Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jizerska Padesatka vinterns bsta event i Visma Ski Classics

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Halvvasan som seedning

• Vänligen logga in för att kunna svara
64 svar till detta ämne

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

HV var bra seedningslopp klarade led 4 precis, men bommade det tyvärr på VL.
Fundering behåller man kvar led 4 till nästa års vasalopp från HV ? Eller åker man upp till led 5 eftersom det gått ett år ?

Japp du behåller led4 eftersom HV2016 är seedningsgrundande till VL2017. Exakt så jag tänkte själv nämligen innan jag anmälde mig till HV i år. Som en gardering. Nu kommer man ju åka seedningslopp nästa vinter iaf, så det kanske har mindre betydelse ändå... förhoppningsvis:-)

j.b

j.b

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Nej, om jag förstår saken rätt så sänks ledet med ett steg per år. Led 4 från HV 2016 ger således led 5 till VL 2017. Rätta mej gärna om jag har fel.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
För lopp innan vasaloppsveckan ja. Inte för TV/ÖS/HV. Så jonzzon har rätt

j.b

j.b

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Men vad bra, då behåller jag mitt led 2 från årets halvvasa. Toppen!!!

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg
Någon som har koll på om det är några namnkunniga elitåkare med i årets HV?

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Någon som har koll på om det är några namnkunniga elitåkare med i årets HV?

Snabbscanning ger Mattias Edvardsson och Jonathan Hedbys.

Arne.t

Arne.t

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Tänkte testa halvvasan iår men hittar väldigt lite info. När öppnar dom startfållorna och hur tidigt borde man vara på plats för att få stå långt fram i led noll.

Plura

Plura

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Ska också åka HV och seeda mig i år. Vädret ser inte speciellt lovande ut. 

Jag pratade med en på vasaloppet ang starten och fållor mm. Man bör nog vara där runt 7 för att få en bra plats. Jag siktar på led 1 och vill då gärna slippa åka om flera hundra personer i starten. Man vill ha jämnbördiga runt sig från start så man kan hjälpas åt ner mot mora. 

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg
Startfållan öppnar 45 innan start. Men vill man hamna lång fram så gissar jag att man behöver köa minst en timme innan fållan öppnar. Alltså ca 07-07:15 om man startar kl9 i 0-ledet. Så var det förra året iaf...

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Plura

Plura

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Startfållan öppnar 45 innan start. Men vill man hamna lång fram så gissar jag att man behöver köa minst en timme innan fållan öppnar. Alltså ca 07-07:15 om man startar kl9 i 0-ledet. Så var det förra året iaf...

Man får alltså lägga ut skidorna 08.15, och sedan strax före kl 9 så får man glida fram till startgrinden?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg

Åkte förra året, tror jag började köa strax före 08 00. När de öppnade grinden gick jag in och lade ut skidorna, hade nog färre än hundra åkare före mig.  

Arne.t

Arne.t

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Ok kanon. Hoppas man kommer dit i tid då o att vädret blir något bättre

Plura

Plura

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Är det så pass lugnt så var ju det skönt. Har en timme till oxberg från hemmet, så jag rullar hemifrån vid 06. 

Hoppas på bättre väder jag med

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg

Man får alltså lägga ut skidorna 08.15, och sedan strax före kl 9 så får man glida fram till startgrinden?

Korrekt. Vi var där 0715 förra året. Då hade vi kanske 20-30 pers före oss i kön.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Är det någon som hört om de har funderat på frivillig seedning i 0-ledet på Halvvasan i år? Det verkade ju fungerat bra på Moraloppet så man tycker de kunde ta lite intryck men kanske krävs ett tiotal år av utvärdering.
Åkte Halvvasan ifjol och tyckte nog inte det var speciellt optimalt innan start. När vi kom på morgonen visste funktionärerna inte ens var vi skulle börja köa och vi fick flytta till ny plats efter ett tag, i bakänden på startfältet. Först var kön där man köar i Moraloppet. Sedan var det full rusning över startfältet fram till startlinjen några minuter innan start.

Vad händer om någon elitleds-Mora-åkare susar in fem minuter innan start, tror ni han får ställa sig sist i 0-ledet eller släpper de in honom där framme?  B)

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg

Någon som vet om spåret går över Oxbergsjön eller i skogen i år?

Väderprognosen ser ju minst sagt lovande ut just nu  :D

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Hur ser det ut i år? Är det överhuvudtaget is på sjön. Annars brukar man ju skicka ut oss där när det är lite snö. Vet ett år de inte gjorde det (var väl efter det de började) som det var isigt i en utförsbacke inte så långt efter start.  :D

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg
Ok ingen som har några teorier angående Halvvasa-tarmen innan vägundergången?

Börjar dessutom fundera på om det vore bättre att satsa på Öppet Spår Måndag för att seeda sig.

Mvh velpelle

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg
Halvvasan går väl inte alls på sjön, så om det är is på sjön eller inte påverka ju inte banan alls

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 126 inlägg

Halvvasan går väl inte alls på sjön, så om det är is på sjön eller inte påverka ju inte banan alls

Jag har åkt både Halvvasan och Moraloppet över sjöis, 2017 körde de så, och tror det har hänt någon mer gång. Gick visst något segelrace med isjakter i Orsa så det är möjligt att isarna är tjockare däruppe än man kan tro?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar