Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Halvvasan som seedning

• Vänligen logga in för att kunna svara
64 svar till detta ämne

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Funderar på att åka Halvvasan som ett sista seedningslopp. Har aldrig gjort det tidigare dock.
Hur ser ni andra på följande frågor:

Är det ett "generöst" lopp att försöka seeda upp sig på jämfört med andra lopp?
Sliter det för mycket på kroppen så nära inpå Vasaloppet?

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Inte generöst seedningsmässigt. Vet det av egen erfarenhet från förra året och har även hört från andra som åkt tidigare att seedningen ofta är omotiverat hård. Kommer inte åka det igen som seedningslopp.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 781 inlägg

Inte generösare än andra seedningslopp. Visst sliter det en del på kroppen, men om du är vältränad så bör du inte ha några större problem med att återhämta dig till Vasan.

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Är det någon som har koll på antalet höjdmeter som tas på Halvvasan?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
hur många brukar det vara i 0-ledet på HV ?

bjornfromstockholm

bjornfromstockholm

Medlem

• Members
  • Pip
  • 121 inlägg

förra året var det ganska många i 0-ledet. i alla fall så pass många att det var viktigt att komma i tid och lägga ut skidorna tidigt om man vill hänga med i starten. Det är några knixar kort efter starten som är viktiga att komma rätt in i. Förra året var seedningen ok och passade för det mesta till resultat på vasaloppet iaf i led1 såsom jag såg. 

Pallo357

Pallo357

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Någon som ska åka? Missade led 4 i bessemerloppet med 3 min och funderar på halvvasan.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Lurar också på halvvasan, frågan är hur bra man återhämtar sig till söndagen ligger på gränsen till led 4 nu.
Ser ut att var bättre före på tisdag än vasaloppet i nuläget. Halvvasan får bli tömningslopp/pass

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Lurar också på halvvasan, frågan är hur bra man återhämtar sig till söndagen ligger på gränsen till led 4 nu.
Ser ut att var bättre före på tisdag än vasaloppet i nuläget. Halvvasan får bli tömningslopp/pass

Om du är på gränsen till led4 åkare så är du i mina ögon vältränad och borde återhämta bra fram till söndagen.
Så resonerar jag i vart fall. Jag ska själv åka HV och VL och har samma åkkapacitet som du:-)

Hur länge brukar kroppen din vara trött och seg efter ett vanligt seedningslopp på 42km?
Själv brukar jag vila helt i två dagar, dag tre tar jag ett lugnare distanspass. Då brukar kroppen kännas pigg och fräsch igen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 058 inlägg

För mig är det en utopi att återhämta sig efter en tävling på ca 45 km på några dagar... jag tar i alldeles för mycket.

Hyfsat OK såklart men inte i form för att klara 90 km.

Men det är jag det och jag är nog mer sprinterbetonad än långloppare? Led 4 dock...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

Samåkning från Sthlm till Halvvasan, någon?

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

efter 2 dagar brukar jag också vara ute och åka lugnt och ibland har jag fått som en liten form torp efter
ski Marathon. Förhoppningen är att hamn ett led bättre och få bättre resa hela vägen. Om jag fata rätt så är vi seedade till led 0 i halvvasan, eftersom vi ska åka vasaloppet på söndagen. Men hur blir det med seedning från halvasan blir det automatisk direktseedning och hur blir chipet uppdaterat med det för att komma in i rätt led fålla? Lite pratiska frågor som sagt.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Om man åker HV och är anmäld till VL så lär man väl hämta starkuvertet samtidigt för VL och då kanske man inte hade tänkt komma tillbaka till Mora eller Berga by förrän på söndagsmorgonen (då det är för sent att fixa ev omseedning). Därför blir det snärjigt att fixa omseedning i detta smala tidsfönster efter att HV:s seedningstabell är klar, om det inte sker automatiskt.

Så det logiska vore att de fixar det i datan direkt men allt är inte logiskt när det gäller VL.

Ingen av mina framseedingar (då jag anmält mig med Vasa-ID) hade reggats är jag kollade startlistan nyligen.

Vet någon om Stadium kör sin drickastation i Gopshus också på HV eller är det bara på fullängdarna ?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 781 inlägg

Förra året fanns det dricka vid Gopshus. Om det var Stadium kommer jag inte ihåg.

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Om man åker HV och är anmäld till VL så lär man väl hämta starkuvertet samtidigt för VL och då kanske man inte hade tänkt komma tillbaka till Mora eller Berga by förrän på söndagsmorgonen (då det är för sent att fixa ev omseedning). Därför blir det snärjigt att fixa omseedning i detta smala tidsfönster efter att HV:s seedningstabell är klar, om det inte sker automatiskt.Så det logiska vore att de fixar det i datan direkt men allt är inte logiskt när det gäller VL.Ingen av mina framseedingar (då jag anmält mig med Vasa-ID) hade reggats är jag kollade startlistan nyligen.Vet någon om Stadium kör sin drickastation i Gopshus också på HV eller är det bara på fullängdarna ?

Stadium står vid Gopshus samtliga lopp

FisHermansFriend

FisHermansFriend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

En fördel med halvvasan är väl att seedningen gäller även för nästa år, det gör den inte vid andra långlopp va?

VL2013 10:32 - ÖSM2014 9:19 - HV2015 2:55 - VL2015 8:11 - VL2016 7:01 - ÖSS2017 6:11 - VL2017 6:14

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Väderprognosen ser ju helt klart lovande ut just nu!

Henrik.torsby

Henrik.torsby

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Tydligen är inte spåret vidare bra från starten upp till vaslan. Genomslag och svart skit.
Vasaloppet prioriterar nog inte den sträckningen tyvärr.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Aj fan lät inte bra, hur är stavfäste övriga delen? är ju parketgolv nu.

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Tydligen är inte spåret vidare bra från starten upp till vaslan. Genomslag och svart skit.
Vasaloppet prioriterar nog inte den sträckningen tyvärr.

Får hoppas de "jobbar med" den sträckan idag och imorgon. Vore ju konstigt om VL skiter i den sträckan. Vi betalar ju ändå dyra pengar att få åka HV. Men i nuläget är det alltså fulskidorna som gäller?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar