Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa staven under 1 500:-


JPA

Recommended Posts

Nu har det varit dåligt med stavsnack de senaste månaderna, så frågan är helt enkelt: vilken stav under 1 500:- är styvast, har bäst pendel, bäst/skönast remmar etc?

 

Jag kör för närvarande med Skigo Racing 1.0 och är lite sugen på ett nytt par. En av de få nackdelarna med de nuvarande stavarna är att de har ganska kassa/små  turgor och att det kan vara svårt att få tag I de store trugorna, speciellt veckorna innan Vasaloppet. Jag är ganska nöjd med Skigo men undrar om jag kan få avsevärt bättre för ett par hundringar till, t.ex. Swix CT1 för 1 500:- eller OneWay Diamond 9max Premio för 999:- (Stadium, SkiStart). 

 

Kom med input och nämn gärna för- och nackdelar med respective stav.

 

Tack!

   

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par KV+ Tornado till den här säsongen och är toppennöjd. 1399:- känns som ett fynd, Skön rem, styv, bra pendel, levereras inte med någon jättetruga men heller inte någon pyttig racingmodell. Finns visst en störra ett köpa.

 

Har lackat ur på Swix Triac trugor så dom gick bort för mig, kört sönder 3 st och det duger inte. (har tidigare kört med äldre CT1 utan TBS truga, funkade toppen, nöjd och inga spetsbrott där, men gillar KV+ remmen bättre)

 

http://www.lindellssport.se/langdakning/stavar/kv-tornado-

Link to comment
Share on other sites

Instämmer. KV+ Tornado är en absolut toppstav, för 1399kr, vilket ju är mindre än hälften av vad konkurrenternas toppstavar går loss på.

Och om någon funderar på om inte Swix Triac, One Way eller andra stavar kanske är lite, lite styvare och bättre så är det ju bara att konstatera att om staven duger för Halfvarsson, Richardsson, Johnsrud-Sundby, Johan Kjölstad m fl så är den tillräckligt bra för alla som läser det här forumet. Punkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska köpa den stav som du tycker har skönast rem. Annars får du lägga 2-400spänn på att byta den (eller det dubbla om du väljer KV+ och inte gillar remmen och måste byta både rem och handtag...).

 

Jag har själv Tornadon till klassiskt och han jag åker med för det mesta har OW Premio HD till klassiskt och Madshus UHM till skate. Vi är lika långa så jag har provat lite fram och tillbaka.

 

Jag tycker att Tornadon och OW är väldigt lika. Under åkning märker jag inte nån skillnad. OM man står och böjer dom mot golvet med en av varje i handen är eventuellt OW lite styvare men det är inte med mycket i så fall. Personligen är jag inte så förtjust i KV+ remmar. Polaren har Madshusremmar på sina stavar och det är en gudomlig rem.

 

Madshusstaven har jag som sagt bara provat till skate så pendeln och styvhet blir lite annorlunda. Men överlag så tycker jag att den känns konkurrenskraftig mot dom andra. Klart bäst handtag och remmar enligt mig.

 

Själv är jag sugen på nya skatestavar i den här prisklassen. Har fått för mig att jag vill prova Skigo Race 2.0. Provat remmen i butik och blev väldigt nyfiken. Dessutom hade jag tidigare Race 1.0 och har bara gott att säga om den staven (byggt om till Staffanstaven). Sen gillar jag tanken på att stödja lokala aktörer.

Hade dock beställt Dähliestaven direkt om den fanns i min längd.

Link to comment
Share on other sites

Kom på efter att jag postat att det finns två olika rem/handtagsvarianter hos KV+. Den gröna varianten går att köpa med antingen vanligt handtag/rem där du bör kunna byta till din favoritrem om du vill. Har för mig att Lindells sport säljer den varianten. Sen finns det en variant där remmen går att klicka lös från handtaget, den varianten måste du byta både handtag och rem om du vill byta till en annan sorts rem. Skistart säljer den varianten.

Den blå Tornadon har så vitt jag vet som Magnus säger bara clickvarianten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...