Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gick det idag?


OP Andersson

Recommended Posts

Kanon genrep inför VL. Körde 3/4 av skinnarloppet utan fäste (endast stakning och saxning) och det var inga problem att hänga med i mitt gäng. Kanon glid, efter som jag inte hade något fäste, gav bra betalt på hemvägen (mycket utför).
Link to comment
Share on other sites

Körde ett tremilslopp på hemmaplan. Trodde det skulle vara mjukare och kanske lite småisiga spår så jag la klister i botten. Tyvärr var det lite nysnö och tillräckligt hårda spår för att en mjukare burk skulle gått fint och även om jag gjorde mitt bästa för att täcka klistret så tog det enormt med glid. Blev frånåkt av en liten tjej i 55kg's klassen utför (väger själv 88) vilket säger det mesta ... Höll dock humöret uppe men till min stora fasa har jag ingen kraft alls i stakåkningen. I övrigt är dock kondisen helt ok så jag hoppas kunna skaka lite liv i armarna såhär sista veckorna innan vasan ...
Link to comment
Share on other sites

Körde Haldo Hansson som enda seedningslopp inför Vasan. det gick så bra som man kunde hoppas. Lyckades pricka rätt med fästvallningen och hamnar gissningsvis i led 6 (och det är nog där jag hör hemma...). kul omväxlande bana, med några rejäla uppförsbackar och dito nerför.

 

-4, Gammal sockersnö och mjuka spår. Den gamla snön gjorde väl att det gled ganska bra, så att det blev ett snabbt lopp, men taskigt stavfäste och det var många som inte fick till fästvallan, i alla fall som det lät i omklädningsrummet efteråt. Körde på en massa lager VR50 och det blev alldeles lagom bra fäste. Glidet var helt Ok, men jag blev frångliden av några stycken på slutet (kan ju bero på spagetti i armarna förstås...)

Link to comment
Share on other sites

Körde DM 3-mil på isig platt bana 6 x 5 km, eg bara en backe. Klart klisterföre fram till 45 min före start då det började snöa. Vad göra? Började täcka med blå burk så gott det gick men det frös i ändå. Det var intervallstart så det var svårt att jämföra glid med andra men på de två sista varven, då snöfallet upphörde, tyckte jag det gled bra.

Skulle ha skippat fäste helt och hållet men hade aldrig åkt banan tidigare så jag vågade inte.

För glidet stålsicklat, borstat, rillat 1,0, men det torde ha haft liten betydelse jämfört med vad klistret ev tog.

Kom två i min klass (glest startfält) och ca 3 min efter totalsegraren.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för alla, sista långloppet innan vasan? själv åkte jag Bessemerloppet. Gick hyfsat... Har nog mål under placering 800 till vasan nu! Hoppas man får vara frisk nu!

Åkte själv Bessemer i motionsklassen. Gick bra enligt mina förutsättningar. Klarade medalj som siste man. Det kändes riktigt kul när speakern peppande mig och räknade ner 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9............. åtta sekunders marginal. Tid 3.13.50 på 52 km.

 

Det borde vara rimligt att sikta på en plats runt 2 000. Eller vad tror Du? Eller Ni andra för den delen.

 

Ser det här året som ett test. Att träna upp mig, lära mig träna rätt osv. Allting i år blir alltså en måttstock inför VL 2008.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Skinnarloppet 45 km i Malung. Som tidigare år var det en krävande bana med många som bröt, kanske i år mest pga det "svåra" vallaläget. Körde in på 2.44 och hamnar nog i led 5 på VL, där jag redan är sedan tidigare lopp!

 

Intressant är att jag lämnade in skidorna kvällen innan på Starts vallaservice...och hade förväntat mig (som tidigare år) ngn intressant vallamix jag ej hade kunnat fått till själv...! När jag hämtade ut skidorna hade de vallat med tejp eftersom det var så skiftande och besvärliga förhållanden. Tejpen funkade dock kanon med bra fäste och endast antydan till sug! ...men lite besviken blev jag allt...betala 275 kr och så lägger de (vallagurusarna) tejp...! Många andra bröt pga ifrysning (klister) eller inget fäste alls (burkvalla).

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för alla' date=' sista långloppet innan vasan? själv åkte jag Bessemerloppet. Gick hyfsat... Har nog mål under placering 800 till vasan nu! Hoppas man får vara frisk nu![/quote']

Åkte själv Bessemer i motionsklassen. Gick bra enligt mina förutsättningar. Klarade medalj som siste man. Det kändes riktigt kul när speakern peppande mig och räknade ner 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9............. åtta sekunders marginal. Tid 3.13.50 på 52 km.

 

Det borde vara rimligt att sikta på en plats runt 2 000. Eller vad tror Du? Eller Ni andra för den delen.

 

Ser det här året som ett test. Att träna upp mig, lära mig träna rätt osv. Allting i år blir alltså en måttstock inför VL 2008.

Hamnade i 6:e startled. Ganska besviken måste jag säga. Räknar jag på tiden tycker jag det vore rimligt med 4:e starled. Hinner man åka om ca 4000 åkare. Tveksamt. Kanske får ändra målsättningen något.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för alla' date=' sista långloppet innan vasan? själv åkte jag Bessemerloppet. Gick hyfsat... Har nog mål under placering 800 till vasan nu! Hoppas man får vara frisk nu![/quote']

Åkte själv Bessemer i motionsklassen. Gick bra enligt mina förutsättningar. Klarade medalj som siste man. Det kändes riktigt kul när speakern peppande mig och räknade ner 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9............. åtta sekunders marginal. Tid 3.13.50 på 52 km.

 

Det borde vara rimligt att sikta på en plats runt 2 000. Eller vad tror Du? Eller Ni andra för den delen.

 

Ser det här året som ett test. Att träna upp mig, lära mig träna rätt osv. Allting i år blir alltså en måttstock inför VL 2008.

Hamnade i 6:e startled. Ganska besviken måste jag säga. Räknar jag på tiden tycker jag det vore rimligt med 4:e starled. Hinner man åka om ca 4000 åkare. Tveksamt. Kanske får ändra målsättningen något.

4000 åkare kanske blir svårt men 2000 st är "inget" problem.

Link to comment
Share on other sites

Körde Haldo Hansson som enda seedningslopp inför Vasan. det gick så bra som man kunde hoppas. Lyckades pricka rätt med fästvallningen och hamnar gissningsvis i led 6 (och det är nog där jag hör hemma...). kul omväxlande bana, med några rejäla uppförsbackar och dito nerför.

 

-4, Gammal sockersnö och mjuka spår. Den gamla snön gjorde väl att det gled ganska bra, så att det blev ett snabbt lopp, men taskigt stavfäste och det var många som inte fick till fästvallan, i alla fall som det lät i omklädningsrummet efteråt. Körde på en massa lager VR50 och det blev alldeles lagom bra fäste. Glidet var helt Ok, men jag blev frångliden av några stycken på slutet (kan ju bero på spagetti i armarna förstås...)

hoppsan. jag ramlade in i fjärde led. Hoppas ni andra i det ledet är snälla när ni kör om mig i början...

 

Det skulle vara kul med lite insyn i hur vasaloppet beräknar seedningen. Man kan förstås se ett mönster att seedningen är någorlunda proportionell mot segrartiden och jag antar att bra startfält ger snällare seedning, men jag antar att det finns en mer subjektiv del i bedömningen också. Det skulle vara kul att höra varför t ex bessemerloppet fick så korta tidsintervall mellan startleden, trots att det är ett långt lopp.

Link to comment
Share on other sites

OP Andersson>>

ja vad menar jag.... normännen kör alltid begreppet "överskudd", överskott alltså.

 

För mig står det för -

3 nivåer -> nertränad, återhämtad, "överskudd-nivå"

 

Helt enkelt samla energi, och återhämta sig förbi en "återhämtad nivå" så att det riktigt börjar spritta i kroppen... med ett 42 km lopp när man redan befinner sig i zonen "nertränad" kan det vara svårt att hinna tillbaka till "överskudd" till de sista dagarna innan Vasan.

 

...... var det förståligt? .......

Link to comment
Share on other sites

OP Andersson>>

ja vad menar jag.... normännen kör alltid begreppet "överskudd", överskott alltså.

 

För mig står det för -

3 nivåer -> nertränad, återhämtad, "överskudd-nivå"

 

Helt enkelt samla energi, och återhämta sig förbi en "återhämtad nivå" så att det riktigt börjar spritta i kroppen... med ett 42 km lopp när man redan befinner sig i zonen "nertränad" kan det vara svårt att hinna tillbaka till "överskudd" till de sista dagarna innan Vasan.

 

...... var det förståligt? .......

OK! Men hur har du då kört denna vecka? Har du kört något fartpass, intervall och "tagit ut dig"? Eller har du mest vilat. Skulle va kul att få se en åkare av din kalibers upplägg för de sista 2-3veckorna innan vasaloppet. Vore mycket kul om du ville "redovisa" det!

 

mvh OP

Link to comment
Share on other sites

Träning för v7-9

 

http://www.starmaker.se/downloads/v7.gif

http://www.starmaker.se/downloads/v8.gif

http://www.starmaker.se/downloads/v9.gif

 

"The bare truth" -> genomförd/planerad träning med hänsyn tagen till allt annat man skall hinna med

 

-- Edit --

Tänke bara påminna om att man kan zooma in bilder genom att trycka på dem i webläsaren

---------

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...