Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Färsk på burkvalla


ginza

Recommended Posts

Jag testade igår att lägga på burkvalla för första gången i mitt liv. Har tidigare kört på tejp och har varit ganska nöjd med fästet, men nu inför Vasaloppet tänkte jag sätta mig in i vallaträsket på riktigt!

 

Också igår skulle jag alltså premiärköra i Ulricehamn på deras konstsnö. Mellan - 17 och -12 i luften. Bra hårda spår, ingen is.det

Drog några drag med sandpapper, la på Rodes grundburk och sedan 2 långa + 3 korta VR40 (vilket är den kallaste vallan jag har). Men döm av min förvåning, jag hade nästan inget fäste alls! Bra glid, men fästet var obefintligt. Åkte in i vallaboden, la på ytterligare 2 långa och 2 korta med VR40. Testade även köra på deras natursnö, men inte vart det bättre. Dessutom tyckte jag glidet blev sämre.

Till slut testade jag lägga på ett tjockt lager VR40 på ena skidan och Blå super på andra, i brist på annat. Hjälpte ej...

 

Vad gjorde jag för fel?

-Fel valla?

-Grundade jag för dåligt så att all valla åkte av?

-För tunnt med valla?

-Fel spann? (körde burk kanske 2 cm längre än vad tejpen satt, fast inom utmärkningen som butiken gjort)

 

Tacksam för all hjälp! Vill ju inte återgå till tejp...

Link to comment
Share on other sites

Om vallan åkt bort syns det ganska bra om du kollar i god belysning. 

 

Förmodligen för tunt/kort eller för styva skidor. Om du inte får ngn annan förklaring kanske det är läge att kosta på 300 kr för en Skiselectormätning. Då får du se hur hög skidan är och vallazonerna uppmätta med en bättre metod.

Link to comment
Share on other sites

-Fel spann? (körde burk kanske 2 cm längre än vad tejpen satt, fast inom utmärkningen som butiken gjort)

 

Den valla du använt borde fungera.

 

2 cm är väldigt litet. Visst ditt spann kan vara så beskaffat, vilket inte är så bra isf.

Kan vara bra att kolla om spannet som andra har sagt. Inom området du haft tejpen borde du kunna lägga på ganska många burklager för att få samma tjocklek som tejpen. Visst det kommer säkert att ta på glidet men det borde ju tejpen också gjort.

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju ha fler märken än ett spann... tejpmärkningen brukar ju vara den kortaste av de zoner som märks ut.

Jag har 3 zoner på mina skidor, klister, varm burk och kall burk. Klister givetvis kortast och en hel del längre på kall burken.

 

Igår körde jag på V40 i -12 och det gick alldeles utmärkt, hade vallat lite drygt varmburkszonen för att vara säker på fästet och det gick bra. Har aldrig haft så bra burkfäste.

 

Så kolla du var du har burkzonen. Knappast samma som tejpzonen och borde vara en bra bit längre fram. Valla aldrig bakom hälen utan färläng framåt i första hand för att hitta fästet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...