Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon Prolink


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Nix, patent har begränsad livslängd men inte ovanligt att man gör nya uppfinningar under tiden som också patentsöks och de kallas ibland tilläggspatent.

Det har pågått en bitter patentstrid om en annan råttefälla, nämligen den man fångar smågnagare med. Uruppfinnaren hävdar att hans konkurrent plankat hans uppfinning i plast, vet inte om målet är slutfört ännu. Det är väl i detta fall något liknande att Rottefella tycker att Salomon plankat deras uppfinning under namnet Prolink. Skall bli spännande att höra hur det hela slutar.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt kommer merparten av Salomons skor finnas med båda sulvarianterna. Kanske inte så attraktivt för handlarna som måste hålla mer i lager.

 

Känns för övrigt som att detta bara påskyndar SNS-systemets utfasning. Det blir ju ett litet vågspel för Salomon som då riskerar att tappa det största incitamentet för sin försäljningsandel idag, det att många nu är "inkörda" på SNS och står med ett antal skidor som kräver rätt pjäxor. Jag tolkar det som att Salomon väljer att konkurrera head-to-head med övriga "rottefellamaffian".

Link to comment
Share on other sites

Tror den sponsrade eliten som kör på SNS, åtminstone på klassiskt, ganska snabbt övergår till Prolink. SNS skatepilot kanske håller emot längre. (Lite problem att åka skiathlon dock kan det bli för dem om de gör så :))

Verkar vara lite så som jag förutspådde. Enligt den här bilden https://www.flickr.com/photos/skinord/24068679611/in/photostream/ körde t.ex. Manificat, Gaillard och Andreas Katz på Prolink i klassiskt under Tour de Ski.

 

Alex Harvey ser baserat på bilderna ut att ha bytt till Prolink i både skate och klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Amer Sports AS (Salomon/Atomic) svar: http://www.langrenn.com/amer-sports-kommenterer-rottefellas-paastander-om-plagiat.5834663-1743.html

Bla, bla, kända teknologier, bla, bla, utveckling, bla, bla, inga legala övertramp. Blir intressant hur advokaterna spinner det här i en process. Jag tror Rottefella letar efter att få en royalty per såld bindning och per såld pjäxa, men det kan vara så att de inte har tillräckligt på fötterna (ha, en göteborgare!) för att lyckas pga av gamla, utgångna materiella tillgångar (patent, mönsterskydd). Genom att använda "Prolink" så gör man inte varumärkesintrång på NNN.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt otroligt att det fortfarande finns två bindningssystem som ändå är så pass lika som SNS/NNN. En av dom borde ha lagts ner för tjugo år sedan så att det blev en standard. Som på alpina pjäxor. Det är ingen pjäx- eller bindningstillverkare på alpinsidan som klagar på att de säljer få pjäxor på grund av att de saknar en egen sula som bara passar i den egna bindningen. Nej, ut med SNS och kör på NNN-standarden säger jag. Eller fundera ut ett sätt att göra ett par skor som passar i båda under en övergångsperiod. 

Link to comment
Share on other sites

Standarder brukar bli mellanmjölkskompromisser. Det är ju bra att det finns olika system att välja bland och då finns det också incitament att försöka utveckla något som är bättre än det konkurrenterna har vilket förhoppningsvis leder till bättre grejer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Istället för att hålla på och krångla borde Rottefella komma med en gammal hederlig rejäl bindning som väl ändå R3/R4 var och konkurrera ut Salomons variant.

Nu har jag inte kollat på eller testat Prolink men det var väl öppet mål att göra en bättre bindning än Xcelerator?

Link to comment
Share on other sites

Jag har känsliga fötter, minsta lilla skillnad i höjd på bindningen känner jag av. Jag testade några olika rottefellavarianter på

på¨rullskidor (med och utan skruvar) och märkte ingen skillnad med Alpina summer. Testade en prolink i samma sko och den kände jag av i pjäxan - verkar inte 100 % kopia av rottefella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Går det att sätta en Prolink-styrskena (NNN) på en Propulse-bindning, dvs. behålla den främre fästdelen?

Utifrån min spontana reaktion då jag sitter med en prolinklåda i handen: ja! Frontdelen är ju identisk. Klossen lite annorlunda.

En fråga på mitt senaste inköp: vad skiljer prolink rullskidebindning från snödito?

Link to comment
Share on other sites

Utifrån min spontana reaktion då jag sitter med en prolinklåda i handen: ja! Frontdelen är ju identisk. Klassen lite annorlunda.

En fråga på mitt senaste inköp: vad skiljer prolinklåda KS rullskidebindning från snödito?

 

Visste inte att de hade olika för snö och rullskidor. Jag har Prolink Classic på både klassiska och skate rullskidor och kan inte se att de har nån speciell rullskidmärkning. 

De kanske marknadsför den extra mycket som rullskidbindning då Rottefella har ett så dåligt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Visste inte att de hade olika för snö och rullskidor. Jag har Prolink Classic på både klassiska och skate rullskidor och kan inte se att de har nån speciell rullskidmärkning. 

De kanske marknadsför den extra mycket som rullskidbindning då Rottefella har ett så dåligt alternativ.

Beställde från skistart, när jag öppnade lådan låg där en lapp "only rollerski use". Tänker mug dock att det inte lär vara några bekymmer att köra dom på vanlig skida.
Link to comment
Share on other sites

Beställde från skistart, när jag öppnade lådan låg där en lapp "only rollerski use". Tänker mug dock att det inte lär vara några bekymmer att köra dom på vanlig skida.

 

Inte omöjligt att de har en annan plastkvalitet på en rullskidbindningen då den knappast utsätts för riktigt kalla temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ni som kör med Xcelerator - hur ofta flyttar ni bindningen ? Jag tycker det borde vara standard med fästskruv - de som flyttar behöver ju inte skruva dit - det som testar ut sitt favoritställe och sen låter bindningen sitta där - kan ju sätta dit fästskruven/na som extra säkerhetsåtgärd

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...