Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarn och Stråken


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Helt otroligt att eliten kan köra så snabbt i sådana förhållanden! De verkar inte behöva spår alls..

 

Jag hade kortare tidsavstånd än vanligt till täten, det känns som skillnaden är större i bättre förhållanden. 2:09 i segrartid är ju inte så snabbt på 42 km, men det finns ju förklaringar till det.

Link to comment
Share on other sites

För 90 procent av alla åkare är det längre tidsavstånd ju bökigare det är att åka. Om det inte kommer nysnö som bromsar eliten... Kan nog inte finnas många som kom närmare täten än vanligt på årets Stråken om man inte tränat bättre än vanligt lr lyckades med någon supervallning jämfört med flesta andra
Link to comment
Share on other sites

För 90 procent av alla åkare är det längre tidsavstånd ju bökigare det är att åka. Om det inte kommer nysnö som bromsar eliten... Kan nog inte finnas många som kom närmare täten än vanligt på årets Stråken om man inte tränat bättre än vanligt lr lyckades med någon supervallning jämfört med flesta andra

Supervallning hade jag inte, så jag väljer att tro på din första förklaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tyvärr är jag för gammal för långlopp, annars skulle jag ha valt Rallarloppet. Efter inledande kupering får man en mycket lång sträcka över Dumme mosse med mycket slätåkning, som vid vackert väder är en upplevelse, men det gäller att ha lite krafter kvar inför klättringen upp till målet. (jag utgår från hur det var när jag åkte)

Jag vill ge en STOR eloge till arrangörerna, som har fullständig klassindelning för veteranerna - då blir loppet intressant även för de som inte är ute efter seedning till VL. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är två mindre långsluttande backar a 15-17m så totalt 30-34m per varv som ska stakas uppför om man så önskar det. Jag orkar inte staka i 4 mil så det blir fäste för mig. Ja ni kan se vad de skrev på hemsidan deras, det är en knixig bana med 4st 180 grader svängar.

Link to comment
Share on other sites

4st 180 böjar + flera andra kurvor. Gissar på att det kommer va gott om sockersnö och folk med dålig balans i kurvorna efter första varvet. 10 Varv på 4K bana med variation på åkarkvalitet från elitled till motionärer är alltid en spännande kombination.

Får hoppas att både elit, motionärer och alla däremellan kan visa hänsyn.

Link to comment
Share on other sites

Ingen uppfattning om hur mycket 17m per backe är. Är det en bra idé att köra utan fästvalla som motionär i led 7 på vasan? Eller är det att ta vatten över huvudet..?

 

Skulle gissa att det är att ta sig vatten över huvudet. Jag själv står i led 3 men kommer köra med fäste, det är trots allt 10 varv som ska åkas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...