Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

Vad säger ni om Moraloppet...kylan, starten, spårkvalité första 8km, vilken vallning fungerade/fungerade inte osv :-)

 

Själv summerar jag kortfattat med att kylan var påtaglig men hanterbar. Kaos i starten, trots att jag stod i tredje led i Tävlingsledet. Väldigt struliga första 5km, men i början av stigningen till Vasslan blev det lite bättre. Var som en dröm att komma ut på Vasaloppsspåret. Vilka räls!!

Hade en bra känsla i kroppen genom hela loppet, trodde jag gick på för hårt mellan Vasslan och Hökberg...men orken höll sig i mål. 

Körde utan fäste och hade Skistart HF Long distance och Skistart kallpulver. 0.75mm rill på det. Hade bra glid på det stora hela.

Tid 2.19,45. Lär missa Led2 med någon minut. 

 

Tänkte använda samma glidvallning i helgen (inte moraloppet). Har du några trix för att få på paraffinet? När jag testade förra gången stelnade dropparna otroligt snabbt och de var svåra att smälta ut på skidan...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte använda samma glidvallning i helgen (inte moraloppet). Har du några trix för att få på paraffinet? När jag testade förra gången stelnade dropparna otroligt snabbt och de var svåra att smälta ut på skidan...

Droppa inte på parafinet. Lägg spetsen av järnet mot belaget och dra järnet så parafinet lägger sig som en orm istället. Är mycket lättare att värma in hårda parafiner på så vis. Då räcker det att dra över skidan sakta en gång...

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit duktigt med snö i dagarna och skulle tro det ligger ca 70 cm snö sedan tidigare i terrängen. Tänker mig att det blir dåligt stavfäste upp till vasslan någon som vet hur det ser ut?. Jag som staknisse lurar på köra fäste ändå. Nu visar prognos mycket kallt på lördagen ca 18 minus, jag har varit om för två år sedan då det var 26 minus och vart inställt, nu är gränsen 20 minus. Blir det kall och klar natt kanske det blir inställt igen.

Mer fundering någon som vet om det ligger konstsnö som vanligt från Oxberg
 

Link to comment
Share on other sites

Dags att vakna nu alla hängivna. Hur ser det ut inför lördag?

För en förstagångsåkare, finns det några bra tips/råd?

Led 4 åkare i Vasaloppet sist. Vad kommer krävas i åt för led 3? Grovt gissat då förstås!

 

 

Vaken är jag inte riktigt ännu, väntar med det tills i morgon, strax innan klockan 11. 

Men jag ger mig på en gissning ändå. Mitt grundtips är att dela upp loppet i tre delar.

Börja kontrollerat första tredjedelen, strax under mjölksyretröskeln. när du närmar dig

mitten utav loppet ska du kunna öka. Har du dagen kan du bränna på sista tredjedelen.

 

Tid är väldigt svårt att spekulera i. Men jag kör i led tre och räknar med en tid kring 2.30.

Parametrar som mjukt stavfäste och relativt sugande före kan göra att min gissning 

övergår till en ren glädjekalkyl. Lycka till i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Någon som är i området som har varit ute och testat förhållandena i vasaloppsarenan, framförallt hur stavfästet är? Rapporter mottages med tacksamhet.

 

Särskilt intressant är kanske hur förhållandena är runt oxbergsjön, innan spåret kopplar på vasaloppsspåret i Vasslan?

Link to comment
Share on other sites

Är också mycket intresserad av stavfästet har ju kommit ca 25 cm snö här i dalarna nu i veckan. Hoppas att dom plogar undan snön och att det är bra från Oxberg i alla fall.

Precis varit inne på Johns Sport i Mora och hämtat ut nummerlappen. Alla pratar om löst före, och försäljningen av stora trugor går för högtryck. Såg att de hämtade ut en ny kartong på lagret...

Eventuellt snö i natt, nästan så blanka skidor är att överväga

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner från loppet?

 

Tyckte det var helt ok förhållanden. Lite halvtaskigt stavfäste men i övrigt bra. Hade 2min långsammare tid än förra året. Men å andra sidan åkte väl täten också långsammare. Så föret var aningens långsammare i år.

Jag hade Rex HF21 (Blå) och Skigo C105 pulver. 2mm rill från hälen. Upplevde att jag hade helt ok glid...

Link to comment
Share on other sites

Tycker absolut att arrangörerna fått ihop snön till spår och stavfäste riktigt bra! Klungan som jag hängde med under loppet fram till Eldris var inspirerande. Snittiden för den blev väl cirka 2.33 väl i målgång. Jag landade på 2.36. Hade loppet varit top notch hade jag kunnat öka från Eldris och i mål och kapat tiden med drygt fem minuter. Nu fanns inte dem krafterna när jag upplevde att det var svagt motlut sista 7 km. :-) Nä, vad tusan.. Jag är nöjd med genomköraren och hade A3-puls i 90 minuter...

Link to comment
Share on other sites

Ja, startproceduren var ett klart fall framåt. Flöt på mycket bättre än tidigare. Tyckte dock det var riktigt tungt före och stavfästet mindre bra, iaf fram till Eldris. Men mht. till hur mycket snö det kommit och inget töväder emellan så snön kunnat sätta sig så var det svårt att få ihop det bättre. Får det här ligga till sig fram till Vasan kan det bli trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...