Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Körde en sväng nu ikväll vid Hemus. Fina fasta spår. VR40 bet bra. Nån som vet hur fasta spåren är i övrigt? Kanske inte kan gå med småtrugor?[/quote

 

Sent svar ,men åkte ikväll runt 18 tiden från Eldris mot Läde och tyckte att det var ganska uppluckrat på sina ställen för stavfästet ,blir nog det imorgon också tror jag när ännu fler är i farten o mkt stakning,snön ,både konst o naturskön har ju inte legat så länge i dom trakterna till skillnad från Hemus terrängen.

Link to comment
Share on other sites

Hade planerat kläder för -6, blev ju betydligt kallare än så.

Darrade när jag kom till Oxberg och fick bryta.stakade upp för backarna men fick inte upp värmen nog.Dagens lärdom: ta alltid med extra kläder!

Ja det var kallt idag minus 17 i start och kallt hela vägen, min dricka frös fick inte en mun av den och knuffad ut i snön av gubbe som fick panik tabba mina gel då, någon liten klunk vid kontroll. Sedan var energin helt slut för detta lopp. Fundera på bryta med men åkte in i mål på fiasko tid

Link to comment
Share on other sites

Instämmer. Första 5km var riktigt kalla. Då det gick i lustempo i början fick man aldrig upp värmen, det enda man fick upp vara irritationen och frustrationen. Bortsett från en dålig start och struliga första 8km upp till Vasslan så blev resten av loppet riktigt bra. Fick upp både fart och värme och gled i mål på 2.19. Ett rejält lyft från AXA förra helgen:)
Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om Moraloppet...kylan, starten, spårkvalité första 8km, vilken vallning fungerade/fungerade inte osv :-)

 

Själv summerar jag kortfattat med att kylan var påtaglig men hanterbar. Kaos i starten, trots att jag stod i tredje led i Tävlingsledet. Väldigt struliga första 5km, men i början av stigningen till Vasslan blev det lite bättre. Var som en dröm att komma ut på Vasaloppsspåret. Vilka räls!!

Hade en bra känsla i kroppen genom hela loppet, trodde jag gick på för hårt mellan Vasslan och Hökberg...men orken höll sig i mål. 

Körde utan fäste och hade Skistart HF Long distance och Skistart kallpulver. 0.75mm rill på det. Hade bra glid på det stora hela.

Tid 2.19,45. Lär missa Led2 med någon minut. 

Link to comment
Share on other sites

Kyligt var det allt. Jag frös hela vägen in i duschen :D Åkte med fäste in på 2.26 h. Målet är att komma in i led 3. På gränsen för det, missar det säkert med två minuter som det blev på AXA Skimaraton. Körde på samma skidor som AXA, inte lagt på något mer fäste utan bara borstat på de. Gled i nedförsbackarna om många, men på platten var det jobbigare att hänga med.

 

Jag stod långt fram i tävlingsledet, hade inga problem i början av starten. Lite segt gick det när det var inskottad nysnö. Snabbare på konstsnöpartierna :)

Link to comment
Share on other sites

Kallt var det särskillt innan start -17.
Min dricka i slang frös och mina gel frös med så jag fick i mig alldeles för lite energi och kolhydrator sedan blev man ut knuffad så jag krascha borde vara rött kort på sånt som i sprint. Kom i mål på 20 minuter långsammare tid än planerat och jämfört med axa.
Spåren var jätte fina på flera ställen men skit före Oxberg och före hemus där jag körde på flera stenar och grova repor. Tjejen fick bryta i Oxberg såg flera stavbrott så inga bra vibbar av detta lopp tyvärr. Halvvasan gillade jag starkt förra året dock.
P.S. Hade bra glid och fäste höll bara till Vasslan

Link to comment
Share on other sites

Startade långt fram i tävlingsled men blev påkörd efter 1km vid den konstiga flaskhalsen de skapat. När jag reste mig så upptäkte jah att ena staven var av. Kör utan fäste så det var ej så kul. Lyckades ta mig fram till en funktionär som lånadr ut en sta. Till mig men när jag kom ut i spåret igen så var det gubbar och gummor i thermokläder i båda spåren, så det var bara att åka i söndagstempo till Vasslan då det började gå att köra om. Åkte in på 2:31 vilket var 11minuter långsammare än Halvvasan förra året. Men det var bra skidväder i alla fall
Link to comment
Share on other sites

Det är alltid tråkigt att det blir sådana flaskhalsar, önskan hade varit med färre spår och längre startfält. Själv är jag dålig på starter, men blir lika fascinerad när jag åker om åkare efter några km och de diagonalar på platten!?

 

Startade de i tävlingsklass och ställde sig långt fram eller vad? Ska jag seeda upp mig måste jag åka förbi massa lovikavantar åkare. Tiden till Vasslan gick alldeles för långsamt för mig, blev för kall och fick bryta i oxberg.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej, är någon intresserad av samåkning från Mora (målgång) till starten på lördag och sedan tillbaka till start för bilhämtning? Upplägget kräver följaktligen två bilar, en gemensam bil från Mora på morgonen, sedan en samåkning efter målgång tillbaka till Oxberg för att hämta "startbilen". Jag provade upplägget förra året och det var mycket bra att komma före de officiella startbussarna samt att ha en bil att vänta i fram till start. 

 

Red - fullt i bil

Edited by Atomic1
Link to comment
Share on other sites

Hej, är någon intresserad av samåkning från Mora (målgång) till starten på lördag och sedan tillbaka till start för bilhämtning? Upplägget kräver följaktligen två bilar, en gemensam bil från Mora på morgonen, sedan en samåkning efter målgång tillbaka till Oxberg för att hämta "startbilen". Jag provade upplägget förra året och det var mycket bra att komma före de officiella startbussarna samt att ha en bil att vänta i fram till start.

 

Hör gärna av er vid intresse,

072 554 07 60

Messar dig nu

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...