Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de ski 2016


Volevodin

Recommended Posts

Är en viss skillnad att bryta mot regler och att vara en dålig utförsåkare...

 

Givetvis. Blir bara lite extra sur när hon sabbar mitt tips...  <_<

Sen får man återigen citera Fredriksson att det är en utomhussport de håller på med och det ingår i masstartskomponenten.

Link to comment
Share on other sites

...ännu mera snack om detta i vinterstudion i dag. (höna av en fjäder?)

Hade hon inte haft ett gult kort sedan tidigare hade hon helt klart åkt på ytterligare ett kort och således en diskvalifikation. 

Med tanke på att bestraffningen i så fall hade varit oproportionerliga tre minuters tidstillägg så tycker jag att det är bra (om än inte rätt) att FIS valde att låta det hela passera.

Klart att det var rätt att låta det passera, jag tänkte inte ens på det när jag såg finalen. Alla som provat att staka i maxfart utan spår, vet att skidorna lätt kan sticka iväg lite åt sidorna, och hon trycker ju inte direkt ifrån på dom påstådda skejtskären.

Link to comment
Share on other sites

Just snyggt av bowlingklotet Kowalczyk...  :blink:

Om nån skulle ha både gult och rött kort för klöfsighet och obstruktion av andra.

Kan inte låta bli att förundras över hur fruktansvärt rädda och fega många tjejjer är utför, på den här nivån. 

Dom är i världsklass uppför, men utför ser det ut som när man tittar på en ungdomstävling (D11-12).

Och varför ramlar Kalla och Stina när Kowalczyk föll??? Kalla var ju förbi henne när hon satte ner rumpan!  :unsure:

På den här nivån ska man inte tveka en tiondels sekund, att försöka hoppa över en skida/ben på en åkare som gått omkull, annars är man för dålig/feg.

Och att börja ploga på banan igår, utan att ha någon direkt framför sig, är ju helt bedrövligt dåligt.

Anställ Robin Bryntesson som ansvarig tränare för utförskörning, för svenska tjejjerna, finns massor att tjäna på bra utförskörning, och till ingen ansträngning alls. 

Link to comment
Share on other sites

 

Hon har ju redan ett gult kort så egentligen hade det ju bara varit bra för henne om hon hade blivit varnad för det där.

Hon hade ju då bara förlorat en placering i tävlingen samtidigt som hon hade blivit av med sitt gula kort (som ju potentiellt kan strula till det mera om hon får en varning i ett distanslopp).

 

Med ett gult kort till hade det blivit 3 min straff och då hade touren varit lite mer spännande, hon tog bara 18 sekunder i dag, så hon hade fått jobba bra framöver för att ej ha för mycket innan klättringen. Är det inte mer än 2 min, så tar hon det ändå.

Link to comment
Share on other sites

Med ett gult kort till hade det blivit 3 min straff och då hade touren varit lite mer spännande, hon tog bara 18 sekunder i dag, så hon hade fått jobba bra framöver för att ej ha för mycket innan klättringen. Är det inte mer än 2 min, så tar hon det ändå.

Ja, jag fattade inte först att det var tre minuters tillägg om man fick två gula kort i TDS, men rättade mig själv i ett senare inlägg när det gick upp för mig.  ;) 

Therese Johaug väger ju smått chockerande 46kg (!), hon kan nog ta ikapp betydligt mer än 2 minuter när det handlar om att åka kliva uppför en slalombacke.

Jag vet inte om tanken från FIS var att medvetet pressa åkare till ätstörningar när man introducerade "Final Climb"?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att förundras över hur fruktansvärt rädda och fega många tjejjer är utför, på den här nivån. 

Dom är i världsklass uppför, men utför ser det ut som när man tittar på en ungdomstävling (D11-12).

Och varför ramlar Kalla och Stina när Kowalczyk föll??? Kalla var ju förbi henne när hon satte ner rumpan!  :unsure:

På den här nivån ska man inte tveka en tiondels sekund, att försöka hoppa över en skida/ben på en åkare som gått omkull, annars är man för dålig/feg.

Och att börja ploga på banan igår, utan att ha någon direkt framför sig, är ju helt bedrövligt dåligt.

Anställ Robin Bryntesson som ansvarig tränare för utförskörning, för svenska tjejjerna, finns massor att tjäna på bra utförskörning, och till ingen ansträngning alls. 

 

Jag håller med till 100%. Det är ju faktiskt elitskidåkare vi har att göra med här, människor som som åkt skidor hela livet och som gör detta mer eller mindre som ett jobb. 

För att citera Hanna Falk på Instagram efter hennes egen vurpa: "Tjejligan är ute och plogar..."

https://www.instagram.com/p/BAKkPQgyJlr/?taken-by=hanna_falk

 

När jag tittar på reprisen av Kallas vurpa i dag så tycker jag att det ser ut som att hon blir rädd för Kowalczyks spretande skidor och helt enkelt lägger/sätter sig ned, detsamma kan i viss mån sägas on Stinas agerande i samma situation.

Det finns vissa åkare som ramlar alldeles för ofta för att det alltid ska bero på yttre faktorer. 

 

Jag tycker mig se att amerikanarna och amerikanskorna har en helt annan mentalitet när det kommer till utförskörningar ...lite mera; "fyra hål i nacken", liksom. 

Här är ett lite äldre klipp med Charlotte Kalla Andy Newell som testar Fishers numera utgångna(?) jibskate-skida.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket är inför detta året åtstramat och då bör de bedöma varje överträdelse neutralt oavsett position i TDS.

2 jurygrupper, minst, och finner en grupp att man bryter mot reglerna så får man ta straffet. TJ borde fått gult kort.

Hoppas Sundbys form är över nu så det blir lite mer spännande i touren. 

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner från Värmland:

  • Jag hoppas inte att MJS:s form är över. Han är den bästa skidåkaren just nu och är värd att vinna. Jag hoppas däremot att Poltaranins, Colognas, Legkovs med fleras form är på uppåtgående så att vi får lite mer spänning runt plats 2. På damsidan står det ju mellan två norskor och här hoppas jag att Östberg fortsätter överraska oss.
  • Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas. Håller fullständigt med Greatski och Hoppskate att vissa av de svenska damerna är urkassa på utförsåkning. Är man elit ska man kunna ¨åka både uppför och utför. Tycker nog ändå att det var svårt att undvika Kowalczyk när hon föll. Här hade nog även Ida trillat.
  • Pinsamt att vissa får gula kort och andra bestraffningar och inte andra. Har man skapat ett regelverk ska det följas oavsett om man heter Johaug eller något annat.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är fullständigt obegripligt att man tar in den aktive och ledaren och väger in deras syn på saken i beslut angående gult kort. Regler är regler, och bryter du mot dem ska straffet komma, självklart helt oberoende av vad nu anledningen var. Jag tycker FIS gör bort sig gång på gång med sin inkonsekvens, det börjar bli lite larvigt nästan. Så uppenbara favoriseringar av åkare som ligger bra till och kommer från vissa länder. Självklart skulle Johaug fått 3 minuter, det går ju inte att argumentera för något annat om man ser på de andra utdelade straffen från samma dag.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara säga det (igen)...
Det är faktiskt helt värdelöst tråkigt att se på den sista etappen av TDS. Loppet i sig är väldigt monotont och extremt förutsägbart.

Dessutom; att se duktiga skidåkare kliva omkring på 1:ans växel är ju inte direkt inspirerande.

(måhända är jag lite onödigt gnällig)  :P

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara säga det (igen)...

Det är faktiskt helt värdelöst tråkigt att se på den sista etappen av TDS. Loppet i sig är väldigt monotont och extremt förutsägbart.

Dessutom; att se duktiga skidåkare kliva omkring på 1:ans växel är ju inte direkt inspirerande.

(måhända är jag lite onödigt gnällig)  :P

Jag istället, helt tvärtemot, tycka att det är upplyftande att se proffsen vara ute och harva på ettan ibland. Känner man sig inte så klen själv när man gör det ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...