Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de ski 2016


Volevodin

Recommended Posts

Årets herrtävling verkar mer eller mindre avgjord, när Sundby utökar sin ledning trots en tung dag. Jag tycker upplägget med bonussekunder skulle ändras, så att bonus skulle utgå efter dagens resultatlista, inte efter måltid. Sundby blev 22:a idag, men trots det fick han bonussekunder och kunde utöka sin ledning.

 

På damsidan är det mer spännande tack vare en suverän körning av Östberg. Hon är den på damsidan som har den finaste tekniken, både i klassiskt (underbar diagonal) men även i skejt.

Det ser tyvärr inte så bra ut för Kalla, ojämn under loppen och inte bra tekniskt. I klassiskt igår tycker jag hon åkte riktigt bra tekniskt, men i dagens skejtlopp tycker jag tekniken var dålig, speciellt i slutet av loppet, då hon blev hängande på stavarna och seg i rörelserna. Vart har Kallas underbara skejtteknik tagit vägen, hon träffar inte längre som vi varit vana att se. Kan det vara en så att de 1,5 cm längre stavarna gör att hon hamnar lite fel och får en långsammare action ??

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att Sundby kan klandras. Han gjorde ett monsterlopp igår ovanpå sin habila sprintinsats dagen dessförinnan. Det är Northug och Tönseth precis bakom som inte gör några bra insatser idag. Sen är 10km  inte mycket att plocka på. Saknar de där längre etapperna som kunde både dra isär och trycka ihop fältet.

Link to comment
Share on other sites

Jaktstart ska vara den distans man får möjlighet att plocka in ett försprång och inga bonusar bör utdelas.

Sen tycker jag att de bör lägga in fler distanslopp i touren och verkligen låta detta ta ut sin rätt för att kora en värdig vinnare.

Damernas 5km jakt är nästan löjlig med tanke på den korta distansen. finns inte mycket att göra på så kort distans om man inte går ut väldigt tätt inpå ledare eller åkare framför.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är TDS långt ifrån färdigutvecklat som tävlingsformat. Och så länge som den där sista jippotävlingen* uppför slalombacken finns kvar så kommer det aldrig att vara en helt rättvis eller riktigt seriös tävling. 
Precis så som mqi antyder (ovan) så är årets TDS egentligen avgjord redan innan åkarna tagit så mycket som ett enda stavtag.

* Inte nog med att skidåkningen i sig ser oerhört ful och oinspirerande ut. Själva idén är ju helt befängd då det skulle gå fortare att knäppa av sig skidorna och kuta sista delen av loppet. 

Link to comment
Share on other sites

Fick en uppenbarelse vid intervjuerna efter dagens sprint i TdS. Tänk vad fantastiskt underhållande det vore om Northug blev bisittare i SVT när han lägger skidorna på hyllan.  :)  :D  :lol:

Prisa den dagen då vi blir av med blomqvist. Det är inget fel på karln, men hur länge har han vart med? Vire intressant med en ny expert som har tävlat detta årtusendet o har lite nya perspektiv och infallsvinklar. Nu blir det lite som....Stig Strand, tryggt och mysigt, men aldrig nåt nytt

Link to comment
Share on other sites

Prisa den dagen då vi blir av med blomqvist. Det är inget fel på karln, men hur länge har han vart med? Vire intressant med en ny expert som har tävlat detta årtusendet o har lite nya perspektiv och infallsvinklar. Nu blir det lite som....Stig Strand, tryggt och mysigt, men aldrig nåt nytt

Fredriksson tycker jag var ett bra tillskott i studion.

Link to comment
Share on other sites

Johaug var nära en represalie idag för närapå fulskejt: http://www.nrk.no/sport/johaug-kalt-inn-til-juryen_-kunne-fatt-tre-minutter-tidsstraff-1.12734613

Tur för henne att det inte var Beitostölen-jury...  :rolleyes:

 

Hon har ju redan ett gult kort så egentligen hade det ju bara varit bra för henne om hon hade blivit varnad för det där.

Hon hade ju då bara förlorat en placering i tävlingen samtidigt som hon hade blivit av med sitt gula kort (som ju potentiellt kan strula till det mera om hon får en varning i ett distanslopp).

 

Link to comment
Share on other sites

Fredriksson tycker jag var ett bra tillskott i studion.

Är han annars sponsrad av Salomon numera?

 

Tänker att alltid när han syns i bild när han är ute i spåret och testar banan eller lär "Stephan på glid" att skida så är han iklädd full Salomon från topp till under tårna. Nu senast var det också ett inslag där han testade skidor för Salomon.

Link to comment
Share on other sites

Är han annars sponsrad av Salomon numera?

 

Tänker att alltid när han syns i bild när han är ute i spåret och testar banan eller lär "Stephan på glid" att skida så är han iklädd full Salomon från topp till under tårna. Nu senast var det också ett inslag där han testade skidor för Salomon.

Han körde ju på Salomons skidor de sista året (/åren?) som aktiv i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Johaug var nära en represalie idag för närapå fulskejt: http://www.nrk.no/sport/johaug-kalt-inn-til-juryen_-kunne-fatt-tre-minutter-tidsstraff-1.12734613

Tur för henne att det inte var Beitostölen-jury...  :rolleyes:

 

...ännu mera snack om detta i vinterstudion i dag. (höna av en fjäder?)

Hade hon inte haft ett gult kort sedan tidigare hade hon helt klart åkt på ytterligare ett kort och således en diskvalifikation. 

Med tanke på att bestraffningen i så fall hade varit oproportionerliga tre minuters tidstillägg så tycker jag att det är bra (om än inte rätt) att FIS valde att låta det hela passera.

Link to comment
Share on other sites

Sju skejtskär tog johaug under finalen. Och det är alltså på ett parti som går rakt fram. Kolla dom andra som blev diskade. Helt klart orättvist. Hon borde haft 3 min tillägg.

 

Jag håller med om att hon skulle blivit diskad i finalen. Men tre minuters tillägg är inte riktigt proportionerligt.

Problemet är som vanligt FIS och deras godtyckliga tolkningar av sina egna regler.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...