vid målet och den andra vid start.

Hej, Jag samåker gärna till start enligt ditt förslag. Jag kommer från Enköping och ska bo i moraparken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...