Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har aldrig tidigare varit med om ett lopp där så många som inte kan åka skidor ändå ställer sig i de främre leden. Det blev besvärligt att passera eftersom det var så smalt i början. Jag startade från den bakre delen av tävlingsled grupp 3. Jag misstänker att det var många från motionsklass som stod framför. Var det pga fusk eller missförstånd?
Link to comment
Share on other sites

Håller med, jag stog långt fram i kön, innan de öppnade för led 3-5 (led fem var det sista tävlingsledet markerat).

 

Jag är en led 5 åkare, när de öppnade var min plan mitten/slutet mot 4an, så jag är en syndabock.

Ställde mig där och såg att väldig många bara fyllde på i 3 och bakåt, så efter ett tag gick jag fram lite och stod mot slutet av 3an.

Så helt klart följde inte många anvisningarna. Dock var det nog inte så många riktiga led 3 bakom mig.

 

 

Varför inte kolla mot Vasaloppets information om vilken led man tillhör/har kört på (tex två sista åren) och skriva det manuellt när man hämtar nummer lappen. De som inte har något alls får ställa sig sist i tävlingsklassen.  Enkel regel och inte så krångligt att administrera.

 

Förutom ovan, funkade allt mycket bra, med buss till starten som stod kvar så man kunde sitta i värmen etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en led 5 åkare, när de öppnade var min plan mitten/slutet mot 4an, så jag är en syndabock.

Hur lyckades du, vilken tid körde du in på? Jag är led 4-åkare och åkte i stor klunga med led 3- och led 4-åkare (samt en kille som slutade på plats 1100 i VL 2018). Sluttid 02.43. Men med tanke på vinnartiden räcker väl inte det till fyran, eftersom kommittén inte tar hänsyn till att alla vi "där bakom" blev bromsklossade i tolv kilometer av alla personer som ställt sig "fel" i fållorna...

Link to comment
Share on other sites

Håller med, jag stog långt fram i kön, innan de öppnade för led 3-5 (led fem var det sista tävlingsledet markerat).

 

Jag är en led 5 åkare, när de öppnade var min plan mitten/slutet mot 4an, så jag är en syndabock.

Ställde mig där och såg att väldig många bara fyllde på i 3 och bakåt, så efter ett tag gick jag fram lite och stod mot slutet av 3an.

Så helt klart följde inte många anvisningarna. Dock var det nog inte så många riktiga led 3 bakom mig.

 

 

Varför inte kolla mot Vasaloppets information om vilken led man tillhör/har kört på (tex två sista åren) och skriva det manuellt när man hämtar nummer lappen. De som inte har något alls får ställa sig sist i tävlingsklassen.  Enkel regel och inte så krångligt att administrera.

 

Förutom ovan, funkade allt mycket bra, med buss till starten som stod kvar så man kunde sitta i värmen etc.

Jag antar att du blev omåkt av en hel del som ställt sig rätt då? Ingen som var sur?

Link to comment
Share on other sites

Vår officiella Moraloppet-buss körde fel och hamnade i Evertsberg och fick vända tillbaka  :angry:  Det gjorde att jag blev sen att lägga ut mina skidor och dom hamnade rätt långt bak i mitt startled. Det i kombination med dålig tävlingsvana (inte tillräckligt vassa armbågar) gjorde att jag hamnade långt bak i "ormen" upp till Vasslan.

Loppet blev lite ryckigt med ganska många omkörningar men väder, spår och skidor (swix vr30) var toppen så det blev ändå en fin dag! Kul att åka Lundbäcksbackarna och stigningarna upp mot Oxberg utan kramp för en gångs skull...

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du blev omåkt av en hel del som ställt sig rätt då? Ingen som var sur?

 

Hej, ingen som sa något. Det gick fint att köra om på sidan utan spår.  Många körde där, jag körde oxå om en del.

Jag är ganska noga med att hålla till höger när det finns möjlighet, känns skönt att ta ett stark skär för att byta spår.

 

Summering, efter start rakan var det super trångt när kurvan började sedan var det proppfult ett tag och så småningom fanns det luckor här och där. Det blev bättre och bättre. Tror jag såg ca 4 personer som ramlat, samt ett gäng stavar som var av

Link to comment
Share on other sites

Kan instämma tidigare inlägg om att en del ställt sig i väldigt fel led.
Hade folk framför mig som stod och prata när starten gick tog ett tag innan kom om och missade bra position. Tyvärr har jag sett detta fenomen förut på Bessemerloppet och andra lopp där man ska ställa sig efter sin kapacitet. Ställde just på Bessmerloppet ärligt i led 4.
 Då var det bara en handfull åkare som ställt sig där. Resten fuskande i främre ledet.
På Craft Skimarathon i Orsa med riktig seedning och nummerlapp och funktionärer som kollar
funkade det mycket bättre.
Annars var det ett bra lopp något kärvt, men jag hade bra skidor hela loppet så ska inte klaga.
 

Link to comment
Share on other sites

Kan instämma tidigare inlägg om att en del ställt sig i väldigt fel led.

Hade folk framför mig som stod och prata när starten gick tog ett tag innan kom om och missade bra position. Tyvärr har jag sett detta fenomen förut på Bessemerloppet och andra lopp där man ska ställa sig efter sin kapacitet. Ställde just på Bessmerloppet ärligt i led 4.

 Då var det bara en handfull åkare som ställt sig där. Resten fuskande i främre ledet.

På Craft Skimarathon i Orsa med riktig seedning och nummerlapp och funktionärer som kollar

funkade det mycket bättre.

Annars var det ett bra lopp något kärvt, men jag hade bra skidor hela loppet så ska inte klaga.

 

Hur var det på Craft Skimarathon?

Är det inte lite väl stora grupper de delat in i. Först en elitgrupp, sedan upp till 500 och 500-3000 och resten. Det blir ju väldigt stort spann för 500-3000 om man inte är där och är först när de öppnar fållorna redan kl. 8? Känns som man skulle vilja haft in några fler led där då det trots allt skiljer en del på den som är 600 och 2900 på Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Hur lyckades du, vilken tid körde du in på? Jag är led 4-åkare och åkte i stor klunga med led 3- och led 4-åkare (samt en kille som slutade på plats 1100 i VL 2018). Sluttid 02.43. Men med tanke på vinnartiden räcker väl inte det till fyran, eftersom kommittén inte tar hänsyn till att alla vi "där bakom" blev bromsklossade i tolv kilometer av alla personer som ställt sig "fel" i fållorna...

Hej, kom in på 2.50. Nöjd.

Var väldigt få gånger jag kände att jag var inlåst och ville köra fortare, så allt helt ok.

Ja, förutom i starten, då det var lite bök

Link to comment
Share on other sites

Okej.. vi lyckas inte få självseedning att funka på ett seedningslopp.. men då måste det ju funka på ÖSS!

 

 

Fast förhoppningsvis är man mindre intresserad av seedning och att fuska om man kör öppet spår istället för Vasaloppet. Möjligtvis att folk mer ärligt missbedömer sin åkförmåga, speciellt hormonstinna förstagångsåkare.

Link to comment
Share on other sites

På Craft SKI Marathon var det så att placeringar från tidigare två år på AXA och Orsa SKI Marathon och om jag minns rätt även
vasaloppet gav seedade led. Elit led sedan upp till plats 150. plats 150-300 osv, du fick nummerlapp utifrån det och funktionär vid varje fålla.
I Orsa är det oftast bättre prepparet också, men mindre sträcka hålla ordning på så klart. Tyckte stavfäste var lite dåligt
även inne på vasalopps spåret. Men vilket väder det var med solen som lyste in i mellan gläntor och hyggen.

Link to comment
Share on other sites

Min reflektion från loppet. Startade långt bak i led 2, ärlig seedning skall sägas. Visst var det en del trängsel de första km, men de enorma proppar som många andra verkar ha upplevt håller jag nog inte riktigt med om från min startposition, tycker km tider de första 5km (km 1 2.54, km2 3.30 km3 3.47, km4 2.51 km5 3.06) talar sitt tydliga språk, snittade 3.18 på hela loppet. Då tog jag det förhållandevis lugnt i starten och gjorde inga omkörningar ute till vänster på vägen som många andra gjorde. Jag passade på att avancera då det var några uppförsbackar istället, men då på högersidan, när många andra utan fäste stakade för sakta för min smak i backarna. 

 

Men det ni andra upplevde kanske var i något startled bakom mig? men då borde väl å andra sidan även jag upplevt att det var många som bromsade och var ivägen, för proppen torde väl ha dykt upp från mitt led och bakåt i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade två skidpar framför mig i led 3 och stod långt ut på vänsterkanten. Insåg ganska snabbt att det var några alltför optimistiska åkare runt mig. Tog den långa ytterkurvan ganska så snabbt efter starten för att inte trassla in mig i något oförutsett. Efter cirka 2 km tyckte jag allt lugnat ner sig. Bra disciplin, bra ryggar att gå och fina spår som fick mig att njuta i mjölksyraruset. Toppnoteringen var 51.5 km/h. Landade i mål på 2.28 och är nöjd med ett stabilt lopp utan att nå någon större formtopp. Bara till att ladda om för Mattila då det ska köras diagonal med massor av höjdmeters på kontot!

Link to comment
Share on other sites

Vad var segrartiden då och hur såg tabellen ut i övrigt?

 

Ni som är rutinerade seedningsmatematiker, var tror ni att gränsen för led 4 går i detta lopp? 2.47 ifjol, lite snabbare i år även om det proppade på i början (jag snittade 3.43-fart och hade ett snitt på 4.40 första tre kilometerna...)?

Link to comment
Share on other sites

Arrangörsseedning borde bara behövas till led 0. Fram tills i lördags trodde jag faktiskt att självseedning skulle fungera i skidlopp. Men jag har tydligen varit naiv.

Nackdelen med kontroll från arrangören är att det blir mer betungande att arrangera, så alternativet riskerar att bli utan seedning bakom eliten i stället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...