Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarn och Stråken


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Åkte stråken förra året. Det loppet borde inte genomförts. För lite snö. Lösa spår. Dåligt väder (inte mycket att göra något åt men). Arrangörerna gjorde vad de kunde men det var riktig misäråkning, De så kallade spåren försvann efter första varvet. Dessutom så var det riktigt löst. 

Link to comment
Share on other sites

Är också nyfiken på framförallt Rallarn. Det ser väldigt flackt ut på profilen förutom i början, men det känns ju igen :)

Undrar också om någon har koll på snöläget däromkring för dagen? Jag vet att de kan ändra bansträckningen till en 4km runda om det blir dålig vinter, men det känns inte så aktuellt att åka långt för en sådan sak. Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Rallarloppet är ett riktigt staklopp, om originalsträckningen körs.

Börjar med 7-8km kuperad åkning runt motionsslingorna i Bottnaryd. Följs av ca 30km flack åkning på gammal banvall och stickvägar. Avslutas med några km kuperat på Hallbys motionsspår.

 

Stråken är väl inte känt för bra preparering, men om kylan håller i sig, så blir det säkert bra. 

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om året stråken?

15 km bana 3 varv, läst en hel hög med dåligt omdöme gällande stråkenloppet att det ska vara kasst preparerat osv. 

Ska man skippa detta och försöka sig på något annat istället?

Åkte det berömda "tramporgel"-Stråken 2012 för några år sen då de heroiskt skottade ihop en 8km-bana på golfbanan (bilder http://www.strakenloppet.se/bildarkiv/bildarkiv-2012/).Tyvärr var det långt från idealiskt, de två spåren låg på vallar och man fick välja med omsorg var man skulle byta spår för att komma om för att inte repa skidorna för mycket. Tendensen är att de hellre kör loppet med svajig preparering än att riskera att tappa deltagare om man ställer in.

 

Bildarkivet är ganska talande och det ser ut som att de bara ställt in 2008 de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Hur skulle du säga att banan är Larsbern om du bortser från spåren? Är det typisk VL terräng? Det ser lovande ut med tanke på snön som fallit ner.

Kan inte svara för 15km-sträckningen, men 8km-banan för fyra år sen som gick i stort sett bara på golfbanan hade en rejäl långsträckt stigning första km, sen en lång utförskörning, lite småknixar, en kort brant uppför och nästan lika brant utför, sen platt in till varvning/mål. Då hade jag inte en sportmössa att staka runt, Erik Wickström vann på blanka skidor. Idag är fortfarande tveksamt.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att vädret ska slå om precis till söndag. Det har varit kallt och fint nu i ett par veckor, men på Stråkenloppet skall det bli +2. Klisterföre?

 

Själv har jag bara åkt längsta banan (22 km) och en gång runt runt på golfbanan. Sträckningen på de långa banorna (14 och 22) är lite ändrad nu, så jag kan inte recensera dem. Jag tror att banprofilen säger det mesta. En rejäl stigning per varv, resten mest stakning.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var Stråken avklarad. Tyvärr höll de sig till traditionen när det gällde spårkvalitet. Det var de sämsta spår jag varit med om på någon skidtävling. Någonsin.

 

Stavfästet var bitvis parodiskt dåligt, och det var inte lätt att få utdelning i stakningen. För mig som mest tränat stakning i höst och vinter var det ingen höjdare.

Link to comment
Share on other sites

hehe nej uch,, det där stärkte ju inte självförtroendet direkt.

Det värsta var nog stavfästet, skulle behövt 2dm längre stavar.

Vad körde ni för valla ? Jag hade skigo Violett klister som jag försökte täcka med Start minus universal. Hade bra fäste under hela loppet.

Stundtals kändes det som man var och åkte i trollskogen uppe i sälen, synd med så mycket genomslag o obefintliga spår annars var själva banan ganska rolig.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha varit på plats så får man väl säga att de hade otur med vädret i år. Ett dygn till med minusgrader hade gett helt andra förutsättningar. Eller är de sämre på/har sämre verktyg för bra spårpreparering i Mullsjö?

Mest vädrets fel skulle jag säga. Stråken är ju ett av få sydsvenska långlopp som går på natursnö, och då blir det som det blir. En välpackad konstsnöbädd ger ju helt andra möjligheter, men banorna blir kortare.

 

Sedan är jag ingen expert på spårpreparering. Kanske hade det gått att packa bättre?

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma.Skoterpreparerat och natursnö + väderomslag så går det ju tyvärr inte få till det så mycket bättre.

Möjligen att de skulle kunna kört skotern mellan spåren på morgonen så kanske man inte hade tappat 2-3 meter vid varje spårbyte.Fast det kanske är jag som är usel på att byta spår iofs.

Man får väl vara glad över att få chansen att köra en lite längre bana här nere för en gångs skull.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha varit på plats så får man väl säga att de hade otur med vädret i år. Ett dygn till med minusgrader hade gett helt andra förutsättningar. Eller är de sämre på/har sämre verktyg för bra spårpreparering i Mullsjö?

Dom packar och spårar väl enbart med skoter där om jag inte minns fel? Likadant på naturspåren på Hallby i Jönköping. Vi är bortskämda med pistmaskin i Västra Götaland =)

Link to comment
Share on other sites

Japp. Mullsjö ligger i Västergötland, men i Jönköpings län, därav väl att de kör skoter på Smålandsvis! Skrapade aldrig bort min gamla valla, utan la på ganska tjockt med gult klistervax ovanpå det, och täckte med blå super. Blev för tjockt o det sög första varvet. Sen gick det bättre. Tunnare hade det gått bra. Mindre risk för sug med klister, men bergfäste med klistervax helt klart. Kort o ganska tunt samt täckt hade det gått bra. De skulle nästan gått ut med tidigare i veckan att "Vi kör på lördag".... Roligt arrangemang annars o trevlig bana. Men synd på vädret. Tjockt med snö också förbättrade ju inte stavfästet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...