Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snabbföre på g till Öppet spår!


jake

Recommended Posts

Hej,

Det verkar som om det kan bli snabbt i Öppet Spår i år igen!

Regnet och tövädret över vasaloppsterrängen, i kombination med den nya kylan borde ge hyfsade förutsättningar för hårda och snabba spår.

 

De skulle tydligen skotta in lite snö i spåren efter helgen, men förhoppningsvis är det bortslitet efter Kortvasan och Tjejvasan. Håller tummarna att de eventuella snöfall som kunde komma håller sig borta...Dessutom verkar det som om ett högtryck är på g och kanske blir det soligt och gött på söndag!

 

Efter förra året Öppet Spår är man lite kräsen och det har känts lite knäckande att försöka bättra sitt pers i mindre gynsamma förhållanden.

 

Antagligen kommer det toksnöa och vara motvind på söndag istället, enbart för att jag skrev detta inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Japp, om det håller i sig så lär det vara -10 till -15 ända fram tills dess.

 

Funderar på finn2's valla-tips från förra året:

Grundklister jättetunt, kall klister lika tunt + blå burkvalla

Grön LF och kallpulver

 

Skulle följande produkter funka?

Toko klisterspray grön, Swix KR30, Swix VR40

Swix LF4, Swix FC7

 

Tänkte prova detta på kortvasan på fredag, och är tacksam för synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Varför klisterspray?

Betydligt lättare att få ett tunt och jämt lager med spray.

 

Vädret verkar vara stabilt -10 till -15 och luftfuktigheten håller sig strax över 60% dagstid.

Från SVT:

"Det kalla vintervädret behåller greppet över hela landet även över helgen."

 

Kan bli en grymt fin vasalopps-vecka, om högtrycket stannar kvar!

http://svt.se/content/1/c6/60/90/55/45.jpg

Luftfuktighets-prognosen hittar man här:

http://svt.se/webbproduktioner/vader/vasaloppet/ntv_vasalopp.htm?placeId=10010120088

 

Men tillbaka till vallan. ..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ni ska lugna er med klistret. Enligt vägverkets hemsida så snöar det i sälen och mångsbodarna nu. En titt på smhi prognos säger snö to, fr och lö för söndag finns ingen prognos ännu. Jag tycker det påminner en del om vädret veckan innan VL förra året.

 

För alla er som pratar om tidsmål på ÖS vad händer om det blir långsamt före? Blir ÖS helt meningslöst?

Link to comment
Share on other sites

Glädjedödare!

Håll inte på att skrämma upp oss stackars ÖS-åkare.

DMI skall inte hålla på med snögissning, de är ohotade kungar på sjöväder. Men just nu vill jag inte lite på dem...

 

SMHI har väl aldrig haft rätt...

 

Jag tror på eventuellt regn på lördagkväll, som sedan under natten fryser på och lagom till starten på ÖS, spricker molntäcket upp och ger sol hela dagen.

 

Enlligt http://www.skistar.com/parser.php?did=4:14 så ser det ju rätt soligt ut i Sälen just nu.

 

Blir det långsamt före på ÖS, är det bara att slå av på takten och sikta på Vasaloppet veckan efter...:)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för nöje att åka ÖS i rent isföre frågar jag mig?

Det ska väl vara en utmaning ;)

 

Sedan apropå klister och kallvalla ...

Det där är något som jag är skeptiskt till. Tycker själv att det är grymt svårt att få till så om inte klistret behövs för fästet så lägg grundvax istället. Risken med klister i botten är att man inte riktigt lyckas täcka det helt och att det fryser och jävlas. Då blir det ingen rolig resa ...

Link to comment
Share on other sites

Ett stekhett tips till alla ÖS-åkare som vill få en riktig utmaning, kör på vallningsfria lagg...

Ngt år skall jag banne mig köra heeeelt vallningsfritt! Men då gäller det att vara grundtränad! :-)

 

Går det för en elitmotionär att köra utan fäste?

 

Inte för att jag räknas som elitmotionär nu men kör man mellan 5-5,5 h (beroende på före) så tycker jag att man får räknas som det. Om det nu finns ngt som heter så...

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Gunde.. och för att riktigt vässa laggen tänkte jag plocka av stighudarna redan i Evertsberg!

Med försvarets "Vita Blixten" behöver du inte ens stighudar. Kanske dags byta upp sig? =)

 

1-10 minusgrader, strålande sol, hårda fina spår men inge is i spåren skulle nog jag föredra om det gick att önska sig favvo-före i Vasaloppet. =)

Link to comment
Share on other sites

Ett stekhett tips till alla ÖS-åkare som vill få en riktig utmaning' date=' kör på vallningsfria lagg...[/quote']

Ngt år skall jag banne mig köra heeeelt vallningsfritt! Men då gäller det att vara grundtränad! :-)

 

Går det för en elitmotionär att köra utan fäste?

 

Inte för att jag räknas som elitmotionär nu men kör man mellan 5-5,5 h (beroende på före) så tycker jag att man får räknas som det. Om det nu finns ngt som heter så...

Efter att ha kört dom sista 30km på Skinnarloppet helt utan fäste så har jag på allvar tänkt samma tanke. Lite slitsamt för armarna men det kändes som om resten av kroppen fick en ganska behaglig resa. Bara det blir rätt före! Föret som var på Skinnarloppet var nog ganska bra,runt 0:an, gränsfall mellan klister och burk, blanka snabba spår och lätt att lägga på för mycket fäste = dåligt glid. Men så länge fästet inte tar glidet så skulle det vara lönlöst.

Link to comment
Share on other sites

Såg en herre förra året som kom klädd som Gustav Vasa och med gamla träskidor a´la vita blixten fast längre och tyngre och med gamla hederliga trästavar med fettrugor. Snacka om "kungen i spåret" =)

 

JO och Enklaresport, det var väl Staffan Larsson som stakade från start till mål? fast han fick kramp i magen på slutet...

 

jag tror ändå det kan vara en intressant tanke vid snabbföre dock med liiite fäste i första backen. Själv stakade jag 100% från Evertsberg 2005 trots att man inte är någon superstjärna och det gick hur bra som helst. Jag tror dock man måste vara grymt stark i överkroppen för att klara hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Med försvarets "Vita Blixten" behöver du inte ens stighudar. Kanske dags byta upp sig? =)

Har stått på ÖB och dreglat över ett par vita blixten' date=' men jag tror att det skulle bli slitsamt för fotlederna eftersom de inte får plats på bredden i spåren och då får snedställas..[/quote']

Du kan ju åka bredvid spåren och slippa all trängsel som en extra bonus. =)

Link to comment
Share on other sites

..ja varför inte åka i terrängen utanför spårgatan helt och hållet ?! Då har man ju också lite mer nytta de bredare laggen. Gurra W hade ju knappast haft en pistmaskin som åkt före. I alla fall när han åkte från Mora till Sälen så var det säkert ospårat som gällde. När han sedan blivit övertalad att vända tillbaks till Mora så kan han ju ha åkt i samma spår.

 

(är ju förresten löjligt att ett modernt vasalopp bara är 90 km. Distansen borde ju vara Mora-Sälen-Mora)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...